Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min (obesvarade) kärlek till Nikon, ett öppet brev.

Produkter
(logga in för att koppla)

SSD

Aktiv medlem
Kära Nikon,

Jag har varit kär i dig en lång tid, allt sedan jag köpte en D90 i slutet av 2008. Då hade jag under flera år levt ensam, allt efter att min Minolta 7xi svikit mig, men jag fann som sagt kärleken igen. Sedan dess har jag följt i dina fotspår. Via D7000 och D7100 fram till en D500 då kärleken accelererade till nästintill besatthet. Den tog sig yttryck i en D5 och en D850 och när jag tittar över objektivinnehavet så förstärks besattheten ytterligare med både 600/f4, 180-400/f4, ”holy trinity” osv. Men varför känner jag att kärleken är obesvarad?

2017 blev jag i ett desperat försök medlem i NPU. Löften om tillgång till förmåner och support klingade som fågelkvitter i mina kärlekstörstande öron. Hittills är dock min kärlek fortsatt obesvarad. Inga förmåner eller support har erbjudits under den här tiden.

Mina desperata försök att få uppmärksamhet har också bestått av besök på mässor där du funnits. Tänkte att kanske det fanns något för en kärlekskrank NPU medlem att tillgå. Kanske en dekal att sätta på bilen, en tröja med logo att köpa eller egentligen vad som helst som ett tecken på besvarad kärlek. Men även dessa desperata försök har lämnats obesvarade.

Nästa vecka ska en stor release ske där 2 nya spegellösa hus skall presenteras. En stor händelse för en besatt ”Nikonist”. Tänk om jag ändå fått en personlig inbjudan, det hade gjort mig stolt och utvald. Nu fick jag läsa om det via press och återigen står jag där med en känsla av obesvarad kärlek.

Vad ska till för att min kärlek skall bli besvarad?
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Hihi, trots att jag har en skrälldus med Canonkameror, och bara sådana, har jag ändå fått en kylväska som det står Nikon på. Kärleken ödslas kanske bara på de som ännu inte är omvända?
 

esbtse

Aktiv medlem
Har använt Nikon sedan 70-talet. Nikon FM, FE, F3HP, F4, F6 och tillsist D300. Samlat på mig massor av Nikkor linser under åren och sakta köpt på mig dyrare linser. Nu har min D300 slutat fungera efter bara 12år. Är nu totalt förvirrad över vilken ersättnings kamera och backup kamera jag skall köpa. D850/D7ii, Backup D6ii? Vänta in D880/Z8 eller gå över till Fuji GFX systemet. Har ingen lust att byta ut linser bara för att Nikon överger F fattningen och sviker Nikon mig så sviker jag Nikon.
 

cardazio

Aktiv medlem
Har använt Nikon sedan 70-talet. Nikon FM, FE, F3HP, F4, F6 och tillsist D300. Samlat på mig massor av Nikkor linser under åren och sakta köpt på mig dyrare linser. Nu har min D300 slutat fungera efter bara 12år. Är nu totalt förvirrad över vilken ersättnings kamera och backup kamera jag skall köpa. D850/D7ii, Backup D6ii? Vänta in D880/Z8 eller gå över till Fuji GFX systemet. Har ingen lust att byta ut linser bara för att Nikon överger F fattningen och sviker Nikon mig så sviker jag Nikon.
Behöver du IBIS eller focus peaking?
Om inte skulle jag välja en existerande F-mountkamera (D500, D800E eller D850) tills Nikon får fram en z8.

Jag vill ju tyvärr ha focus peaking och kortare flange distance för att kunna anpassa vintageobjektiv - det är Z-mount perfekt för. Köpte Z6an och hatade ergonomin (inget fel på output dock, men inte kul att fota med ansåg jag som kom från den i mina ögon nästan perfekta D800E). Sålde z6an och köpte istället Z50 med kitobjektivet 16-50 samt ftz-adapter och sigma 105 f1.4 (eftersom det är lite kämpigare att få till oskärpan med APS-C). Layouten är precis som den ska vara exkl. funktionsknapparna på framsidan som kunde vara lite bättre. Dessutom är kitgluggen helt ok och det blir kompakt som bara den att ta med sig (lämnar 105an hemma isf :p). Skulle inte föreslå Z50 om man ofta fotar i dåligt ljus, men det ska vara samma sensor som i D500 och du gillade ju APS-C vad det verkade.
z50.jpg
 

Snuddas

Aktiv medlem
Kära Nikon,

Jag har varit kär i dig en lång tid, allt sedan jag köpte en D90 i slutet av 2008. Då hade jag under flera år levt ensam, allt efter att min Minolta 7xi svikit mig, men jag fann som sagt kärleken igen. Sedan dess har jag följt i dina fotspår. Via D7000 och D7100 fram till en D500 då kärleken accelererade till nästintill besatthet. Den tog sig yttryck i en D5 och en D850 och när jag tittar över objektivinnehavet så förstärks besattheten ytterligare med både 600/f4, 180-400/f4, ”holy trinity” osv. Men varför känner jag att kärleken är obesvarad?

