Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Nikkor AF 60/2.8 = konstigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej

jag köpte ett begagnat objektiv enligt rubriken. Vart lite fundersam när jag skulle använda det på min D70. Det gick bara att använda på full bländaröppning 2.8 från 2m till oändlighet.

Vid närgränsen var största bländare 5, ska det vara så? Tänkte använda objektivet som macro men även som porträttobjektiv då jag hört att det skall vara ruskigt skarpt och att 60mm motsvarar 90mm på D70. Det hela vart ju inte alls lika roligt om det skall vara "fallande" bländare beroende på hur nära motivet man är.

Något annat som är konstigt är att vid närgränsen är minsta bländare 57! Jag har provat med en annan D70 med samma resultat. Min fråga är då ska det vara så här eller är det fel på objektivet?

Albin

Det er helt normalt og intet er feil. Objektivet viser effektiv blender, ikke den nominelle (innstilte) verdien. Bruker du en ekstern lysmåler, eller tenker på om du får diffraksjon, så er det den effektive blenderverdien som gjelder.

Ved nærgrensen skal objektivet ha største blender f/5 (nominell f/2.8) og minste f/57 (nominell f/32) og det var vel de verdiene du også fikk?

Ahaa Vart kanske lite klokare där. Varför har aldrig något av mina andra objektiv uppträtt på det viset?

Dina andra objektiv är sannolikt inga makroobjektiv. Med vanliga objektiv är skillnaden i effektiv bländare mellan oändligt och närgränsen försvinnande liten. Speciellt med moderna internfokuserade objektiv.

Tack för det. Då behöver jag inte oro mig för att jag har ett defekt objektiv utan kan istället försöka "kräma ur" det bästa ur objektivet.

Tack / Albin

jimh skrev:
Dina andra objektiv är sannolikt inga makroobjektiv. Med vanliga objektiv är skillnaden i effektiv bländare mellan oändligt och närgränsen försvinnande liten. Speciellt med moderna internfokuserade objektiv.

Finns det kanske en liten teknisk förklaring för oss icke macroerfarna? Förstår jag rätt att just macroobjektiven tappar ljusstyrka av någon outgrundlig anledning på nära håll utan att bländaröppningen minskar?

iSolen.se skrev:
Finns det kanske en liten teknisk förklaring för oss icke macroerfarna? Förstår jag rätt att just macroobjektiven tappar ljusstyrka av någon outgrundlig anledning på nära håll utan att bländaröppningen minskar?
Forklaringen finnes, er teknisk, men ikke "liten". Vanlige objektiver stopper på sin nærgrense omtrent ved målestokk 1:10, og lystapet (eller endring i effektiv blender, om du vil) er da vanligvis ikke mer enn ca 1/3. trinn. Så f.eks. et f/4 objektiv har effektiv blender f/4.5. Endringen er omtrent lik lysmålerens nøyaktighet og TTL-systemet håndterer det dessuten automatisk.

Et perfekt symmetrisk objektiv "mister" 1 blendertrinn ved 1:2 og 2 blendertrinn ved 1:1. De fleste objektiver er ikke symmetriske og lystapet kan bli noe forskjellig fra det enkle tilfellet med symmetrisk objektiv. Avhengig av konstruksjonen på objektivet kan lystapet ved 1:1 være alt fra 0 til 4 blendertrinn.

Et "makro" objektiv får et skifte i effektiv blender mest fordi objektivet kan fokusere ned mot 1:1 eller 1:2, ikke pga. sin konstruksjon. Faktisk reduseres den effektive blenderen på mange "makro" objektiver med mindre enn 2 trinn ved 1:1, deriblant den omtalte 60 mm Micro-Nikkor (f/5 tilsvarer 1.7 trinn fra f/2.8).

nfoto skrev:
Forklaringen finnes, er teknisk, men ikke "liten". Vanlige objektiver stopper på sin nærgrense omtrent ved målestokk 1:10, og lystapet (eller endring i effektiv blender, om du vil) er da vanligvis ikke mer enn ca 1/3. trinn. Så f.eks. et f/4 objektiv har effektiv blender f/4.5. Endringen er omtrent lik lysmålerens nøyaktighet og TTL-systemet håndterer det dessuten automatisk.

Et perfekt symmetrisk objektiv "mister" 1 blendertrinn ved 1:2 og 2 blendertrinn ved 1:1. De fleste objektiver er ikke symmetriske og lystapet kan bli noe forskjellig fra det enkle tilfellet med symmetrisk objektiv. Avhengig av konstruksjonen på objektivet kan lystapet ved 1:1 være alt fra 0 til 4 blendertrinn.

Et "makro" objektiv får et skifte i effektiv blender mest fordi objektivet kan fokusere ned mot 1:1 eller 1:2, ikke pga. sin konstruksjon. Faktisk reduseres den effektive blenderen på mange "makro" objektiver med mindre enn 2 trinn ved 1:1, deriblant den omtalte 60 mm Micro-Nikkor (f/5 tilsvarer 1.7 trinn fra f/2.8).

OK, men VARFÖR tappar macroobjektiven ljusstyrka när dom fokuserar på nära håll?

"Pga sin konstruktion" gör inte att jag förstår.

Därför att avbildningsskalan är hög.

Ett vanligt objektiv tappar lika mycket ljus om man använder mellanringar för att uppnå samma avbildningsskala.

Hög avbildningsskala innebär att man sprider ut ljuset över en större yta. Då blir ljusintensiteten per ytenhet mindre.

Det jag skrev ovan är förenklat och bygger på att objektivet fokuserar enbart via utdrag. Få objektiv gör det idag, de flesta fokuseras genom kombinationer av utdrag och förflyttningar av interna linsgrupper som förkortar brännvidden. Objektiv som är konstruerade på det sättet kan förlora mindre ljus än ett renodlat utdragsobjektiv, men får då i gengäld kortare arbetsavstånd.

jimh skrev:
Därför att avbildningsskalan är hög.

Ett vanligt objektiv tappar lika mycket ljus om man använder mellanringar för att uppnå samma avbildningsskala.

Hög avbildningsskala innebär att man sprider ut ljuset över en större yta. Då blir ljusintensiteten per ytenhet mindre.

Tänkte väl att det inte hade med fokus att göra men det är ändå rätt oklart.

Jag får väl gå hem och rita lite. Förstår inte varför ett 60mm macro med motivet på nära håll ger sämre ljusstyrka än samma motiv på längre håll med samma objektiv. Det är ju bara avstånd och fokus som ändrats. Hmm. Det blir ju rätt "tuffa" vinklar på nära håll.

jimh skrev:
Det jag skrev ovan är förenklat och bygger på att objektivet fokuserar enbart via utdrag. Få objektiv gör det idag, de flesta fokuseras genom kombinationer av utdrag och förflyttningar av interna linsgrupper som förkortar brännvidden. Objektiv som är konstruerade på det sättet kan förlora mindre ljus än ett renodlat utdragsobjektiv, men får då i gengäld kortare arbetsavstånd.

En vetenskap helt klart. Jag har noterat att mitt i övrigt eminenta 18-70 ändrar brännvidd en aning när jag fokuserar.

Det är ju just med fokus det har att göra. När du flyttar kameran närmare objektivet måste du flytta objektivet längre från filmen/sensorn, alltså fokusera.

iSolen.se skrev:
En vetenskap helt klart. Jag har noterat att mitt i övrigt eminenta 18-70 ändrar brännvidd en aning när jag fokuserar.

Det är faktiskt ganska få objektiv som inte ändrar fokus när man zoomar. Det finns ett speciellt namn för detta men jag kan för stunden inte komma på det.

En tumregel är alltid att zooma först och ställa skärpan sedan.

/AnWi

AnWi skrev:
Det är faktiskt ganska få objektiv som inte ändrar fokus när man zoomar. Det finns ett speciellt namn för detta men jag kan för stunden inte komma på det.

En tumregel är alltid att zooma först och ställa skärpan sedan.

/AnWi

Jo det vet jaq men att objektivet zoomar när man fokuserar är en annan sak.

iSolen.se skrev:
Jo det vet jaq men att objektivet zoomar när man fokuserar är en annan sak.

Är det inte bara det att det du siktar på blir större i sökaren när fokuspunkten ligger närmare kameran än motivet - du måste alltså flytta dig närmare för att det ska bli skarpt, och då blir utsnittet annorlunda.

iSolen.se skrev:
...Förstår inte varför ett 60mm macro med motivet på nära håll ger sämre ljusstyrka än samma motiv på längre håll med samma objektiv. Det är ju bara avstånd och fokus som ändrats. Hmm. Det blir ju rätt "tuffa" vinklar på nära håll.
När du fokuserar nära flyttas ”linscentrum” längre bort från filmen/sensorn vilket i praktiken betyder att brännvidden ändras från 60 mm till ett större värde.

Bländarvärdet räknas fram genom att ta brännvidden i millimeter och dela med bländaröppningen i millimeter.

Objektivet fokuserat på oändligt har brännvidden 60 mm vilket gör att bländare 2,8 ger en öppning av 21,4 mm.

När du fokuserar på närgränsen får optiken en brännvidd på strax över 100 mm, eftersom öppningen fortfarande är 21,4 mm blir bländarvärdet runt 5.

Det är inget märkligt, bara vanliga fysikaliska lagar...

Med ett 50 mm objektiv kommer du tappa 1/3 steg när du fokuserar på 70 cm.

På bilden kan du se hur ljusförlusten på mitt gamla 300 vid olika avstånd...

Bilagor

• v.jpg
    v.jpg
    22.5 KB · Visningar: 176
iSolen.se skrev:
OK, men VARFÖR tappar macroobjektiven ljusstyrka när dom fokuserar på nära håll?

"Pga sin konstruktion" gör inte att jag förstår.
Først, legg merke til at de kan oppnå mye større forstørrelse. Et vanlig objektiv kommer kanskje til 1:10 (m=0.1), mens et "makro" objektiv kommer til 1:1 (m= 1). Det er 10 ganger høyere forstørrelse.

Deretter, se på følgende likning som beskriver sammenhengen melløom nominell (N) og effektiv (Neff) blenderverdi som funksjon av målestokk (m). Pupillfaktoren p = utgangspupill/inngangspupill

Neff = N*(1+ m/p)

For et teleobjektiv er p typisk 0.5 eller mindre
For en vidvinkel er p typisk 2 eller større
For 60 mm f/2.8 Micro-Nikkor er p litt større enn 1, ca. 1.2.

Når du fokuserer på uendelig er m=0 og følgelig er Neff = N. Dette gjelder ethvert objektiv. Dersom du fokuserer forbi m=0.1 vil leddet (m/p) begynne å bidra relativt mye og jo nærmere du kommer 1:1 (m=1) jo mer vil dette dominere. Resultatet er at den effektive blenderen avviker mer og mer fra den nominelle verdien.

Igjen, det er ikke objektivets konstruksjon i seg selv som bidrar til endringen i effektiv blender, det er målestokken. Men først når den blir særlig større enn 0.1 vil konstruksjonen bety mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto