Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min D90 väntar inte på blixten ...

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
... ska den inte det?

Jag blev nyfiken på hur min Nikon D90 hanterar min externa blixt, SB-400, vid bildserier. Jag har alltid utgått ifrån att kameran inte ska exponera om inte blixten är färdig att hjälpa till att lysa. Men det gör den inte! Väntar, alltså. Om jag tar en bildserie med god fart i serieläge, blir bilderna underexponerade efter några bilder, dvs när blixten inte fått tid att ladda upp sig.

Är detta inställningsbart? Är det bara något jag slarvat att läsa om? As designed?

Per.

Njae, kameran skjuter ju så fort den kan. Du måste (nog) själv helt enkelt vänta på att blixten är klar innan Du trycker.

Du får nog leva med att kameran inte kommunicerar med blixtarna beträffande uppladdningstid vid seriebildtagning. Jag har i alla fall inte läst om att sådant informationsutbyte skulle ske. Men du kan öka sannolikheten till lyckade bilder genom att: använda större iso, använda extra strömförsörjning till blixtarna, använda fler blixtar, inte använda TTL.

ANNONS
Götaplatsens Foto