2017 blev jag i ett desperat försök medlem i NPU. Löften om tillgång till förmåner och support klingade som fågelkvitter i mina kärlekstörstande öron. Hittills är dock min kärlek fortsatt obesvarad. Inga förmåner eller support har erbjudits under den här tiden.

Mina desperata försök att få uppmärksamhet har också bestått av besök på mässor där du funnits. Tänkte att kanske det fanns något för en kärlekskrank NPU medlem att tillgå. Kanske en dekal att sätta på bilen, en tröja med logo att köpa eller egentligen vad som helst som ett tecken på besvarad kärlek. Men även dessa desperata försök har lämnats obesvarade.

Nästa vecka ska en stor release ske där 2 nya spegellösa hus skall presenteras. En stor händelse för en besatt ”Nikonist”. Tänk om jag ändå fått en personlig inbjudan, det hade gjort mig stolt och utvald. Nu fick jag läsa om det via press och återigen står jag där med en känsla av obesvarad kärlek.

Vad ska till för att min kärlek skall bli besvarad?
Jag har precis samma tankar och känsla som du, jag är också Nikonist med obesvarad trånad efter gensvar. Men, nu på senare tid har jag börjat vänstra med Sony! Kanske är det nyhetens behag som känns mest men det tycks locka till byte. Eller skall man köra dubbelt i lönndom?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har använt Nikon sedan 70-talet. Nikon FM, FE, F3HP, F4, F6 och tillsist D300. Samlat på mig massor av Nikkor linser under åren och sakta köpt på mig dyrare linser. Nu har min D300 slutat fungera efter bara 12år. Är nu totalt förvirrad över vilken ersättnings kamera och backup kamera jag skall köpa. D850/D7ii, Backup D6ii? Vänta in D880/Z8 eller gå över till Fuji GFX systemet. Har ingen lust att byta ut linser bara för att Nikon överger F fattningen och sviker Nikon mig så sviker jag Nikon.
Även om Nikon inte skulle släppa en enda ny kameramodell med F-fattning till så är detta inte ett problem. Det finns gott om kameror att köpa, både begagnade och nya, som är vida överlägsna den du har haft och de håller sannolikt lika länge eller längre.

Sedan har du skrivit ända sedan D3 såldes ny att du ska köpa olika Nikon FX-modeller så det här är inte direkt en ny diskussion.
 
  • Gilla
Reaktioner: SSD

SSD

Aktiv medlem
Hihi, trots att jag har en skrälldus med Canonkameror, och bara sådana, har jag ändå fått en kylväska som det står Nikon på. Kärleken ödslas kanske bara på de som ännu inte är omvända?
Klassiskt problem, jaga nya kunder med erbjudanden och glöm (skit) i de kunder du redan har. Men jag hoppas kylväskan levererar :)
 

SSD

Aktiv medlem
Jag har precis samma tankar och känsla som du, jag är också Nikonist med obesvarad trånad efter gensvar. Men, nu på senare tid har jag börjat vänstra med Sony! Kanske är det nyhetens behag som känns mest men det tycks locka till byte. Eller skall man köra dubbelt i lönndom?
:) ett vänsterprassel kanske piggar upp. Tanken har förstås funnits och t.o.m att helt byta, men det skulle innebära ett rejält ekonomiskt tapp och egentligen är jag ju supernöjd med själva produkten. Är bara Nikon som representant (kanske bara i Sverige?) som är en dryg jävel, typ den snyggast bruden i plugget som inte ödslade en blick på en :D
 

SSD

Aktiv medlem
Och var besvaras då denna kärlek på efterfrågat vis? Problemet är att man måste köra yrkesmässigt för att vara med i NPS (istället för NPU), vilket är det som har något innehåll jag kan tycka har något egentligt värde.
Jo, och det ska ju vara själva fan att jag ska behöva registrera ett bolag för att bli omtyckt. NPU är ett skämt, en ren och skär lögn då den levererar noll. Har dock ingen koll alls om det är bättre på "the dark side", är Canon likadana?
 

esbtse

Aktiv medlem
Behöver du IBIS eller focus peaking?
Om inte skulle jag välja en existerande F-mountkamera (D500, D800E eller D850) tills Nikon får fram en z8.

Jag vill ju tyvärr ha focus peaking och kortare flange distance för att kunna anpassa vintageobjektiv - det är Z-mount perfekt för. Köpte Z6an och hatade ergonomin (inget fel på output dock, men inte kul att fota med ansåg jag som kom från den i mina ögon nästan perfekta D800E). Sålde z6an och köpte istället Z50 med kitobjektivet 16-50 samt ftz-adapter och sigma 105 f1.4. Layouten är precis som den ska vara exkl. funktionsknapparna på framsidan som kunde vara lite bättre. Dessutom är kitgluggen helt ok och det blir kompakt som bara den att ta med sig. Skulle inte föreslå Z50 om man ofta fotar i dåligt ljus, men det ska vara samma sensor som i D500 och du gillade ju APS-C vad det verkade.
Visa bilaga 151209
Byter ingen kamera fören de går sönder eller upplösningen blir 50% bättre. D700 kom några månader efter jag köpte D300 och jag har nog köpt D700 om den fans på marknaden istället för D300.

Jag ställer in allt manuellt men fotograferar skog/landskap i dåligt ljus eller med kraftiga ND filter.

Använder inte video ännu.

Jag har just nu endast två Fuji X-pro1 och X-T1 kameror där man tvingas använda autofokus på grund av dåliga sökare.

Jag behöver FF och vad jag siktat på är D850 sedan några år och sedan en backup som är bättre i svagt ljus. Z6ii skall vara bättre i svagt ljus om jag förstått det rätt.

Har många gamla optik utan bildstabilisering så IBIS kan vara en fördel men jag tycker inte om att använda en adapter.
 

cardazio

Aktiv medlem
Byter ingen kamera fören de går sönder eller upplösningen blir 50% bättre. D700 kom några månader efter jag köpte D300 och jag har nog köpt D700 om den fans på marknaden istället för D300.

Jag ställer in allt manuellt men fotograferar skog/landskap i dåligt ljus eller med kraftiga ND filter.

Använder inte video ännu.

Jag har just nu endast två Fuji X-pro1 och X-T1 kameror där man tvingas använda autofokus på grund av dåliga sökare.

Jag behöver FF och vad jag siktat på är D850 sedan några år och sedan en backup som är bättre i svagt ljus. Z6ii skall vara bättre i svagt ljus om jag förstått det rätt.

Har många gamla optik utan bildstabilisering så IBIS kan vara en fördel men jag tycker inte om att använda en adapter.
Tror inte du blir besviken på d850, men har du inte bytt än kan man ju avvakta och se hur bra af blir i z6ii. I ditt fall hade jag nog försökt köphyrt kameran jag bestämde mig för (komma överens om att man hyr ett likadant hus och får rabatt av den storleken man hyrt för om man sedan köper kameran). Så vet man att den verkligen klarar det man är ute efter.. när väl tiden är kommen för det 😀
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant med dessa kärlekshistorier. Jag vet många som är kära i Apple och upplever besvarad kärlek. Men inte får de någon t-tröja eller kylväska. Inte får de någon premium service. Inte får de förtur när nya modeller kommer.
De får betala dyrt för produkter och service. Och ställa sig i kö för att förhandsboka nya modeller.
Men villkorslös kärlek känner de, och det verkar som att produkten i sig svarar med kärlek tillbaka.

Den första de säger godmorgon till är telefonen. Den sista de säger godnatt till är telefonen. Och under hela dagen så går det knappt en minut mellan varje gång deras blickar möts.
 

esbtse

Aktiv medlem
Tror inte du blir besviken på d850, men har du inte bytt än kan man ju avvakta och se hur bra af blir i z6ii. I ditt fall hade jag nog försökt köphyrt kameran jag bestämde mig för (komma överens om att man hyr ett likadant hus och får rabatt av den storleken man hyrt för om man sedan köper kameran). Så vet man att den verkligen klarar det man är ute efter.. när väl tiden är kommen för det 😀
Det är ett bra råd men jag undviker att åka till Staden i dessa tider.

