Annons

Meyer-Optik Orestor, men vilken fattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Nån som vet vad det här är för fattning?

Linsen är en Meyer-Optik Görlitz Orestor 135 mm f/ 2.8.

Östtysk produktion, brukar ha M43 eller Exaktafattning, men här ser jag ingen fattning alls.

Överst är en slät cylinder (ingen gänga) sen en fläns med skruvar och nåt som sticker upp, därunder en gänga (hade inte möjlighet att mäta, men kanske 58-62 mm fingänga).

Tips på adapter till Pentax K?
 

Bilagor

Urr

Aktiv medlem
Det är förbryllande detta!
De vanligaste formerna av skruvgänga är:
1) Sk Pentaxgänga, för diverse fabrikat, även kallad M42 (42mm)
2). LTM M39 sk Leicagänga
3) T2 som hade Tamron som upphovsman, även den med 42mm men med en annan stigning på gängan än M42.
Så jag har ingen aning i detta fall.
 

Hostis

Aktiv medlem
Dessa objektiv är M42 och jag har ett par st.

Du saknar 2 saker.

Först en fattning som skall på själva huset. Om du kollar vid skruvarna så ser du en liten pigg som sticker ut. Där skall själva fattningen sitta. Sen skall du ha en ring som du skruvar på.

Skickar med en bild så ser du vad jag menar.
Vart du hittar dessa har jag ingen aning om tyvärr.

Du ser piggen precis vid min tumme.
 

Bilagor

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har två sådana objektiv och vet hur det är. Du har ett objektiv som saknar adapter och dessutom den runda skruvring som spänner fast adaptern. Det är alltså en m42- eller exaktaadapter som skall sättas på ditt objektiv och sedan skruvas fast med den tydligen också saknade låsringen. Denna lösning gör att man kan byta fattning på objektivet. Utan dessa är det oanvändbart och jag tror det kan vara svårt att hitta dessa delar.
 

Hostis

Aktiv medlem
Jag har två sådana objektiv och vet hur det är. Du har ett objektiv som saknar adapter och dessutom den runda skruvring som spänner fast adaptern. Det är alltså en m42- eller exaktaadapter som skall sättas på ditt objektiv och sedan skruvas fast med den tydligen också saknade låsringen. Denna lösning gör att man kan byta fattning på objektivet. Utan dessa är det oanvändbart och jag tror det kan vara svårt att hitta dessa delar.
Precis.

Skickar med 2 bilder till.
Kanske eBay om du köper ett defekt objektiv som du kan använda delarna av.
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Tack för bra besked!

Tack för visat intresse och Håkan och Namo för besked!

Jag kollar hos säljaren om dom har prylarna ihop med andra grejor dom införskaffat. Och har frågat jinfinance i Peking.

Är linsen lika intressant som dom numera säger? Den har ju blivit lite kultförklarad.
 

Hostis

Aktiv medlem
Tack för visat intresse och Håkan och Namo för besked!

Jag kollar hos säljaren om dom har prylarna ihop med andra grejor dom införskaffat. Och har frågat jinfinance i Peking.

Är linsen lika intressant som dom numera säger? Den har ju blivit lite kultförklarad.
Så lite så.

Ja, lite kult är dom nog.

Nu har jag inte en 135/f2.8 utan 2 st 200/f4 Orestegor och en 180/f3.5 Primotar.
Dessa funkar hur bra som helst och ger riktigt klara bilder. Tyvärr så har en av lamellerna till min Primotar hamnat ur fas :( "ingen som vet vem som fixar dessa?"

Ursäkta om jag kapar din tråd en aning, nu när vi ändå snackar Meyer Görlitz tänkte ja :)
 

Bilagor

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nja, du köper ju denna för den otroligt smöriga bokehn, pga alla dessa bländarlameller, knappast skärpan. T ex Minoltas MD 135/2,8 (fyrlinsiga versionen) är egentligen mycket bättre, men har som sagt inte samma bokeh. Denna finns även under namnet Pentacon, men då viktigt att det är en tidig version, de senare har betydligt färre bländarlameller, fem eller något sånt, och då faller hela idén med objektivet. Välbyggt i metall och glas i alla fall och häftig design.
 

Bilagor

Johan_G

Aktiv medlem
Så lite så.

Ja, lite kult är dom nog.

Nu har jag inte en 135/f2.8 utan 2 st 200/f4 Orestegor och en 180/f3.5 Primotar.
Dessa funkar hur bra som helst och ger riktigt klara bilder. Tyvärr så har en av lamellerna till min Primotar hamnat ur fas :( "ingen som vet vem som fixar dessa?"

Ursäkta om jag kapar din tråd en aning, nu när vi ändå snackar Meyer Görlitz tänkte ja :)
Om du har tur räcker det att skruva ur frontglaset och peta rätt bladet som hoppat ur sin fattning, annars måste du ta ur hela bländarkassetten och bygga om den, inte så svårt men ganska pilligt att få i sista bladen.

Har haft samma problem med både min Orestegor 200mm f/4 och Orestor 135mm f/2.8, verkar vara ett vanligt problem med gamla Meyer presetobjektiv.
 

Hostis

Aktiv medlem
Om du har tur räcker det att skruva ur frontglaset och peta rätt bladet som hoppat ur sin fattning, annars måste du ta ur hela bländarkassetten och bygga om den, inte så svårt men ganska pilligt att få i sista bladen.

Har haft samma problem med både min Orestegor 200mm f/4 och Orestor 135mm f/2.8, verkar vara ett vanligt problem med gamla Meyer presetobjektiv.
Tack Johan.

Jag är inte rädd för att pilla!
Du har möjligtvis inte någon guide eller hänvisning till hur man skruvar ur frontglaset på ett smidigt sätt?

Har aldrig försökt göra ett sånt ingrepp.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tack Johan.

Jag är inte rädd för att pilla!
Du har möjligtvis inte någon guide eller hänvisning till hur man skruvar ur frontglaset på ett smidigt sätt?

Har aldrig försökt göra ett sånt ingrepp.
Om den är likadant uppbyggd som 135:an och 200:an:
Skruva bort motljusskyddet.
Nu bör du se en ring med två skåror i.
Skruva ur den men var lite försiktig så du inte repar glaset dock :)
Nu kommer främre linsen sitta lös och gå att ta ur.

ser på http://forum.mflenses.com/viewtopic.php?t=67842&highlight=+primotar&sid=81cd89dd395b92225b45fb0a0b7efcd3 att det är något annorlunda, men inte mycket .
 

Hostis

Aktiv medlem
Om den är likadant uppbyggd som 135:an och 200:an:
Skruva bort motljusskyddet.
Nu bör du se en ring med två skåror i.
Skruva ur den men var lite försiktig så du inte repar glaset dock :)
Nu kommer främre linsen sitta lös och gå att ta ur.

ser på http://forum.mflenses.com/viewtopic.php?t=67842&highlight=+primotar&sid=81cd89dd395b92225b45fb0a0b7efcd3 att det är något annorlunda, men inte mycket .
Tack för hjälpen, de tog inte lång tid!
Har du vägarna förbi gbg så blir jag skyldig dig en öl :)
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Dimensioner på gängade ringen?

Trevliga kapare på denna tråden!

Jag har alltså ett Meyer-Optik Orestor 135 2,8 på lut, men det saknar den koniska adaptern och den gängade ringen som håller fast adaptern. Nu har jag hittat adaptrar till salu på ebay men inte gängade ringen.

Nån av er som kan mäta upp den gängade ringen? Det är väl metrisk fingänga inuti (storleken mäts lämpligen på objektivets hangänga) och den har en inåtvänd fläns som håller fast adaptern. Jag kan få en gjord i Kina (kostnad ännu okänd) men letar först bland vanliga stepringar och liknande.

De viktiga måtten är väl gängan, gängans djup och innerdiametern. I övrigt borde "lagom" godstjocklek duga. Se skiss.
 

Bilagor

Hostis

Aktiv medlem
Trevliga kapare på denna tråden!

Jag har alltså ett Meyer-Optik Orestor 135 2,8 på lut, men det saknar den koniska adaptern och den gängade ringen som håller fast adaptern. Nu har jag hittat adaptrar till salu på ebay men inte gängade ringen.

Nån av er som kan mäta upp den gängade ringen? Det är väl metrisk fingänga inuti (storleken mäts lämpligen på objektivets hangänga) och den har en inåtvänd fläns som håller fast adaptern. Jag kan få en gjord i Kina (kostnad ännu okänd) men letar först bland vanliga stepringar och liknande.

De viktiga måtten är väl gängan, gängans djup och innerdiametern. I övrigt borde "lagom" godstjocklek duga. Se skiss.
Ursäkta oss :)

Kan se om jag hittar ett digitalt skjutmått på jobbet så kan jag mäta upp åt dig!
 

Johan_G

Aktiv medlem
Trevliga kapare på denna tråden!

Jag har alltså ett Meyer-Optik Orestor 135 2,8 på lut, men det saknar den koniska adaptern och den gängade ringen som håller fast adaptern. Nu har jag hittat adaptrar till salu på ebay men inte gängade ringen.

Nån av er som kan mäta upp den gängade ringen? Det är väl metrisk fingänga inuti (storleken mäts lämpligen på objektivets hangänga) och den har en inåtvänd fläns som håller fast adaptern. Jag kan få en gjord i Kina (kostnad ännu okänd) men letar först bland vanliga stepringar och liknande.

De viktiga måtten är väl gängan, gängans djup och innerdiametern. I övrigt borde "lagom" godstjocklek duga. Se skiss.
Snabbt mätt med ett skjutmått, diameter 57mm gängstigningen får jag till 1mm.
Innan du beställer, kolla så det inte blir billigare att köpa ny som har kon och ring kvar, såg att det ligger en på tradera nu för under hundralappen, vet inget om skicket men ringen och den utbytbara fattningen fanns med.
 

Måns H

Aktiv medlem
Orestor 135 / Orestegor 200 samma fattning?

Tack Johan!

Letar alltså efter fattning till en Orestor 135 som jag hittat (men inte ännu köpt) utan fattning. Säljaren hittade ingen och tänker justera priset.

Under tiden har jag lagt bud på den lins Johan tipsade om. Men priset ökade sista sekunderna, autobud 452:-, detta fast skicket verkade ganska tveksamt. Fick vara för min del.

Men så kom jag på att Orestegor 200 verkar ha samma fattning. Ni som vet, är det så? Dom går rätt billigt ibland.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tack Johan!

Men så kom jag på att Orestegor 200 verkar ha samma fattning. Ni som vet, är det så? Dom går rätt billigt ibland.
Stämmer 200:an har samma fattning som 135:an.
Kolla dessutom de tidiga randiga Pentacon-versionerna av Orestor / Orestegor objektiven, de brukar av någon anledning gå till ett lägre pris. Jag vet inte om de helsvarta Presetversionerna av Pentacon har samma kon och ring, men det ser ut som det på de bilderna jag sett.
 

Måns H

Aktiv medlem
Köpt Orestor 135mm utan fästet. Låna bild?

Hej alla o tack för all hjälp!

Har köpt linsen fast Myrorna inte hittade fästet.

Linsen har en del skav utvändigt men ser bra ut på insidan. Jisses vad med bländarlameller! Den har Q1-märke. Östtysk exportkvalité.

Jag sätter in en annons här på FS om att få köpa ett M42-fäste från Orestegor 200 eller Orestor 135 om nån har ett sånt att avstå från nåt skrotobjekt.

Namo, får jag använda dina bilder till annonsen? Jag fixar via skärmdump.

-------

Som ett alternativ funderar jag på att ta en genväg direkt till Pentax K. Borde gå med lite tur, rätt mellanringar och stepringar. Gjorde i ordning en mockup, en K-bajonett med tillhörande mellanring 1. Se bild.
 

Bilagor

Hostis

Aktiv medlem
Absolut, använd vilka bilder du vill :)

Lycka till och hoppas allt löser sig.
Får du något fungerade Pentax K lösning så hojta till ;)
 
ANNONS