Annons

Min (obesvarade) kärlek till Nikon, ett öppet brev.

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Jo, och det ska ju vara själva fan att jag ska behöva registrera ett bolag för att bli omtyckt. NPU är ett skämt, en ren och skär lögn då den levererar noll. Har dock ingen koll alls om det är bättre på "the dark side", är Canon likadana?
CPS har väl idags läget inte lika mycket som tidigare. Man får poäng på sin utrustning och erbjuds en del förmåner. Sju för mig bla Fast track till reparation, fri låne utrustning och inbjudningar till speciella event. Det sistnämnda har inte hänt på snart 10 år.
När det gäller fastrack och låneutrustning så är det i mån av tid och tillgång så att säga...
Sen finns det några erbjudanden för CPS-medlemmar t ex gratis ef-rf adapter om amn köper R5/R6.
 

martley

Aktiv medlem
Intressant med dessa kärlekshistorier. Jag vet många som är kära i Apple och upplever besvarad kärlek. Men inte får de någon t-tröja eller kylväska. Inte får de någon premium service. Inte får de förtur när nya modeller kommer.
De får betala dyrt för produkter och service. Och ställa sig i kö för att förhandsboka nya modeller.
Men villkorslös kärlek känner de, och det verkar som att produkten i sig svarar med kärlek tillbaka.

Den första de säger godmorgon till är telefonen. Den sista de säger godnatt till är telefonen. Och under hela dagen så går det knappt en minut mellan varje gång deras blickar möts.
Det är i sådana lägen inte en "telefon", det är en "ajfån", det är en väldigt viktig skillnad. Jag har blivit påtvingad en sådan som jobbtelefon eftersom min arbetsgivare har något käckt avtal med Apple, och man får inte ens välja modell, än mindre tillverkare. Men det har inte direkt uppstått nån kärlek åt någondera hållet där. Gör man inte så som konstruktörerna på Apple har tänkt eller om man gör nåt som de inte tycker att man ska göra, så går det inte eller är väldigt krångligt. Jag använder mycket hellre min egen Sony-telefon.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag har två medlemskort, NPU, ett från 2007 och sedan ett från 2009. Under tiden det enda jag fick var NIKON EU magasin, som var trevlig läsning. Efteråt har jag inte fått något nytt kort fast jag har registrerat fler prylar som går under NPU... har för mig att NIKON har gjort om sidan och skickat mail att man ska registrera grejor på nytt, om jag minns rätt...
 

afe

Aktiv medlem
Jag fick ett Nikon Pro Magazine för inte allt för länge sedan (har inte avregistrerat mig trots att jag inte längre äger någon Nikonkamera) - dessutom i komposterbar förpackning :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har funderat lite på detta ämne.

Egentligen har jag nog aldrig känt kärlek till en leverantör. Jag kan älska deras produkter, men företagen i sig är alltför ytliga. Möjligen att lokala Ica-butiken på hörnet som jag besöker så gott som varje dag kan innebära någon sorts djupare relation. Men kameratillverkare, biltillverkare, internetleverantörer och andra kommer och går med mitt val av produkter.
Ibland rotar jag i lådorna på vinden och hittar min gamla Minolta. Fortfarande känner jag kärleken mellan oss fastän den har kärvat igen i bländarstyrningen och inte är använd på 35 år. Företaget Minolta har jag ingen som helst relation till.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vi nikonägare blev uppmanade av FS att registrera oss i en nikongrupp här på FS, för ett år sedan, har inte sett att detta har använts på något sätt
 

SSD

Aktiv medlem
Har funderat lite på detta ämne.

Egentligen har jag nog aldrig känt kärlek till en leverantör. Jag kan älska deras produkter, men företagen i sig är alltför ytliga. Möjligen att lokala Ica-butiken på hörnet som jag besöker så gott som varje dag kan innebära någon sorts djupare relation. Men kameratillverkare, biltillverkare, internetleverantörer och andra kommer och går med mitt val av produkter.
Ibland rotar jag i lådorna på vinden och hittar min gamla Minolta. Fortfarande känner jag kärleken mellan oss fastän den har kärvat igen i bländarstyrningen och inte är använd på 35 år. Företaget Minolta har jag ingen som helst relation till.
Nu var väl mitt inlägg och trådstart skrivet med en del ironi och var tillspetsat därefter. Även om man inte tror det,eller vill erkänna det, så väljer vi produkter och tjänster på rätt orationella grunder. Vi vill gärna intyga oss själva att valet var lokiskt och föregicks av djupa analyser som gav fakta. Men så är det förstås ytterst sällan. När du köpt en produkt vill du att dina "efterköpskänslor" ger bekräftelse på att du valde rätt. Över tid bygger du också en relation till varumärket och du vill identifiera dig med varumärket. Ditt val av bil är ett typsikt sådant val. Så är det förstås med din kamera också, den visar vem du är. Kommer du till en fotbollsmatch där flera andra fotografer står så kommer de inom några sekunder "dömma" dig utifrån din utrustning. Glider du upp med 2st Nikon D5 utrustade med några supertelen så är du "en av dem". Så fungerar det oavsett om du vill eller inte men du kan självfallet fullständigt skita i det och köra ditt race. Möter du 3 naturfotografer när du är ute och fotar så tar det mindre än 5min innan utrustnignen börjar jämföras. De allra flesta av oss påverkas av detta och kommer att känna behov av uppgradering för att "bli en av dem". Då är det viktigt att en leverantör underhåller och förvaltar den här "en av dem" känslan. Där har Nikon sugigt fett länge och vad jag förstår är de andra märkena inte speciellt mycket bättre. Det är för mig en gåta att inte kommunicera med befintliga kunder, att vårda troheten till varumärket. I dagens digitala värld kostar det ju väldigt lite
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag står fast vid vad jag skrev.
Jag har ingen känsla av att identifiera mig med ett visst varumärke. Jag har genom livet ägt Volvo, Renault, Fiat, Volkswagen, Mitsubishi.
Var och en har delat sin kärlek med mig. Flera av dem har varit som personer med sina unika ”egenskaper”.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mina val av prylar är aldrig särskilt rationella eller logiska.