Bara läst väl om D850 förutom att den är svag på video och saknar IBIS. Funderade länge på att skaffa en D500 att ha under tiden och sedan som backup innan jag köpte D850 men den passade inte till mitt gamla batterigrepp och kostnaden blev för stor då jag behövde skaffa ett nytt batterigrepp till denna, alternativet kan vara Z6ii.
D700 passar mitt gamla batterigrepp och hittar jag ett bra exemplar så kanske jag köper det för att ha i några år.

Varje gång jag bestämt mig för att köpa en ny kamera så får jag oväntade stora utgifter, även i år, men den ser ut idag som att vara någorlunda begränsad men jag väntar in slutkostnaden..
Snarare är det Corvid-19 och eventuell neddragningar i organisationen som gör att jag inte köper något i år, då jag vill behålla en maximalt stor ekonomisk buffert . Jag börjar spara i alla fall och hoppas få ihop till kameran med vertikalgrepp och större batterier om två år. Då borde Z8 och D880 vara framme för utvärdering men D850 filstorlek räcker för mig. Vi får se hur länge jag står ut att inte ha en system kamera till mina F-linser. Höst och Vinter är den tid jag fotograferar mest.

Verkar bli ännu en stor genomgång på all optik jag har när jag har en bättre kamera. Utförde en sådan för 10 år sedan och ekonomin är inte helt återhämtad efter det ännu. Jag har hoppas slippa det igen och bara koncentrera mig på kameror. Kommer nog enbart i så fall uppdatera det nödvändigaste som går att använda till landskap.
 
Senast ändrad:

törnan

Aktiv medlem
Jo, och det ska ju vara själva fan att jag ska behöva registrera ett bolag för att bli omtyckt. NPU är ett skämt, en ren och skär lögn då den levererar noll. Har dock ingen koll alls om det är bättre på "the dark side", är Canon likadana?

Inte ens det räcker... Jag har skickat in min NPS-ansökan två gånger utan att få någon som helst återkoppling så jag vet inte ens om jag är medlem (och ja, jag uppfyller samtliga krav)...
 

SSD

Aktiv medlem
Inte ens det räcker... Jag har skickat in min NPS-ansökan två gånger utan att få någon som helst återkoppling så jag vet inte ens om jag är medlem (och ja, jag uppfyller samtliga krav)...
Man kan konstatera att det inte är någon förlust att kontoret i Sverige läggs ner. Vad finns att sakna? Skulle vara ljusskylten som syns när man passerar Haga norra på E4:an. Kan inte komma på något mer.....
 

vifra

Aktiv medlem
NPS!? En gång i tiden fungerade det. Vi fick inbjudningar till produktpresentationer, biljetter till fotomässan och förtur med låneutrustning vid reparation/service.
NPS har inte fungerat som det är utlovat på flera år, inget att tråna efter.

Förr hade både Leica och Hasselblad (sannolikt Canon också), inbjudningar och jippon vid lanseringar. Då fick man lite av varje i s.k. "give aways". Men det är tyst därifrån också. Allt sker ju via nätet numera. Fast där är Nikon påtagligt sämre än både Leica och Hasselblad, trots mitt NPS medlemskap.

Nä SSD, du får nog söka kärleken på annat håll, fast risken är att gräset inte är grönare där.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket att jämföra med, mer än en sak.
När min Canon i somras behövde en reparation så inte sjutton gick det särskilt snabbt trots mitt CPS-medlemskap av någon valör. Och inte heller fick jag låna ersättningsutrustning under perioden.

Så gräset är nog ungefär lika brunt på alla sidor. I det avseendet.

När det kommer till giveaways och annat marknadsföringstingeltangel är det knappast det som definierar besvarad kärlek för mig.
Men seriöst producerade extramaterial är alltid värdefullt. Som exempelvis Canons bokserie om objektivkonstruktion. Den har gett många timmar av stimulans i vårt förhållande.
 

SSD

Aktiv medlem
Även om det är en klen tröst är det ändå något när jag läser om det bruna gräset på andra sidan.
Jag kan ha förståelse för att jippon som kostar pengar fått stryka på foten när försäljningen rasar (gäller alla märken). Och visst, digital kommunikation tar över, men jag får ju inte ens det. Ett mail kostar ingenting, att bjuda in till en digital presentation kostar ingenting, att kanske t.o.m ge en "sneak prewiev" till trogna kunder kostar mycket lite. Nu är det någon total härdsmälta där all initiativförmåga kring kundvård försvunnit. Som tur är kan man glida in till Kameradoktorn och få lite kärlek.
 
ANNONS