Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meteorregn 12-14 december.

Produkter
(logga in för att koppla)

TmF

Aktiv medlem
Hej.

Jag har tänkt gå ut ikväll och fota meteorregnet som inträffar nu ikväll och imorgon kväll. Eller det har hållt på i någon dag och fortsätter även efter natten mot den 14, med är tydligen som starkast/bäst nu.

Jag tänkte att vi kunde posta våra bilder på meteorregnet här om det är någon annan som tänkt fota ikväll.

Tipsa även om vart man helst skall titta på himlen för att ha bäst chans att fota/ se meteorregnet.

Skriv även vad ni hade för inställningar om ni bifogar en bild.

Jag har sökt och tittat men har inte hittat någon tråd om kvällens meteorregn. Men om det nu redan skulle finnas en sådan tråd så kan denna låsas och så kan vi fortsätta på den andra.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej.

Jag har tänkt gå ut ikväll och fota meteorregnet som inträffar nu ikväll och imorgon kväll. Eller det har hållt på i någon dag och fortsätter även efter natten mot den 14, med är tydligen som starkast/bäst nu.

Jag tänkte att vi kunde posta våra bilder på meteorregnet här om det är någon annan som tänkt fota ikväll.

Tipsa även om vart man helst skall titta på himlen för att ha bäst chans att fota/ se meteorregnet.

Skriv även vad ni hade för inställningar om ni bifogar en bild.

Jag har sökt och tittat men har inte hittat någon tråd om kvällens meteorregn. Men om det nu redan skulle finnas en sådan tråd så kan denna låsas och så kan vi fortsätta på den andra.
Jag var ute i förrgår natt och kunde skåda några fina geminider, men förhoppningsvis faller de tätare i natt. Tyvärr är det helmulet här. Leta upp tvillingarnas stjärnbild (geminid betyder tvilling på latin), meteorerna tycks stråla ut ur en punkt vid denna. Jag skådade himlen mot norr, och området till höger/under Karlavagnen tyckte jag verkade bäst denna kväll ur geminidsynpunkt. Du märker var de faller om du håller ögonen på himlen någon timme, om det nu faller några, och det får man ju hoppas :)

Fångade en fin geminid på bild, lite gulaktig i skenet tyckte jag. Men den blev så liten och pluttig på bilden så jag hoppas få se andras fina bilder, kanske här :) Geminiden är det lilla strecket vid det gyllene snittet uppe till höger i bild:
 

Bilagor

TmF

Aktiv medlem
Hej eller god kväll.

Väldigt fin bild tycker jag. Du borde vara nöjd med den.

Jag va ut en sväng nu och lyckades se upp mot 15 st. En riktigt riktigt stor/stark.

Jag lyckades dock inte fånga någon på bild så ska ut imorgon om det är klart. Men då blir det nog ett 8mm fisheye istället för ett ljusstarkt 50mm. Jag fick inte med så mycket av omgivningen med den.

Sen Så ville sambon hem efter en stund på grund av att det var väldigt kallt. Och minus va ju att mitt stativ ligger hemma hos mig så jag var tvungen att använda mig av ett annat objektiv som stöd så kameran fick en lutning. Inte det bästa. Mån vad gör man inte.

Jag hoppas fler postar sina bilder och att det är klart imorgon så jag får en chans till. Men då blir det att vara ute i åtminstone någon timme. Från 9 och framåt på kvällen/natten.

Vilken tid är din bild tagen förresten?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej eller god kväll.

Väldigt fin bild tycker jag. Du borde vara nöjd med den.

Jag va ut en sväng nu och lyckades se upp mot 15 st. En riktigt riktigt stor/stark.

Jag lyckades dock inte fånga någon på bild så ska ut imorgon om det är klart. Men då blir det nog ett 8mm fisheye istället för ett ljusstarkt 50mm. Jag fick inte med så mycket av omgivningen med den.

Sen Så ville sambon hem efter en stund på grund av att det var väldigt kallt. Och minus va ju att mitt stativ ligger hemma hos mig så jag var tvungen att använda mig av ett annat objektiv som stöd så kameran fick en lutning. Inte det bästa. Mån vad gör man inte.

Jag hoppas fler postar sina bilder och att det är klart imorgon så jag får en chans till. Men då blir det att vara ute i åtminstone någon timme. Från 9 och framåt på kvällen/natten.

Vilken tid är din bild tagen förresten?
Jo visst är bilden fin, det tycker jag också. Tyvärr är den ganska hårt croppad ur en ISO 6400-bild, så den gör sig bäst här i 400 pixlars bredd, i det lilla formatet. Tiden på min bild var 30 sekunder, f/4,5.
 

TmF

Aktiv medlem
Jo visst är bilden fin, det tycker jag också. Tyvärr är den ganska hårt croppad ur en ISO 6400-bild, så den gör sig bäst här i 400 pixlars bredd, i det lilla formatet. Tiden på min bild var 30 sekunder, f/4,5.
Okej där ser man.

Jag har nu ångrat mig och ska gå ut ensam en liten stund. Får bli ett 18-55 på 18mm nu och se om jag lyckas fånga något.

Där jag befinner mig nu så är landskapet inte direkt vad man kan kalla exemplariskt så jag får se vad jag kan knåpa ihop.

Vad hade du för objektiv och vad för brännvidd körde du på?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Okej där ser man.

Jag har nu ångrat mig och ska gå ut ensam en liten stund. Får bli ett 18-55 på 18mm nu och se om jag lyckas fånga något.

Där jag befinner mig nu så är landskapet inte direkt vad man kan kalla exemplariskt så jag får se vad jag kan knåpa ihop.

Vad hade du för objektiv och vad för brännvidd körde du på?
Brännvidden på bilden är 8 mm på APS-C sensor, ett Sigma 8-16. Lycka till igen då. Här är det fortfarande mulet, men det har börjat klarna upp lite, men inte så pass att man ser stjärnor.
 

TmF

Aktiv medlem
Jag va som sagt ut en till sväng igår men utan framgång. Jag såg någon enstaka men väldigt svag.

Det stod i tidningen att det skulle vara som bäst runt 00:30 men det va det inte för mig iaf.

Blir till att ta sig ut ikväll igen och försöka.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag va som sagt ut en till sväng igår men utan framgång. Jag såg någon enstaka men väldigt svag.

Det stod i tidningen att det skulle vara som bäst runt 00:30 men det va det inte för mig iaf.

Blir till att ta sig ut ikväll igen och försöka.
Meteorregn är något oberäkneliga, det här med vilken natt de spås toppa aktiviteten verkar inte jätteviktigt, huvudsaken är att ta sig ut under de dagar skuren pågår. Men på något vis är det ju roligast att försöka fotografera dem just den natt och det klockslag skuren teoretiskt skall toppa. Meteorer kan ju förövrigt falla när som helst. Ser nu att du tidigare frågade vilken tid min bild var tagen, strax efter elva den tionde.

Jag var ute mellan elva och ett och det var en ganska jämn ström meteorer däremellan. Inte jättestrid, men ovanligt många stora och fina stjärnfall. Några var geminider som jag tolkade det. Jag var faktiskt ovetande om meteorsvärmen då, men noterade att många meteorer tycktes komma från samma punkt på himlen så jag antog att det var en meteorsvärm på gång. Undrade i mitt stilla sinne vilken stjärnbild det var som låg i den punkten, de namnger ju meteorsvärmarna. När jag kollade upp saken var det geminiderna som var aktuella, nu vet jag var Tvillingarnas stjärnbild ligger :)

Natten spås bli mulen här i natt igen, men i morgon ser prognosen bättre ut. Skall nog ta mig ut då igen om vädergudarna är med och prova lyckan. Lycka till i natt!
 

TmF

Aktiv medlem
Meteorregn är något oberäkneliga, det här med vilken natt de spås toppa aktiviteten verkar inte jätteviktigt, huvudsaken är att ta sig ut under de dagar skuren pågår. Men på något vis är det ju roligast att försöka fotografera dem just den natt och det klockslag skuren teoretiskt skall toppa. Meteorer kan ju förövrigt falla när som helst. Ser nu att du tidigare frågade vilken tid min bild var tagen, strax efter elva den tionde.

Jag var ute mellan elva och ett och det var en ganska jämn ström meteorer däremellan. Inte jättestrid, men ovanligt många stora och fina stjärnfall. Några var geminider som jag tolkade det. Jag var faktiskt ovetande om meteorsvärmen då, men noterade att många meteorer tycktes komma från samma punkt på himlen så jag antog att det var en meteorsvärm på gång. Undrade i mitt stilla sinne vilken stjärnbild det var som låg i den punkten, de namnger ju meteorsvärmarna. När jag kollade upp saken var det geminiderna som var aktuella, nu vet jag var Tvillingarnas stjärnbild ligger :)

Natten spås bli mulen här i natt igen, men i morgon ser prognosen bättre ut. Skall nog ta mig ut då igen om vädergudarna är med och prova lyckan. Lycka till i natt!
Ja det är som du säger, huvudsaken är att vara ute de nätter det pågår. Tiden spelar nog mindre roll skulle jag tro.

Jag har lite otur och bor mitt i stan och det är rätt långt till närmaste ställe utan så mycket ljusföroreingar. Igår gick jag ut på sjön en stund och tystnaden var helt fantastisk.

Jag måste dock hämta mitt stativ så jag bättre kan planera mina bilder.

Prognosen ser inte bra ut ikväll här heller. Det är väldigt molnigt här nu och det förväntas se likadant ut ikväll. Men vi får se hur det ser ut till kvällen. Annars får jag ge mig ut imorgon istället. Då är det ju trots allt fredag också.

Jag är väldigt dålig på stjärnbilder och vet inte hur jag hittar tvillingarna. Men jag ska söka på internet på hur man hittar dem tänkte jag.

Lycka till du med.
 

TmF

Aktiv medlem
Det här har jag totalt missat. Kul att jag hittade tråden för nu ska jag ut och spana med kameran ikväll och hoppas på att det spricker upp lite. Annars får jag väl fota annat. Man kan ju inte komma hem utan några bilder...

Här är en artikel som DN publicerat, där står det hur du hittar Geminiderna
http://www.dn.se/blogg/markligheter/2012/12/10/stjarnfall-i-basta-fall/
Nu tror jag att jag har lite mer pejl på vart jag hittar den. Det va nog där jag tittade igår när jag såg de flesta stjärnfall.

Jag har dock inte hunnit hämta mitt stativ idag och inte heller mitt 8mm objektiv.
Så nu får det bli 18mm på crop. Den bästa kameran/objektivet är det man har med sig sägs det nu.

Jag skulle dock uppskatta om ni kunde ge lite tips på hur jag ska få kameran stabil utan stativ. Igår körde jag med olika saker att lita kameran emot och det funkade väl så där.

Sen är det synd att man inte har några fotokompisar som man kan ut med en kväll som denna. Hade varit väldigt trevligt med en kopp varm dryck av något slag och bara sitta på en varm fäll och fota och samtala.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ni som har en smartphone, ladda ner skyview så ser ni vart alla stjärnor och galaxer och annat bråte som flyter i rymden.



/Stefan R. Nilsson
 

TmF

Aktiv medlem
Ni som har en smartphone, ladda ner skyview så ser ni vart alla stjärnor och galaxer och annat bråte som flyter i rymden.



/Stefan R. Nilsson
Jag har googles sky map på telefonen men det funkade inte så bra igår när jag skulle använda den tyvärr. Sen så va det inte så kul att stå där i 24- och fippla med telefonen. Men jag ska försöka igen och det va ett bra tips.
 

Freddepe

Medlem
Verkar inte som någon idé att gå ut ens här i Stockholm. Är molnigt och grått tyvärr så man ser ingenting.
Trist, det hade varit kul att fota ett sånt här fenomen.
 

junglebum

Aktiv medlem
Verkar lovande i Göteborgstrakten

Jag var ute en snabbis vid 9 för att testfota lite. Stärnklart och -15. Har aldrig sysslat med stjärnfotografering så nu sitter jag och tokforskar optimala inställningar. Jag har en triggertrap och funderar på att köra 5 min f8 totalt 40min.

Den bifogade bilden är 5min f4 och jag tycker den känns lite soft.
Förslag mottages tacksamt.
 

Bilagor

Gimbal

Aktiv medlem
Tittade ut genom fönstret här hemma och såg några stjärnor, tjoho molnen har lättat. Hoppar i bilen för att köra ut ur stan, väl ute ser jag att molnen är på väg tillbaka och några minuter senare är det game over.

Hann att se ett stjärnfall innan molnen stängde helt. Jämrans väder.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tittade ut genom fönstret här hemma och såg några stjärnor, tjoho molnen har lättat. Hoppar i bilen för att köra ut ur stan, väl ute ser jag att molnen är på väg tillbaka och några minuter senare är det game over.

Hann att se ett stjärnfall innan molnen stängde helt. Jämrans väder.
Typiskt värre :) Här ser man några stjärnor rakt upp nu, men fortfarande mulnar det igen ner mot horisonterna. Kanske fortsätter det klarna upp mer som lovats.
 

TmF

Aktiv medlem
Jag har rekat hem nu på kvällen. Fixat fram rediga kläder, ställt in kameran, tänkt ut hur jag ska stabilisera kameran utan stativ (som jag glömt hemma naturligtvis) och fixat och donat. När jag går ut är det molnfritt. Yes tänker jag, en till chans idag igen. Går ut tillplattande jag tänkt fotografera vid och detta tar en halvtimme ungefär. Väl framme sätter jag mig bekvämt i en snödriva och lutar mig tillbaka.

Jag tar en snus och skådar himlen i all dess skönhet när plötsligt ett massivt "stjärnfall" eller vad man kallar dessa glider över himlavalvet med en lång, stor, ljus och fin svans.

Jag får ett leende på läpparna och tänker att ikväll för jag ett foto jag kan vara stolt över. Jag tar upp kameran och sätter den till rätta och när jag trycker på slutaren så tittar jag upp bara för att se moln från alla håll och kanter som kommer svepandes in över himlen och besudlar min afton.

Jag stannar kvar en stund till och skådar ett par stjärnfall bakom de lätta molnen. Min kamera har dock inte lika lätt för att skåda dem utan bilderna blir så pass dåliga att till och med skräpkorgen på datorn skulle avvisa dem,

Jag ligger kvar en stund till och har det faktiskt ganska trevlig trots omständigheterna.

När jag gr hem så tar jag lite bilder på omgivningen och alla dess ljusslingor och julpynt och tänker att min 50mm 1.8 faktiskt kan skapa rätt så fantastisk bokeh.

Det blev några bilder och nu är det skönt att vara hemma i 25 graders värme.

Meteorregnet fortsätter även imorgon även om inte så kraftigt som idag. Så jag hoppas på bättre väder imorgon och jag hoppas att ni har haft en bättre kväll än jag.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Jag var ute igår kväll och såg mängder med stjärnfall! För en gångs skull var det klart är på västkusten. Däremot lyckades jag inte fånga ett enda på bild:( Jag vet inte riktigt hur jag bär mig åt, men det måste väl vara så att jag har för lång slutartid? En bild hade knappt 5 minuter lång slutartid, runt f.6,5 och ISO 250 eller lite mer, minns inte riktigt. Inte ett enda stjärnfall syntes. En annan hade högre ISO och slutartid på ca 17 minuter. Inga där heller. Brännvidd 10mm på båda. Är det alltså mycket kortare tider som krävs?
Tänkte åka ut inatt också om det håller sig klart, även om det nog kan vara lite för mycket att hoppas på.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Jag var ute igår kväll och såg mängder med stjärnfall! För en gångs skull var det klart är på västkusten. Däremot lyckades jag inte fånga ett enda på bild:( Jag vet inte riktigt hur jag bär mig åt, men det måste väl vara så att jag har för lång slutartid? En bild hade knappt 5 minuter lång slutartid, runt f.6,5 och ISO 250 eller lite mer, minns inte riktigt. Inte ett enda stjärnfall syntes. En annan hade högre ISO och slutartid på ca 17 minuter. Inga där heller. Brännvidd 10mm på båda. Är det alltså mycket kortare tider som krävs?
Tänkte åka ut inatt också om det håller sig klart, även om det nog kan vara lite för mycket att hoppas på.
Slutartiden har ingenting med att få med snabbt fallande stjärnor att göra.
Jag var ute igår och lyckades inte heller. Höja ISO samt större bländare är nog lösningen. Ljuset är ju relativt svagt från de fallande stenarna och det syns en väldigt kort stund.

Här i Borlänge såg jag några stjärnor på hundpromenaden vid halv 12. Gick in, hämtade sambon och massa kläder och åkte ut utanför stan. Totaltjockt med moln strax efter 12... Åkte runt en stund och vid halv 2 lättade det och blev väldigt klart på himlen. Såg många stjärnfall, en riktigt ljus och fin!
 
ANNONS