Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

ola m

Medlem
Investerade i ett kit mellanringar men saker och ting fungerar inte som väntat. Saken är den att det inte går att blända ner objektivet/ ställa in exponering med hjälp av "grön knapp". Det går ej heller att blända ned objektivet via on/off-knappen. Erfarenheter och tips mottages tacksamt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har du köpt billiga mellanringar utan elektriska kontakter kan du inte få några funktioner som kräver det. Jag gissar att så var fallet här. Vad var det för ringar du köpte och har de samma kontakter som finns på objektivet och i kameran?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För motsvarande situation har jag hört talas om ett ”tjuvknep” som funkar på Canon. Alltså om mellanringarna saknar kontakter. Jag har dock aldrig provat själv. Kanske funkar det även på Såny.
- montera objektivet på kamera utan mellanringar
- ställ in önskad bländare
- blända ner med nedbländningsknappen
- demontera objektivet medan nedbländningsknappen fortfarande är intryckt.
- objektivet har då den önskade bländaren inställd
- montera mellanringarna
- montera objektivet

Ska enligt mitt minne om något jag läst fungera, men väldigt omständigt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har man bländarring på objektivet, så brukar man kunna i menyn sätta att kameran ska jobba skilt från objektivet. Tex om man använder bälg så finns det ju inga elektriska kontakter
 

martley

Aktiv medlem
För motsvarande situation har jag hört talas om ett ”tjuvknep” som funkar på Canon. Alltså om mellanringarna saknar kontakter. Jag har dock aldrig provat själv. Kanske funkar det även på Såny.
- montera objektivet på kamera utan mellanringar
- ställ in önskad bländare
- blända ner med nedbländningsknappen
- demontera objektivet medan nedbländningsknappen fortfarande är intryckt.
- objektivet har då den önskade bländaren inställd
- montera mellanringarna
- montera objektivet

Ska enligt mitt minne om något jag läst fungera, men väldigt omständigt.
Även om det inte har så mycket med den aktuella kameran att göra så kan jag bekräfta att metoden fungerar på EF 50/1.8 IS och på EF-S 24 'pancake'. Tydligen krävs ingen ström för att hålla kvar inställt bländarläge. Men många objektiv har även elektriskt styrd skärpeinställning, så det blir inte så praktiskt i alla fall.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med mellanringar kan man ställa in skärpan genom att ”gunga” (kameran) närmare eller längre ifrån motivet. Snarare än att använda objektivets fokusfunktion.
 

ola m

Medlem
Det är mekanisk överföring av bländaren, inga elektriska kontakter. Funktionen borde alltså bli densamma som då man använder äldre objektiv (K eller M) och det fungerar ju utmärkt med hjälp av "gröna knappen".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är mekanisk överföring av bländaren, inga elektriska kontakter. Funktionen borde alltså bli densamma som då man använder äldre objektiv (K eller M) och det fungerar ju utmärkt med hjälp av "gröna knappen".
... ja, så borde det vara. Låter det som. Åtminstone om det faktiskt är ett äldre objektiv med mekaniskt styrd slutare som du har monterat på ringarna.
 

ola m

Medlem
Javisst, och det är ju med äldre objektiv jag har provat. Att det inte funkar med moderna gluggar utan bländarring och/eller elektriska kontakter säger ju sig självt. Jaja, jag får väl fnula vidare.
 

PMD

Aktiv medlem
Sitter det en bländarspak baktill på mellanringarna? Sitter spaken på rätt ställe för att motsvarande spak i kameran ska kunna flytta på spaken på mellanringen?

Vad händer framtill på den främsta mellanringen om du petar på spaken som sitter på den bakersta mellanringen?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Men har du den mekaniska överföringsmekanismen på dina ringar? Finns det inte denna och det bara är ringar utan denna fjädermekanism så kan du inte få någon automatik. Vilken sort (och pris) är det. Du kan knappast få tag på fullfunktionsringar under en tusing.
Såg nu att du svarat om detta. Ovan häller ändå, jag känner inte till hur dessa ringar är konstruerade men priset borde ge en uppfattning om dugligheten.
 

ola m

Medlem
Hittade svaret på ett engelskt (tror jag) Pentax-forum. Saken är den att Elicar, med flera, har en elektriskt isolerande yta på fattningen mot kamerahuset. Pga det begriper inte kameran att det sitter något (en mellanring) monterat på huset. När jag petade in lite aluminiumfolie mellan huset/ringen och monterade ett objektiv fungerade grön knapp och DOF-funktionen normalt. Den permanenta lösningen blev att med hjälp av fin smärgelduk putsa av mellanringen på den yta som ligger an mot kontakterna på kameran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant. Det var alltså elektriskt trots allt. Någon sorts kortslutning av kamerans kontakter behövdes.
Det borde ju framgå av manualen till mellanringarna kan man tycka. Eller ännu hellre borde fabriken göra om konstruktionen så att ytan du slipade redan från början är elektriskt ledande.
 

ola m

Medlem
Lika intressant som oväntat kan man tycka. Fast mellanringarna är nog tillverkade innan elektriska kontakter i fattningen var påtänkta och dom (ringarna) fungerade ju utmärkt på ett gammalt filmhus (Pentax LX).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aha!

omvänt kan jag på min Canon tejpa över några kontakter för att lura elektroniken. Exempelvis om jag vill kunna använda autofokus även på ett för ljussvagt objektiv tillsammans med telekonverter. Då tejpar man över två kontakter. Autofokusen lyckas inte alltid under de förutsättningarna, men den försöker iallafall.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det ser ut på det här objektivet, men en del mekaniska objektiv har separata reglage i fattningen för bländarinställning och nedbländning.
Man kan ställa in vilken bländare som helst, men objektivet är ändå fullt öppet tills nedbländningsarmen påverkas.
Canon FD fungerar så, exempelvis.
 
ANNONS