Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min Pentax option 555 börjar bli lite gammal

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats__o

Aktiv medlem
Den börjar bli lite "trött" med krärvande linsskydd och zoom osv. så det kan kanske kan vara dags för nått nytt.

Problemet är bara att jag itne har minsta lilla anning om vad.
Jag vill nog inte gå över 5-6000 i pengar men det är ungefär vad jag vet också.

Jag har läst på lite de senaste dagarna så nu är jag mer förrvirad än någonsin men som det verkar så kan jag antingen gå på en billigare/enklare systemkamera plus ett kittobjektiv eller så kan jag gå på en kompaktkamera och där hoppa över de billigare modellerna.

Använder i princip enbart auto och/eller macroläget på 555 idag men skulle helt klart vilja bli duktigare.

Jag misstänker att det här verka lika förvirrat som jag känner mig för tillfället men det bjuder jag på :). Med andra ord så skulle jag nog behöva en grundkurs i kravfångst kamera :)
 
Utan att egentligen ge råd får jag väl säga som så att om du "kan det här" med foto, så ger en DSLR klart många nya fördelar. Precis som att du har mycket att hämta från att lämna auto och själv ta kontrollen över kamera och bild.

Vad du sen köper spelar väl mindre roll, bara du trivs. Spegellösa kameror är mindre, men med alla fördelar från en DSLR (mer eller mindre). En sådan kamera kan dock bli dyr när man nu kan få t ex instegsmodellen EOS 1100D för sådär 2000.

Mitt tips är att man aldrig har tråkigt med en "riktig" kamera. Tolka fritt :-D
 
Titta på Pentax K-30, Cyberphoto tar 5990 kr för denna med kitobjektiv 18-55: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-301855

Pentax instegsmodeller kan mer än motsvarande Canon/Nikon. Har fler funktioner och är gedignare byggda. Dessutom bildkvalitet i topp. För 5990 kr får du både vädertätad kamera och tätat objektiv. Vill du vara som alla andra kör du på canikon, vill du ha en bra kamera kör du på Pentax ;-)
 
Titta på Pentax K-30, Cyberphoto tar 5990 kr för denna med kitobjektiv 18-55: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-301855

Pentax instegsmodeller kan mer än motsvarande Canon/Nikon. Har fler funktioner och är gedignare byggda. Dessutom bildkvalitet i topp. För 5990 kr får du både vädertätad kamera och tätat objektiv. Vill du vara som alla andra kör du på canikon, vill du ha en bra kamera kör du på Pentax ;-)

Har ju redan börjat med Pentax en gång :)

Jag ska definitivt ta en titt på den men jag tror att det här kommer att ta ett tag innan åsnan bakom tagentbordet har valt hötapp eller kamera
 
åsnan står kvar mellan hötapparna :)

Det ser mer ut som om det blir nicanon träsket än något mer "spännade" märke då vänkretsen numer har en hel del canon och nikon.

Tankarna just nu (som kan ändra sig när som helst) ligger på 650/700D eller möjligen en 60D om de kommer på rea igen (enligt prisjakt har de varit nere på straxt under 5000:- som billigast).

Alternativet är D5200 som jag har haft möjlighet att klämma och känna lite på. Spontant tyckte jag den kändes lite väl liten i mina händer.

Jag har inga som helst planer på att filma så filmförmågan saknar betydelese.

Efter att ha läst en massa både här och på Engelska forum så känns det som om det bara blir mer och mer frågor.

Som jag förstår det så är STM canons snabbaste autofocus teknik men hur står den sig mot Nikons autofocus på deras kitobjektiv?. Det hade varit kul med en jämförtabell.

Som jag förstår det ska D5200 ge något bättre bilder än 700D men är det nått man märker i verkligheten. Kom som sagt ihåg att jag idag använder en optio 555....

Den gamla pentaxen har ju ett 5 gångers zoomobjektiv medans de vanliga kitobjektiven till D5200 och 700D "bara" ligger på 3 gånger. Räcker den högre pxielmängden plus efterhandsbearbetning till för att man ska uppleva bilderna som minst lika bra på samma avstånd som 555:ans eller ska man satsa på ett kraftigare objectiv som 18-108 eller 18-135 beroende på märke?

Som sagt, jag könner mig som åsnan mellan hötapparna
 
Velandet fortsätter.

Var ute i nårsträngseln och klämde och kände lite mer.

Inga Pentax att känna på tyvärr.
Canon 600/650/700 ligger inte så där jättebra i mina händer (för långa fingrar för att jag ska få ett riktigt bra grepp på dem). Samma gäller Nikon 5200

60D och D7100 var betydligt bättre i det perspektivet men de är lite för dyra för tillfället i alla fall.
 
