Annons

Min första kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

kimgren

Ny medlem
Hejsan, jag ska efter jul köpa en ny kamera och skulle vara mycket tacksam om jag kunde få svar på mina enkla frågor.

För 2000 kr, kan möjligen sträcka mig uppåt 3000 om det är stor skillnad skulle jag vilja ha:

En digitalkamera som knäpper direkt när man trycker på knappen.
Fina bilder i alla möjliga tänkbara situationer, på långt håll, kort, ljust, mörkt etc.
Inte bara att man knäpper genom att titta i lcd. spelar ingen roll hur stor lcd är annars.

Tack på förhand / Kim

kimgren skrev:

Fina bilder i alla möjliga tänkbara situationer, på långt håll, kort, ljust, mörkt etc.

Det uppnår du inte för 2000:-.

Om du ändrar kravet till "fina bilder i de flesta situtationer" så finns det väl ett ganska gott utbud, åtminstone om du går upp mot 3000:-.

Anders

kimgren skrev:
En digitalkamera som knäpper direkt när man trycker på knappen.
Tack på förhand / Kim

Varför inte besöka några polare som redan har digitalkameror och ta några testbilder? De kan även berätta lite om vad som är möjligt att uppnå med olika kameror.

Du kan säkert få jättebra svar även här, men jag vet själv hur det blir. Det kommer att spåra ur och folk kommer säga att du bör köpa en beggad system-digital på direkten.

En liten kamera kan matcha proffskameror/objektiv när du tar landskapsbilder med vidvinkel i dagsljus. Men ska du ta bilder på avstånd där motivet isoleras och bakgrunden blir suddig (som på fotbollsbilder i sportbladet) då duger bara systemkameror. Dessa är även bäst när det är mörkt. Dels för att sensorn är bra och för att det går sätta på objektiv som släpper in mycket ljus.

Dessutom finns möjlighet att använda extern blixt med softbox, vilka ger mjuka skuggor bakom motivet. Annars får du skarpa skuggor med tydliga kanter, vilket är svinfult.

Alltså, ska du bara fota vidvinkel i dagsljus och polarna på nån fest, då duger en liten kompakt. Annars är det system som gäller. Fina bilder i alla situationer kan du glömma.

PS: De flesta nya kameror tar bilden direkt, förutsatt att de har hittat fokus. Problemet med kompakter är att de har svårt att hitta fokus när det är mörkt.

Senast ändrad:
Köp en begagnad analog systemkamera. Den kör över alla digitala kompakter i dynamiskt omfång, maxbländare och kontroll. Alternativt en bra analog kompakt, Yashica T5, Ricoh GR1, Contax T3... priserna är så låga på analoga grejer nu.

ANNONS