Annons

Min d200 saknar endast två saker

Produkter
(logga in för att koppla)

nikon-d50

Aktiv medlem
Hej
Min D200 saknar endast två saker.

1.En snabbare och mer exakt autofokus när det är mörk ute. Jag fotar mycket speedway och nu när det är mörkt redan kl 20 och lyset på banorna är dåligt så har min d200 svårt att hinna med.

2.Och så det största problemet som min d200 har, den saknar en kunnig fotograf.Min d200 och det är säkert så med många andras är att den kan mycket mer än vad fotografen kan. Jag har tagit många bilder på motorsport, min d200 har gått ca 30 000 exponeringar på lite över ett år men ändå så hittar jag nya inställningar varje gång. Vad det gäller brus så experimenterade jag så sent som i går och kom fram till att lite justering på vitbalansen kan göra susen.

Jag kommer förmodligen att själv köpa en D300 nästa år och använda min d200 för att ha till mitt 17-50 objektiv på så att jag slipper byta objektiv så ofta. Det är mycket dam och smuts i den miljön jag oftast fotar i och väder tätningen fungerar mycket bra.
Det ända problem som jag har med min d200 är att den kan hänga sig och ibland när jag tar en bild så lagras den inte på minneskortet. Men jag har nu kommit på vad det beror på, det är endast när jag använder mitt 8gig SanDisk III kort. Troligen är det något fel på det.
Mvh Ove

Haha, ja min D200 saknar också en kunnig fotograf...

Men jag ser det som så att med bättre verktyg så har man bättre förutsättningar att utvecklas själv, verktyget sätter inte begränsningen.

Jag skulle gissa att ifall du åtgärdar punkt två som kommer problemet med punkt ett försvinna eller minska drastiskt.

Punkt ett kan delvis lösas med skitdyr optik oxå. En klasskamrat har jämfört orginal mot typ tamron och det är stor skillnad i hur AF uppträder trots samma bländarvärde. Troligen sämre kontrast i de billigare i optikerna och det påverkar ju AF:en

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Jag skulle gissa att ifall du åtgärdar punkt två som kommer problemet med punkt ett försvinna eller minska drastiskt.

Punkt ett kan delvis lösas med skitdyr optik oxå. En klasskamrat har jämfört orginal mot typ tamron och det är stor skillnad i hur AF uppträder trots samma bländarvärde. Troligen sämre kontrast i de billigare i optikerna och det påverkar ju AF:en
Om han med original menar till exempel 17-55/2,8 så är det inte så konstigt att AF är snabbare eftersom den har AF-S. Tamron använder ju motorn i kamerahuset och är därför inte lika rapp.

Min D200 har bara ett fel, och det är att sensorn är för liten;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto