Annons

Mer lagringsutrymme - extern disk

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Seagate Freeagent 1TB

vs

Western Digital My Book2 Essential 1TB

Den övre har 32mb cache, den undre har 16mb cache. Den övre är dessutom ca 125kr billigare.

Någon som vet något om dessa diskar?
Tänkte köpa två stycken så även om det "bara" är en skillnad på 125kr så blir det i slutändan 250kr.

Jag prioriterar låg ljudnivå, men disken får inte vara för långsam heller.

Kör fn. med Lacie-diskar vilka jag inte är så nöjd med. Några tips?

Seagate Freeagent 1TB

vs

Western Digital My Book2 Essential 1TB

Den övre har 32mb cache, den undre har 16mb cache. Den övre är dessutom ca 125kr billigare.

Någon som vet något om dessa diskar?
Tänkte köpa två stycken så även om det "bara" är en skillnad på 125kr så blir det i slutändan 250kr.

Jag prioriterar låg ljudnivå, men disken får inte vara för långsam heller.

Kör fn. med Lacie-diskar vilka jag inte är så nöjd med. Några tips?
Jag väljer också mellan dessa två diskar och lutar just nu åt Seagaten pga dess högre läs- och skrivhastighet (läs en test av externa 1TB-diskar på Tom's Hardware, där dessa figurerar). Jag vet inget om ljudnivån, men den 500GB WD jag har hemma hörs, även om den inte är direkt högljudd.

Jag väljer också mellan dessa två diskar och lutar just nu åt Seagaten pga dess högre läs- och skrivhastighet (läs en test av externa 1TB-diskar på Tom's Hardware, där dessa figurerar). Jag vet inget om ljudnivån, men den 500GB WD jag har hemma hörs, även om den inte är direkt högljudd.

Seagate har dessutom 5års garanti, wd endast 2år.
Frågan är varför WD disken är dyrare, är den verkligen bättre på någon punkt överhuvudtaget?

3 år på WD vad jag kan läsa....och har dessutom just nu en på garantirep/utbyte.

Hur fungerar det med all data som finns lagrad på disken. Vill man ens lämna ifrån sig diskarna med alla bilderna? Dels kan det ju vara privata bilder men också upphovsrätten om bilderna sprids vidare.

Jag kör på Seagaten nu tror jag.

USB 2 / Firewire?

Diskhastighet i RPM?

Ljudnivå?

Sådant kan vara intressant av olika anledningar.

Annars är 32meg bättre än 16 och är den billigare så why not.
Var dock försiktig med externa diskar då datan kan bli korrupt om du rycker sladden till dem, även om den är 'passiv' vid tillfället.

Lacie diskarna brukar annars vara kända för sin goda kvallité. Vad är det för fel på den du har som gör att du inte känner dig nöjd?

USB 2 / Firewire?

Diskhastighet i RPM?

Ljudnivå?

Sådant kan vara intressant av olika anledningar.

Annars är 32meg bättre än 16 och är den billigare så why not.
Var dock försiktig med externa diskar då datan kan bli korrupt om du rycker sladden till dem, även om den är 'passiv' vid tillfället.

Lacie diskarna brukar annars vara kända för sin goda kvallité. Vad är det för fel på den du har som gör att du inte känner dig nöjd?
'

Båda diskarna är 7200rpm:are.
Inga tester visar på ljudnivån.

Lacie diskarna (har tre stycken 0.5TB) är långsamma, låter högt, blir väldigt varma och återigen, dom är långsamma.
>Fick dock tag i dom billigt, ca 450kr st för ett halvår sedan så dom var ju klart värda sina slantar ändå.

Egentligen spelar det inte så stor roll hur diskarna är, då jag har dom som enbart lagringsutrymme för filer.

Men det går åt mycket utrymme då jag minst vill ha mina filer på två olika externa diskar för att vara säker.

Gustav, ska du använda eSATA eller USB/FW? Jag håller på och klurar på om det är värt att betala c:a tusenlappen mer för att få en fungerande eSATA-"miljö". Jag behöver ett ExpressCard till laptopen och sen kostar ju disken lite mer. Dessutom verkar det vara lite av en djungel där jag har sett några hävda att det kan vara strul med Seagate och det SIL-chip som finns på det ExpressCard jag funderar på.

Är det någon här som använder en extern disk till mer än bara backup och lagring? Jag skulle vilja ha mina foton på den externa disken och jobba direkt mot den. Med tanke på att PS ändå har sina arbetsfiler på systemdisken borde det väl inte gå så mycket långsammare? Det är detta scenario som har fått mig att fundera på eSATA istf. USB.

Nja.. har ESATA inbyggt på min bärbara, men eftersom priskillnaden på diskarna är ganska markant så tycker jag inte det är värt det. 6-700kr extra per disk är för mycket extra pengar då diskarna bara kopplas in nån gång i veckan. Jag tar gärna en kopp kaffe undertiden filerna läggs över. Men Lacie-diskarna är på tok för långsamma! 12mb/s i bästa fall. (usb2.0)

Har nu ca 23000bilder och jag vill inte förlora dom ens om huset brinner ner. Därför är tanken med dom nya diskarna att jag kan ha dom som primära backup:er och sedan köra två av mina tre 500gb diskar som backup till backupen i en annan byggnad.

Man kan aldrig vara FÖR säker. Att bara ha bilderna på en extern disk är osäkert.

PS: Det blev Seagatediskar för 1196kr st på MISCO.SE... tycker det var ett bra pris.

Låter kanske som en petitess, men det är en fördel om hårddisken har strömbrytare. Jag har en extern som jag bara slår på max en gång i veckan då jag gör backup på alla bilder och all musik. Det är onödigt att den är på annars.

Låter kanske som en petitess, men det är en fördel om hårddisken har strömbrytare. Jag har en extern som jag bara slår på max en gång i veckan då jag gör backup på alla bilder och all musik. Det är onödigt att den är på annars.

Koppla ALLTID ur disken ur både USB och eventuell strömförsörjning. Annars är det ju ingen vits med denna "backup" om tex blixten slår ner eller om det kommer en strömpeak på elnätet. Pratade med en elektriker om detta; Strömmen från elnätet är långt ifrån stabiliserad och det händer att känslig elektronik tar skada.

Koppla ALLTID ur disken ur både USB och eventuell strömförsörjning. Annars är det ju ingen vits med denna "backup" om tex blixten slår ner eller om det kommer en strömpeak på elnätet. Pratade med en elektriker om detta; Strömmen från elnätet är långt ifrån stabiliserad och det händer att känslig elektronik tar skada.
Sant! Jag kör en extern som går via FireWire, sedan har jag ytterligare två minidiskar som bara drivs via usb. De kopplar jag in när de behövs.

ANNONS
Götaplatsens Foto