Annons

Min nya D80

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Har nu fått min splirrans nya D80. Fy tusan vad mycket inställningar.;) Det verkar vara en mycket trevlig kamera dock. Ska bli väldigt kul att lära känna den framöver.
 

cakon

Aktiv medlem
Tack. Säg den glädje som varar. Upptäckte till min fasa en lysande punkt på bilderna. Värst är det vid höga ISO-värden. I övrigt är jag helnöjd så här långt.
 

SE6M

Aktiv medlem
Jan, gå tillbaka till butiken och BYT ut den, inget snack, du har köpt en ny kamera, den är defekt redan direkt vid köpet och skall EJ repareras. Hade den däremot blivit sådan efter ett tag, så är ju reparation det som normalt görs.
Gå och hämta en ny kamera, ta många kort och ha roligt !

Är själv på gång att köpa en D80 (om jag nu kan få fram tillräckligt med stålar, annars får det bli en D40).

/Mats
 

cakon

Aktiv medlem
Jag har mejlat butiken och avvaktar deras svar. Det var detta jag var rädd för när jag valde att inte handla på min bostadsort. Nu får jag åka till Bankeryd igen. Men men, det är av misstagen man lär sig.
 

Thunderbird

Aktiv medlem
lexus430 skrev:
Jag har mejlat butiken och avvaktar deras svar. Det var detta jag var rädd för när jag valde att inte handla på min bostadsort. Nu får jag åka till Bankeryd igen. Men men, det är av misstagen man lär sig.
Fota inte mer just nu. Åk direkt till Bankeryd på Måndag när dom öppnar och kräv en ny.

/ E
 

cakon

Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
Fota inte mer just nu. Åk direkt till Bankeryd på Måndag när dom öppnar och kräv en ny.

/ E
OK. Du har nog rätt. Kollar med butiken imorgon. Har de ingen ny hemma får de nog acceptera att jag knäpper lite ändå. Fast enligt deras hemsida har de fler på lager fast inte med det kit-objektiv jag köpte. Men det bör gå att byta ändå.
 

Thunderbird

Aktiv medlem
lexus430 skrev:
OK. Du har nog rätt. Kollar med butiken imorgon. Har de ingen ny hemma får de nog acceptera att jag knäpper lite ändå. Fast enligt deras hemsida har de fler på lager fast inte med det kit-objektiv jag köpte. Men det bör gå att byta ändå.
Vad jag menade med att du inte skulle fota mer, var att då kan dom inte komma och säga att du har använt den så mycket.
Med eller utan kit-objektiv spelar nog ingen roll, det är ju bara huset du skall byta.
Lycka till och berätta gärna hur det gick.

/ E
 

F.Kurtson

Aktiv medlem
Trist med felet, emn som tidigare sagt, så byt.
Det är en underbar kamera. Jag håller fortfarande på och lär mig nytt och meckar med inställningarna nu efter en månad.
 

Wesley

Aktiv medlem
Lite O.T. Måste ställa en korkad fråga. Kollade lite på en D80 hos Elgiganten. Hur kommer det sig att sökaren är så mörk i D80 om man jämför med 30D som jag oxå klämde på?
 

Makten

Aktiv medlem
Wesley skrev:
Lite O.T. Måste ställa en korkad fråga. Kollade lite på en D80 hos Elgiganten. Hur kommer det sig att sökaren är så mörk i D80 om man jämför med 30D som jag oxå klämde på?
Det satt antaligen inte nåt batteri i. Då blir sökaren extremt mörk, fråga mig inte varför. Du bör inte kunna se nån nämnvärd skillnad annars.

Edit: Om det sitter likvärdiga objektiv på ljusstyrkemässigt alltså. Kanske hade Canonkameran ett ljusstarkare objektiv?
 

SE6M

Aktiv medlem
Hur katten kan sökaren bli mörkare om inget batteri sitter i kameran ?
Det är ju en spegelreflexkamera, där finns det ju ingen display i som lyser...

Eller är det bländarringen i objektivet som per automatik är nedbländad om inget batteri sitter i ?

Mats
 

perstromgren

Aktiv medlem
SE6M skrev:
Hur katten kan sökaren bli mörkare om inget batteri sitter i kameran ?
Det är ju en spegelreflexkamera, där finns det ju ingen display i som lyser...
Jag har också ställt mig den frågan (här på faktiskt), men inte fått något svar. Skulle det kunna vara en del av displayen i sökaren, helt eneklt. LCD blir ju genomskinlig när man har spänning på den, kan det vara så att LCD-displayen täcker hela sökaren, av någon anledning?

Per.
 

cakon

Aktiv medlem
Enligt uppgift från Nikon supporten (som hittills funkat kanon) har de något som kallas DOA (dead of arrival). Detta innebär att de behandlar fel som uppkommer inom fem dagar från inköpstillfället extra generöst d.v.s. de byter ut produkten mot en ny. Om man påtalar felet efter dessa fem dagar så får det bli service istället. Dock måste man vid DOA-reklamation återlämna varan i originalkartong tillsammans med samtliga tillbehör.

Jag har varit i kontakt med butiken också och de verkar välvilligt inställda till min begäran om utbyte. De hör av sig under tisdagen till mig. Tyvärr har de inte just mitt kit inne så det ställer ju till det lite för mig.

Det verkar lösa sig dock men man känner ju en viss oro under tiden. Återkommer med besked hur det går.
 

Ososalado

Ny medlem
Hej!
Har presis samma fel, en lysande blå punkt.
Har varit i kontakt med min butik och den skall i väg på service.Tråkigt med en 2 månader gammal kamera.

Mvh, Björn
 

SE6M

Aktiv medlem
Björn - Har problemet med den lysande pixeln kommit nu efter två månader, eller har den funnits där sedan köpet ?

Verkar inte vara konsekvent, ibland från början, ibland kommer det efter ett tag.
Vad gör man om det kommer efter garantin på 1år ?
(gäller 2år om man hänvisar till fabrikationsfel/brist ?)

Mats (orolig, blivande D80 ägare (förhoppningsvis))
 

Ososalado

Ny medlem
Felet fans nog från början, upptäkte de efter 3 veckor när jag tog natt bilder på månen.
Tänkte inte så mycket på det då , bara att det var konstigt.
Trodde nog att det beroode på lång slutartid och hög iso.
Felet har inte varit konstant.

Mvh, Björn.
 
ANNONS