Hej! Sitter idag nöjd med en K-50 men om du kikar på en Canon Eos 700D kan du lägga till att den kan kompletteras med vertikalgrepp så att du kan få mer utrymme.
När jag könde på den innan mitt val tyckte jag dock att jag hela tiden kom åt knapparna runt hjulet på baksidan med tummen.
Sedan tyckte jag också att den D7000 jag kände på (D5200 var inte aktuell då den inte hade en inbyggd fokusmotor) var väldigt tung med det tillhörande objektivet med inbyggd stabilisering tror att det var ett 18-135mm, ev 125mm objektiv). 700D hade inte heller möjlighet till multiexponering.
Varken 700D eller D5200 var inte heller vädertätade, något som jag efterfrågade då jag är ute en hel del m friluftsfrämjandet i ur och skur.
Lycka till!
/Patrick

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 
Inga Pentax att känna på tyvärr.
Canon 600/650/700 ligger inte så där jättebra i mina händer (för långa fingrar för att jag ska få ett riktigt bra grepp på dem). Samma gäller Nikon 5200

60D och D7100 var betydligt bättre i det perspektivet men de är lite för dyra för tillfället i alla fall.
När du väl kommer provklämma en Pentax och jämföra med konkurrenterna i samma klass kommer du inte tveka. C/N säljer kameror på marknadsnärvaro och genom att vara kända märken. Inte på att de känns bra i handen. Speciellt inte i instegsklassen.
 
Hej! Sitter idag nöjd med en K-50 men om du kikar på en Canon Eos 700D kan du lägga till att den kan kompletteras med vertikalgrepp så att du kan få mer utrymme.
När jag könde på den innan mitt val tyckte jag dock att jag hela tiden kom åt knapparna runt hjulet på baksidan med tummen.
Sedan tyckte jag också att den D7000 jag kände på (D5200 var inte aktuell då den inte hade en inbyggd fokusmotor) var väldigt tung med det tillhörande objektivet med inbyggd stabilisering tror att det var ett 18-135mm, ev 125mm objektiv). 700D hade inte heller möjlighet till multiexponering.
Varken 700D eller D5200 var inte heller vädertätade, något som jag efterfrågade då jag är ute en hel del m friluftsfrämjandet i ur och skur.
Lycka till!
/Patrick

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk

Nu får du ursäkta om jag är ute och cyklar fullständigt men ett verikalgrepp gör väl bara kameran högre - inte "tjockare"?

Mitt problem är alltså att jag skulle behöva kapa av ca 5 mm av mina fingertoppar för att få ett vettigt grepp runt de mindre kamerorna. (kan vara mitt grepp som är tokigt iofs men det känns rätt). Det var mest markant på 650/700 där jag antngen har rejält med luft mellan fingrarna och kamerahuset eller så får jag pressa in fingertopparna i plasten/gummit på framsidan för att hela fingret ska få kontakt med greppet.

60D är ju lite större i huset så där får jag ca 1 mm luft mellan fingertopp och framsida kamera
 
Oups, nej det är jag som är ute och svamlar. Läste fel i all hast.
Hade det varit en gammal Nikon F3 skulle det kanske varit rätt ;-)
Ang 60D så håller jag med dig. Den kändes större och verkar mer robust. 700D, 100D och 1000D verkar alla vara gjorda för att passa mindre händer. 100D är ju iofs kallad världens minsta dslr om jag inte minns helt fel.
Det var det som jag noterade när jag kände runt på MM i Jönköping.

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 
Nikon D7000 har i princip samma hus som 7100 och de delar väldigt mkt teknik. Fler pixlar, bättre autofokus och lite bättre vädertätning är väl de stora skillnaderna mellan modellerna.

D7000 finns ganska ofta till riktigt bra priser bagagnat (TROR att de inte går att få tag på nya längre). Även D7100 börjar komma ut på begagnatmarknaden men då spräcker du nog fortfarande budgeten men en tusenlapp lr två om du ska ha med objektiv.

Mitt tips är alltså en begagnad D7000, antingen med kitobjektivet 18-105 eller ett sigma 17-70 med ok macrofunktion, det sista kan va svårt att hitta begagnat om du vill ha den nyaste versionen som ska vara ett steg upp rent kvalitetsmässigt.

//Eric
 
Råkade få chans att känna på en bekants D90 idag och även den låg bra i handen så d7000 är nog helt klart tänkbar om jag ramlar på ett lämpligt alternativ
 
Spontant tänker jag på Sony RX100
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100
En bra kompaktkamera för 3800:-.
Men vill du ta steget till ett system så finns Pentax K30 med kit objektiven
18-55 o 50-200 för 6000:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200
Men lite av vitsen med en systemare är att ha några finare objektiv
som man kan ta bilder med som inte går med en kompakt.
Men den kostnaden passar till jul.
Ditt val.
 
Och Åsnan velade vidare mellan hötapparna :)

Än så länge har det inte blivit något men jag har hunnit med att klämma runt en hel del.
Är i princip nere på 70D + 18-135 eller D7100 + 18-140

Canon
+ Ligger lite lite bättre i handen
+ vridbar display (jag är lite kort i rocken ibland)

Nikon
+Ger i mina ögon marginellt bättre bilder
+ Flera vänner har den och kan därmed bidra med tips osv

Just nu lutar det mot att det blir en D7100 med 18-140 plus ev ett gummiskal för att göra greppet lite större.
 
Och åsnan velade vidare

och till slut vart den hungrig :)

En D7200 plus 18-140 samt gummiskal beställda idag
 
ANNONS