Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mera minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har nyligen installerat Lightroom 4 i stället för 3.6 och jag precis som andra upplever att det laggar lite. Särskilt när man t ex växlar mellan Library och Develop. Jag upplever det inte som något större problem, men det är ju alltid trevligare om det inte laggar alls :)

Funderar på om mera (och snabbare?) minnen kan öka hastigheten.

Processorn är en Intel i5, 2,80 GHz och idag har jag 8 GB RAM. LR ligger på en SSD-disk och bilderna på snurrdisk.

Dessa minnen har jag nu

INET rekommenderade att jag i så fall byter ut dem mot 16 GB av dessa minnen.

Vad tror ni? Skulle ett byta göra nån märkbar skillnad?

Vad tror ni? Skulle ett byta göra nån märkbar skillnad?

Jag har 16GB och jag upplever också att skiftet från Library till Develop tar tid ibland så jag tror faktiskt inte du kommer se någon markant skillnad, men det är mest en gissning.

Jag tycker mig dock märka att det går snabbare i LR 4.1 RC som jag kör nu, jämfört med 4.0.

Jag tror det största hoppet är att Adobe lyckas trimma koden lite till kommande uppdateringar.

Kolla hur mycket minne som är uppätet och hur mycket som är ledigt. Brukar vara en bra start för att se om det är där skon klämmer. Har LR käkat upp 2GB minne och 5GB är ledigt kan du nog utesluta det.

Windows, ctrl-shift-esc så öppnas taskmanagern som visar detta.

/Karl

Lite osäker på vad jag ska titta efter, men såhär ser det ut. Förutom LR har jag Chrome med 5-6 flikar öppna och lite annat smått och gott.

Under processerfliken står det i spalten Privat arbetsminne 424 196 kB för Lightroom.exe

Prestandafliken ser ut som på bilden när jag exporterade 75 stora bilder som jpg ur LR. Minnet pendlar kring 3,6-3,7 GB under jobbet.

Bilagor

• Skärmklipp2.jpg
    Skärmklipp2.jpg
    63.9 KB · Visningar: 368
Om du klickar på knappen "Resursövervakaren" och sedan klickar på fliken "Minne" så får du lite mer info om minnesanvändningen.

Just nu, när jag har Firefox och Lightroom igång så är 4 GB använt. Lightroom tar upp ca 1,5-2 GB

Jag är ingen expert men det ser ut ungefär som det gör för mig (men jag har ytterligare 8GB allokeringsbart). Alltså det ser ut som om du har gott om minne att använda.

Nu kan ju minnesanvändningen öka om du t ex använder juseterinspenseln kommer LR käka minne men som sagt, jag tror inte du kommer märka någon dramatisk förbättring om du går till 16GB.

Men någon med bättre koll kanske kan kommentera.

Lite osäker på vad jag ska titta efter, men såhär ser det ut. Förutom LR har jag Chrome med 5-6 flikar öppna och lite annat smått och gott.

Under processerfliken står det i spalten Privat arbetsminne 424 196 kB för Lightroom.exe

Prestandafliken ser ut som på bilden när jag exporterade 75 stora bilder som jpg ur LR. Minnet pendlar kring 3,6-3,7 GB under jobbet.

Du kan klicka på processer ockå för att se hur mycket LR äter rent minnesmässigt också. I detta fallet tror jag det är överflödigt. Om du uppgraderar till 16GB kommer du ha 13GB ledigt istället för 5GB. Har svårt att tro att LR inte skulle ha slukat dina 5 lediga gigabyte om LR hade behövt det.

/Karl

Okej, då tror jag att jag avvaktar och ser vad som händer när Adobe släpper första uppdateringen. Tack för hjälpen!

Det var låga värden - jag har högre, men värdet förändras ganska rask om jag gör saker i LR.

Som sagt, någon med mera koll får gärna hoppa in.

Jo de värdena stiger radikalt när jag t ex använder justeringspenseln. Och de verkar ligga kvar på höga värden även efter att jag slutat använda penseln.

Men, som sagt. Jag avvaktar nog med att köpa mera minne.

ANNONS
Götaplatsens Foto