Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min blixt krånglar på 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin-D

Aktiv medlem
Hej
Jag har en 400D som jag nöjd med.
Men det är nåt knas med blixten, vill veta om någon annan varit med om liknande och om det är dags allt lämna in för kontroll av kameran.

Om jag ska ta många bilder på ett arrangemang så brukar jag använda auto-läget som utlöser blixten själv när det behövs. Men alldeles för ofta "stannar" kameran upp och det står buzy i displayen och givetvis missar man tillfället.
Detta har inte varit ett problem från början utan har kommit nu.

Det har också hänt att blixten inte fäller upp sig automatiskt, utan fastnar liksom, så man får hjälpa den upp men fingrarna. Detta har bara hänt vid ett tillfälle, men det var tillräckligt irriterande eftersom jag missade många bilder pga detta.

Nån som vet vad det här kan bero på, eller om det är så att det är dags för att lämna in kameran för kontroll?

/Malin

Busy blir det om du tagit för många bilder i tät följd, så att blixten håller på att bli överhettad, eller om batteriet börjar bli slitet i kameran, så att uppladdningen tar längre tid. När du använder den inbyggda blixten lever den på kamerans batteri.

Om blixten fastnar är det förmodligen nåt smuts, gruskorn eller så, som sitter i kläm någonstans.

Fundera på en extern blixt. Kostar inte så hysteriskt med pengar i förhållande till hur mycket bättre dina bilder kan se ut. Förmodligen bättre lägga pengar på något som en Speedlite 430 EX II än att spendera dem på att smörja internblixten.

Tack snälla för svaret.
Jag misstänkte att det kunde vara något sådant, men igår så hade jag inte tagit mer än två bilder innan den började krångla.
Kanske batteriet då... vet faktiskt inte vilket jag hade i igår. Har två varav ett alldeles nytt.

Jag har planerat köpa extern blixt ändå, kanske detta är en anledning till att skynda på den processen...

Tack för tipset om blixt - ska kolla på den.
Det här tycker jag är svårt, veta vilka tillbehör man ska välja.

/Malin

Hm - kan det vara så...
Jag har i alla fall kontrollerat vilket batteri som var i igår under tiden. Och det var mitt nya, inköpt för ett par månader sen och inte använt speciellt mycket.

Kanske får bli en liten service/kontroll av kameran i alla fall.

Jag har kollat på den där blixten du nämnde och den verkar riktigt bra för mig som nybörjare. Precis vad jag är ute efter faktiskt, och till ett riktigt bra pris.

Tack för ditt engagemang!

/Malin

Jag envisas med att hävda att du ska lägga pengarna på den blixten istället, för när du väl har köpt den kommer du att inse att du inte har någon användning för den inbyggda blixten. Du kommer inte ens att vilja använda den.

580 EX II är ännu bättre, men också dubbelt så dyr. Har du pratat med tomten? ;-)

1 vecka efter att jag sålde min 400D inträffade det att blixten la av (gick ej att fälla upp) som tur var fanns garanti kvar. Kameran skickades till RCC och jag tror de bytte blixten ,tog ca 3 veckor.

Ha ha - jodå tomten är väl informerad om mina önskningar men tyvärr lite dåligt insatt I vad jag verkligen vill ha :)

Jag tror inte jag har nån garanti kvar så jag satsar på en extern blixt tills det är dags att byta kamera.

Jag går nog på ditt första förslag, det reder min plånbok bäst :)

Tack igen för svaren!
Det har hjälpt mig till ett beslut.

/Malin

ANNONS
Götaplatsens Foto