Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Jag har ett ef 300/4 IS som bakfokuserar. Test har gjorts i ca 45 graders vinkel mot en meterlång tavellinjal med väl markerade centimetrar. Vid fotografering på en viss centimetermarkering hamnar skärpan på de två markeringarna närmare kameran. Jag har försökt microjustera till fullt utslag "framåt" men ingen skillnad. Antar att "framåt" resp. "bakåt" avser förflyttning av fokuspunkten längre bort från kameran resp. närmare kameran. Är fokuseringsfelet för stort för att kunna avhjälpas med kamerans microjustering? Ämnar lämna in kamera och objektiv för professionell åtgärd senare men försöker avhjälpa problemet nu innan snar förestående resa.
/Tommy

Jag uppelvde samma sak - det enda som hjälpte var att lämna in huset för objektivet focuerade rätt på mina andra hus - lite skumt, men garantijustering av huset så satt focus igen. Jag har för mig att just 300 f/4 inte går justera av någon obegriplig orsak så är det fel är det att fixa till huset - jag kan ha fel i det senaste, men har för mig att de sade de på intervision.

Jag uppelvde samma sak - det enda som hjälpte var att lämna in huset för objektivet focuerade rätt på mina andra hus - lite skumt, men garantijustering av huset så satt focus igen. Jag har för mig att just 300 f/4 inte går justera av någon obegriplig orsak så är det fel är det att fixa till huset - jag kan ha fel i det senaste, men har för mig att de sade de på intervision.

Ok. Tack för det. Får klara mig med de andra objektiven så länge. Eftersom 300:an är ett L-öbjektiv och yngre än 7 år och huset en 5DII lär det väl vara kostnadsfritt.
/Tommy

Ok. Tack för det. Får klara mig med de andra objektiven så länge. Eftersom 300:an är ett L-öbjektiv och yngre än 7 år och huset en 5DII lär det väl vara kostnadsfritt.
/Tommy

Ja, det skall det vara - focus skall stämma och på något sätt får de alltid ihop det på intervision, men det är lite irriterande att behöva vara av med prylar bara för att de skall justeras.

ANNONS
Götaplatsens Foto