Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

adelyn

Ny medlem
hejsan,
har köpt mellanringar till min canon eos 350d. när jag fäster dem på objektivet (efs 18-55mm, det som ingår i paketet) blir det endast suddigt. någon som har en idé om hur det kan lösas? går det att använda autofokus? och om så handlar det om att ett annat objektiv behövs?

Jag antar du har mellanringar för att få ut teleavstånd eller är det macro konverteringsringar du har köpt?Börja med att fokusera manuellt på olika brännvidder och se vad som händer

adelyn skrev:
hejsan,
har köpt mellanringar till min canon eos 350d. när jag fäster dem på objektivet (efs 18-55mm, det som ingår i paketet) blir det endast suddigt. någon som har en idé om hur det kan lösas? går det att använda autofokus? och om så handlar det om att ett annat objektiv behövs?

Med mellanringar har du "oändligheten" rätt nära! Pröva att fokusera på några cm avstånd, så kanske det går bättre.

Läs mer i den utmärkta artikeln av Olle Bjernulf: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

En bit ner på sidan nämner han mellanringar och hur de används.

Per.

converter

En liten rättelse walter,,, Det heter converter om det är teleförlängare då innehåller ringarna linser annars är det rena mellanringar. Du kan prova att fokusera på nära håll för att med mellanringar försvinner möjligheten att fokusera oändligt, du flyttar fokusområdet närmare filmplanet alltså mer åt makrofoto men jag utgår ifrån att det är det du vill åstadkomma

Re: converter

vaktis100 skrev:
En liten rättelse walter,,, Det heter converter om det är teleförlängare då innehåller ringarna linser annars är det rena mellanringar. Du kan prova att fokusera på nära håll för att med mellanringar försvinner möjligheten att fokusera oändligt, du flyttar fokusområdet närmare filmplanet alltså mer åt makrofoto men jag utgår ifrån att det är det du vill åstadkomma
Du har rätt-visst sjutton heter det så..

adelyn skrev:
någon som har en idé om hur det kan lösas?
Hur långa mellanringar har du? Tar du i för mycket kan det hända att du flyttar närgränsen ändå in i objektivet och då går det inte att fokusera.

Tänk också på att närgränsen varierar beroende på vilken brännvidd du använder. Ställ in ditt objektiv på 55 och se om det funkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto