Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meter coupling glappar, laga själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

hokan

Aktiv medlem
Hej
Jag har precis gått över till Nikon efter många år som canonfotograf. Dock har jag uppenbarligen haft lite otur med mitt första kamerahus. Jag har köpt ett begagnat d600 hus. Huset fungerar precis som det ska med nya objektiv utan bländarring (g och motsvarande), men när jag kopplar på ett objektiv med bländarring, t.ex. 80-200 f2.8D ED, så får jag felmeddelandet fEE i displayen. Detta ska indikera att bländaren inte är inställd på sitt minsta värde, men det är den och det är verifierat på andra nikonhus att problemet är i mitt kamerahus.
Om man monterar av objektivet och rör den lilla plastbiten som sitter ungefär klockan 2 på bajonetten på kamerahuset så borde bländarvärdet ändras i displayen på kameran, men det händer bara om man samtidigt pressar plastbiten och ringen som den sitter fadt på inåt mot kamerahuset. Man kan även få felmeddelandet att kort försvinna genom att pressa plastbiten inåt med ett objektiv monterat. Så felet ligger nånstans i sensorn som plastbiten/ringen ska löpa mot. Vågar man skruva loss bajonetten själv påkamerahuset och titta hur det ser ut eller ska man lämna bort det? Har någon annan haft liknande problem och vet vad det kostar?
Mvh Håkan
 

hokan

Aktiv medlem
Problemet är löst. Jag skruvade helt enkelt isär kameran och fann att kontaktblecken var alldeles krokiga på bländarringssensorn, se första bilden.
Med lite finess och två elektronikskruvmejslar så lyckades jag böja tillbaks blecken så att det ser ut som på bild två, och voila, nu fungerar kameran precis som den ska igen!
 

Bilagor

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det är väl troligare att de har blivit böjda någon gång senare pga flitigt användande av objektiv med bländarrring?
Kontakterna är ju helt dolda innanför mekanismen, det finns ju ingen anledning att normal användande, ens av objektiv med bländarring, skulle ha böjt dem. Av samma anledning som övriga släpkontakter i kamera och objektiv inte plötsligt böjs av flitigt användande. Min gissning är antingen att kontakterna suttit smått felmonterade från början vilket påskyndat slitage/fel, alternativt att det kommit in något smutskorn som har hamnat i vägen och böjt kontakten.
 
ANNONS