Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanringsformeln

Produkter
(logga in för att koppla)

paparazzi

Medlem
Har ett 100mm macro och vill vässa det, så jag funderade på mellanringa, sökte lite info och fann en formel förstoring=ring mm/objektiv mm detta skulle bli tex 36mm/100mm =0,36ggr är detta lika med 1,36ggr?

Nej, det är 0,36 ggr. Eller ca 1:3, alltså en tredjedels avbildningsskala.

En mutter som är 17 mm blir alltså 17*0,36 = 6,12 mm stor på sensorn.

jimh skrev:
En mutter som är 17 mm blir alltså 17*0,36 = 6,12 mm stor på sensorn.
Vad är det då för mening med mellanringar om det man plåtar blir mindre, meningen med att flytta fram gluggen borde väl vara av avbildningsskalan ökar.

Det blir inte mindre. Utan mellanringar måste du ju placera muttern på månen, eller åtminstone några hundra meter bort. Då blir den ju otroligt liten.

För att nå 1:1, dvs att muttern blir 17 mm stor på filmen eller sensorn, behövs mellanringar på 100 mm. För att nå 1,36:1, dvs att muttern blir 23 mm stor på filmen eller sensorn, krävs 136 mm utdrag.

Tänk också på att beräkningarna gäller med optiken fokuserad på oändligt. Fokuserar man närmare får man högre avbildningsskala.

Med ett äldre enkelt objektiv som fokuserar genom utdrag kan man mäta utdraget och addera det till mellanringstjockleken vid beräkningen.

Med ett modernare internfokuserat objektiv ändras brännvidden vid fokuseringen. Då måste man ta reda på vad den nya brännvidden plus utdraget är. En rätt omfattande övning, men knappast nödvändig i praktiken. För en fotograf i alla fall.

Jag läste den artikln innan mitt inlägg, mitt objektiv är ju 100 med en skalla på 1:1 om jag då sätter en ring så bör väl det bli >1:1 eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto