Annons

MF vs. AF... - hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

David Mård

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett eller ett par MF-objektiv till min Nikon D50, men har aldrig fotat med en MF-glugg på kameran. Hur fungerar fokusering - speciellt vid kvällstid vid riktigt stora bländaröppningar - finns där någon indikator i kameran som markerar när motivet är skarpt eller ej?

I vilket utsträckning är det värt att gå på ett F.1,2 MF eller ett F.1,4 AF? Och är det något annat jag bör tänka på?

Jättetacksam för alla svar!

Hej

Jag kör med några manuella objektiv till min D50.
180 2,8 och ett Tamron SP 500 8. I båda funkar den gröna fokuseringslampan. Sökaren i D50 är inte den bästa för manuell fokusering men man lär sig efter lite övning.

mvh
Mankan

Det stämer att man inte får ljusmätning i D50 med manuella objektiv. Själv går det mesta på lite rutin men använder även en lös ljusmätare i lite svårare lägen.

//Mankan

Måste erkänna att jag inte är riktigt med på hur ni menar med ljusmätning kontra den gröna fokuslampan.

Menar ni att kameran iom MF kan indikera skärpan, men inte känna av mängden ljus som kommer in genom objektivet!??

Den gröna lampan kommer att lysa när du har det skarpt. När det gäller ljusmätningen så funkar inte den. Du får ställa kameran på M (manuell) och välja tid i kameran och bländaren på objektivet.

//Mankan

Okej - tack Magnus (och Mattias för den delen) - då är jag med!

Men, klarar kameran att urskilja skärpan även när det är nära på mörkt?

+ någon som har någon kommentar kring min fråga angående i vilket utsträckning det är värt att gå på ett F.1,2 MF eller ett F.1,4 AF? Och är det något annat jag bör tänka på?

När det är riktigt mörk så kommer inte focuslampan att hitta nån skärpa, precis som autofocusen inte skulle göra utan hjälpmedel.

När det gäller objektiven så vet jag inte så mycket om dem, men skulle tro att ett 50 1,4 skulle nog räcka.

//Mankan

Vilket i princip innebär att jag oavsett MF- eller AF-glugg kommer behöva förlita mig på endera 'rutin' eller 'trial and error', samt understöd av ljusmätare!?

ANNONS