Första Minoltan fick jag begagnad av pappa.
Första Canon kom jag över billigt genom en kompis personalrabatt.
Första Fiaten blev jag blixtkär i och köpte på stående fot
Osv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men visst kan folk bli lojala med företag. Och känna företagens kärlek.

En tid hade jag uppdrag på Scania. De har många kunder som är fanatiskt trogna företaget. De köper kläder med, och tatuerar sig i, företagets logotyp. De betalar extra för att trycka Scaniagripen i stort format bakom förardörren.

En gång en fikarast pratade vi om dessa lojala kunder. Jag kläckte då idén att eftersom jag var konsult och de andra runt bordet mina kunder så borde de tatuera min logga på överarmen. ”Aldrig, sa någon, ska jag tatuera mig så ska det vara Scania-loggan!” :cool:
 

SSD

Aktiv medlem
Men visst kan folk bli lojala med företag. Och känna företagens kärlek.

En tid hade jag uppdrag på Scania. De har många kunder som är fanatiskt trogna företaget. De köper kläder med, och tatuerar sig i, företagets logotyp. De betalar extra för att trycka Scaniagripen i stort format bakom förardörren.

En gång en fikarast pratade vi om dessa lojala kunder. Jag kläckte då idén att eftersom jag var konsult och de andra runt bordet mina kunder så borde de tatuera min logga på överarmen. ”Aldrig, sa någon, ska jag tatuera mig så ska det vara Scania-loggan!” :cool:
Jag bor i Södertälje.....säger du ett ont ord om Scania På byn får man en käftsmäll. Min Svåger har Scanialakan. Riktigt så fanatisk Nikonist är jag inte :p
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fans på italienska heter tifosi och betyder ”smittad av tyfus”. Lite är det väl så med fanatiker - att de är liksom smittade på något vis.
 

barabild

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket att jämföra med, mer än en sak.
När min Canon i somras behövde en reparation så inte sjutton gick det särskilt snabbt trots mitt CPS-medlemskap av någon valör. Och inte heller fick jag låna ersättningsutrustning under perioden.

Så gräset är nog ungefär lika brunt på alla sidor. I det avseendet.

När det kommer till giveaways och annat marknadsföringstingeltangel är det knappast det som definierar besvarad kärlek för mig.
Men seriöst producerade extramaterial är alltid värdefullt. Som exempelvis Canons bokserie om objektivkonstruktion. Den har gett många timmar av stimulans i vårt förhållande.
Antingen har jag bara haft ren tur, eller så är det mitt CPS-medlemskap som hjälpt mig när jag har haft behov av reperation/service på min Canonutrustning. Bor i Malmö så utrustningen lämnas in hos Scandinavian Photo och skickas till Möndal. Trots det så har det gått det så snabbt det kan. Max 4 dagar inkl transport. Jag har också fått frågan om låneutrustning men inte haft behov av det. Som CPS medlem tillhör jag heller inte värstingarna utan med mina poäng måste jag uppskattningsvis ligga under medel. Så jag känner mig nöjd så här långt. Senast jag hade någon utrustning inlämnad var i april i år.
 

törnan

Aktiv medlem
Man kan konstatera att det inte är någon förlust att kontoret i Sverige läggs ner. Vad finns att sakna? Skulle vara ljusskylten som syns när man passerar Haga norra på E4:an. Kan inte komma på något mer.....
Nej, dom har inte skött det jättesnyggt senaste tiden.. Har haft planer på att skicka in ett par hus för byte av gummin och genomgång men nu tror jag nästan jag ska leta upp gummin på nätet och byta själv istället.

Vi kanske ska hyra en skylift och "låna" skylten så den bevaras?
 
  • Gilla
Reaktioner: SSD

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, dom har inte skött det jättesnyggt senaste tiden.. Har haft planer på att skicka in ett par hus för byte av gummin och genomgång men nu tror jag nästan jag ska leta upp gummin på nätet och byta själv istället.

Vi kanske ska hyra en skylift och "låna" skylten så den bevaras?
Beroende på policy och vad som menas med genomgång så borde Goecker kunna göra det på plats, för de skulle väl köra "Check & Clean" i butiken?

Om de kan städa ur min D850 så skulle det vara en förbättring i alla fall. Något har letat sig upp på ovansidan av mattskivan eller lossnat inifrån, vad det verkar. Det stör inte funktionen, men det stör mig. 🙃 Hade tänkt köpa lite prylar och plocka ur den själv, men kan jag få det gjort utan att behöva strula med att skicka prylarna så vet jag inte om jag orkar...
 
ANNONS