Annons

Mellanringar till en D50 med kit objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte nyligen ett Nikon D50 dubbelkit.
med 18-55 och 55-200 objektiv.

Jag var nu inne på att köpa mellanringar för att uppnå hyffsade macro egenskaper med dessa objectiv. eller huvudsakligen 55-200 objektivet.

Jag hörde mig för med Nikon men de sa då att deras mellanringar inte hade några digitala kopplingar och då i och med att mina objektiv inte hade några bländarringar så stannade bländaren på fullt öppen. Samt att AF inte fungerade. Utan AF kan jag leva men inte utan att kunna minska bländaren.

Är det någon som har erfarenhet av andra mellanringar ex. Kenko och om dessa har stöd för elektronisk bländare?

Jag är total nybörjare med systemkamera kanske jag ska tillägga.

Kenkos bör fungera. Men jag är inte så säker på att mellanringar är en så bra kombination med ett ljussvagt 55-200. För ungefär samma pengar kan du hitta ett Cosina 100/3,5-makro och det lär nog ge dig betydligt mer fotoglädje.

Tack!

Det verkar som om det till och med är lite billigare.
Räcker ett sådant till då?
hälsningar Andreas

Ett annat alternativ är att skaffa en försättslins. Med 52 mm-gänga som ditt objektiv har så blir det dessutom så billigt att du kanske kan kosta på dig en bra akromat från Nikon istället för de sämre enlinsiga varianterna.

Scandinavian har Nikon 4T för 695 kr.

Men ett riktigt makroobjektiv är ändå mycket skojigare.

Re: Tack!

vekhyttan skrev:
Räcker ett sådant till då?
Jag har ingen egen erfarenhet av det, men det verkar vara omtyckt av de som har det. Prisvärt är det ju helt klart.

Det går inte hela vägen ner till avbildningsskala 1:1 av egen kraft, bara 1:2. Men det följer med en försättslins som kan användas när man behöver 1:1.

Cosinan är bra, men rätt plastig. En kompis har den (fast under Soligors namn), till sin 300D. Jag tycker att den är klart bra för pengen.

Den finns även under namn som Voightländer, Vivitar, Phoenix, Soligor och Pentax (pentaxen passar väl iofs bara på pentaxkameror).

Annars tror jag, som Jim är inne på, att en försättslins till din 55-200 kan vara en vettig lösning åxå.

ANNONS
Götaplatsens Foto