Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MFT och hög bländare vid filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
I 4K lär ju varje bildruta vara i upplösningen 8MB.

Och min Micro Four Third kamera har en 16MB sensor.

Hur stor/liten är risken att det ska uppstå diffraktion där när jag filmar i 4K i typ f/22?
Hälften så många pixlar ger ungefär 1.4 gånger mindre upplösningsförmåga, så gissningsvis (jag orkar inte räkna så noga) är risken 1.4 gånger mindre när du videofilmar jämfört med när du fotograferar.

Och är risken större/mindre än i jämförelse med DSLR?
Det går inte att ge ett generellt svar på utan att veta vilken sensorstorlek och pixeltäthet den kamera du jämför med har.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Däremot så vet jag att effekten av diffraktion är olika beroende på objektivet, så du kan ju testa att minska på bländaröppningen (högre bländartal) och se hur det fungerar i ditt unika fall.

Lycka till med filmandet :)

Efter mina första trevande filmförsök med 4k filmning så kan jag inte urskilja någon försämring vid de högre talen (f/22), men ögat kan ju luras, särskilt när ju ens skärm inte heller kan helt återge 4k.

Men min ursprungsfråga är väl mer principiell: är det skillnad mellan stillbild och filmning när det gäller höga bländarvärden som typ f/22? Blir diffraktion inte lika tydlig vid filmning?[/QUOTE]


Ökat bländartal leder till mindre öppning vilket leder till ökad diffraktion. Minst diffraktion har man vid fullt öppen bländare, men då riskerar skärpan istället att försämras av linsfel i optiken, så lagom är bäst.
 

apersson850

Aktiv medlem
Diffraktionen är alltså densamma, men ju högre upplösning desto mer märks den. Eftersom filmning har förhållandevis låg upplösning märks den mindre där.
 
ANNONS