Annons

Min shutter speed D80

Produkter
(logga in för att koppla)

SteelJohan

Ny medlem
Hej,

Har hittat den kluriga funktionen "min shutter speed" vid inställning av ISOauto på min D80, MEN det går bara att ställa ner den till 1/125. Det skulle vara en bra funktion om det gick att ställa den på typ 1/500.

Som jag ser det blir enda alternativet (förutom att köpa en D3 där det tydligen går att ställa till 1/500) att ha ISOauto och M eller S och ställa in vald slutartid, men det blir ju inte riktigt samma sak. Man vill ju gärna ha kortare tid om det är möjligt (om man tex fotar fåglar).

Har någon något smart tips?

Tycker det mer låter som du ska styra bländare och ISO manuellt och låta kameran välja slutartid. Ställ in önskad bländare och välj ISO efter vad som ger 1/500 eller kortare slutartid.

Så gör jag idag men tycker att jag tappar ett par sekunder om jag skall fippla om iso:t i stridens hetta. Tycker att det vore smutt om ISOauto gick att använda på ett smart sätt. Men du kanske har rätt, får ta och rigga upp stativet framför guldfisken och be någon tända/släcka lampan var femte sekund så blir fingrarna flinka.

Skämt åsido kan man fråga sig varför begränsningen till 1/125 finns.

visst känns det avigt att den begränsningen finns, det är ju ofta på tele-sidan som auto-iso skulle vara som mest användbart.

på D300 tror jag senaste firmwaren fixar auto-iso upp till 1/4000s eller hur det nu var.

ANNONS
Götaplatsens Foto