Annons

Metodik för justering efter skanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Skulle behöva lite tips kring grundläggande justering av nivåer och färgbalans efter skanning av negativ/dia!

Tycker det är svårt att få "rätt" färger så som jag ser dem i diaprojektorn, och ännu svårare att få det konsekvent i en bildserie.

Nedan kommer en exempelserie på det senaste sättet jag provat.

1A:
Såhär ser bilden ut direkt från skannern.

Bilagor

• 1-original.jpg
    1-original.jpg
    32.9 KB · Visningar: 268
1B:
Det här är histogrammet då bilden är i AdobeRGB(1998) och 16-bitarsläge.

Bilagor

• d1-levels original.jpg
    d1-levels original.jpg
    32.7 KB · Visningar: 273
Bilden har till att börja med ett blått färgstick. Autolevels brukar ej rekommenderas i forumen men här hade jag ingen egen metod som fungerade bättre så jag applicerade "Auto Levels" och blev av med en del av färgsticket.

2:

Bilagor

• 2-auto levels.jpg
    2-auto levels.jpg
    33.6 KB · Visningar: 265
För att få mer neutrala färger satte jag en gråpunkt i den grå bakgrundsfonden, alldeles bredvid huvudet. Färgerna blev varmare och nu blev värdena för R/G/B lika i den grå bakgrundsfonden.

3:

Bilagor

• 3-grey point.jpg
    3-grey point.jpg
    34.3 KB · Visningar: 270
Senast ändrad:
Eftersom det kändes aningens mörkt lade jag på en kurva. Lätt bågformad med en angreppspunkt mitt på ungefär. Detta höjde nivåerna för R/G/B med +10 i den grå bakgrunden.

4:

Bilagor

• 4-curves+10.jpg
    4-curves+10.jpg
    34.2 KB · Visningar: 261
Detta är väl ungefär det bästa jag kan åstadkomma för tillfället.

Eftersom det är dia får jag leva med att kontrasten blir högre vid skanning jämfört med vad man ser i diaprojektorn. Tyvärr innebär det att den digitala bilden får kraftigare skuggor och risk för utbrända högdagrar i det vita plagget.

Mycket nyfiken på hur ni skulle gjort!

(Större fil kan mailas om ni behöver för att testa/dema).

Jag kör också tröskelmetoden på många bilder, enkelt och snabbt.

Finessen som Tore länkade till med gråpunkten har jag iofs. inte fått ordning på.

Resultatet på din bild med enbart svart och vitpunkten via tröskelvärden ser ut såhär
(Gråpunkten är tagen från bakgrunden):

Bilagor

• troeskel.jpg
    troeskel.jpg
    24.8 KB · Visningar: 241
Ok! Tack för era nyttiga tips!

Mätpunkterna enligt den där guiden hamnade såhär:

Bilagor

• tutorial_1.jpg
    tutorial_1.jpg
    34.1 KB · Visningar: 234
Dock fann jag att i detta fallet är metoden bäst för svart/vitpunkt. Den grå blev bättre att själv ange högre upp på bakgrunden. Men det beror nog på att min bakgrund i det här fallet är ojämn färgmässigt! Misstänker att rödsticket nedtill beror på reflektioner från trägolvet! (Får se till att dra ut fonden även över golvet vid nästa tillfälle)... :)

Om jag inte mins helt fel så går det att sätta svart/vitpunkt redan i många scanner programvaror, så får du en bättre fil att jobba med från start.

Skall kolla om detta går! Men gör det verkligen någon skillnad? Hårdvarumässigt ändras väl inte skannern när den läser in filen utan den gör samma mjukvarubaserade förändringar som man kan gör i Photoshop? Har hört på många håll att det är bättre att göra alla justeringar i PS där man har större kontroll. Det finns visserligen "curves", "levels" och "color balance" m.m. i skannerns mjukvara men den är svårjobbad då förhandsvisningen är alldeles för liten och det är riktigt snårigt att se effekten av gjorda förändringar. (Har en Minolta DSD III).

danneman skrev:
Men gör det verkligen någon skillnad? Hårdvarumässigt ändras väl inte skannern när den läser in filen utan den gör samma mjukvarubaserade förändringar som man kan gör i Photoshop?
Helt korrekt, skannern ändrar inte sitt arbetssätt när man ändrar inställningarna i skannerprogrammet, det är en mjukvarubaserad förändring. Det enda som är viktigt är att du ser till att exportera bilden i 16 bitar, annars kommer skannerprogrammet att sampla ner informationen till 8 bitar.

Sedan är det viktigt att du skannar så att du får med så mycket information som möjligt. Det verkar ju som om du klipper en del av informationen i skuggor och högdagrar.

Stefan

Jag glömde förutsättningarna, Stefan har helt rätt. Kör du TiFF 16 bitar så har du med allt över, men många som läser tråden kör nog i 8 bitar och jpg och då tror jag fortfarande rådet att justera så tidigt som möjligt är bra.

Stefan
Visst, jag kör med 16-bitar TIFF men det verkar som skannern helt enkelt har en begränsning i fråga om dynamiskt omfång. Misstänker att dyrare lösningar skall till om man skall få ut allt ur ett dia. (Tyvärr).

Johan
Kikade på länken. Intressant då principen för att få ut allt ur lågdagrar verkar vara att tillsätta mera ljus. Dock krävs kanske som sagt en sammanslagning av minst två olika exponeringar med digitalkameran. Men det känns verkligen som att skanners kunde haft en möjlighet att göra flera samplingar med olika styrka på lampan! (Hade jag en EOS 5D som killen i länken skulle jag förstås i första hand plåta med den direkt)! ;-)

Tore
Precis, det stämmer nog bra det.

danneman skrev:
Stefan
Visst, jag kör med 16-bitar TIFF men det verkar som skannern helt enkelt har en begränsning i fråga om dynamiskt omfång. Misstänker att dyrare lösningar skall till om man skall få ut allt ur ett dia.
Har du provat med ett annat skannerprogram? Olika program gör detta olika bra. Vuescan och Silverfast är de mest kända programmen.

Stefan

hej

har en scan dual 3 nu, men då jag hadde 2:an var både vuescan o framförallt silverfast mycket bättre på att få till grundbilden. Negativ kunde jag inte alls få till i scandual 2 programvaran alls.

Silverfast e enklare att använda i den verson som då gällde, för ca 3 år sen.

Roine

Ok. Nyttiga erfarenheter! Har bara läst om Silverfast i "förbifarten" och fått intrycket att det ger bättre resultat men har en högre inlärningströskel. Men det var då min skanner var nyinköpt, vilket var flera år sedan!

ANNONS