Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

mina objectiv till Bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Kamal

Aktiv medlem
Hej
Jag kommer till helgen att fota på ett bröllop jag har en 17-24mm f2,8 för att ta helkropps porträtter nära och 100mm f2,8 för att fota lite längre bort och ansikten.

sedan kommer jag att använda en 70-200mm f4L för att ta bilder ute när jag står lite längre bort

Räcker dessa för att fota i kyrkan? Har hört om att jag lär behöva en 50mm f1,8 eller f1,4 pga att de är ljusstarka. Tycker ni att jag behöver den? Eller räcker mina?

Jag fotade ett bröllop i lördags och använde följande:
Canon 30D och 400D med
17-55/2.8 IS
70-200/2.8 IS
10-22/3.5-4.5

Använder ingen blixt i kyrkan utan kör på ISO1600. Det brukar fungera i de flesta kyrkor.

Tror inte du kommer ha några större problem med de objektiven du har. Man behöver normalt inget ljusstarkare än du har men det beror ju även på hur kyrkan ser ut och hur vädret är.

Jag använde tidigare ett Sigma 70-200/2.8 och kunde ta bilder på fri hand med objektivet på 200mm inne i kyrkan. Med lite tur kan du använda 70-200/4 i kyrkan också. Var där i god tid i förväg och provfota i kyrkan.

Mitt råd är att använda hög ISO för att få en kort slutartid. Det är lättare att få bort bruset av hög ISO än att fixa rörelseoskärpa. Fota i RAW, det tar plats men är helt klart värt den extra plats det tar.
Försöka att ha 2 kamerahus då så slipper du byta objektiv hela tiden. Låna ett av en kompis om du kan.

Lycka till!

Tack för dina tip. värdefullt, jag kommer att fota med RAW, jag är graderad med ett batterigrepp med 2 batterier och 2 4G flash kort.

Vad är ditt bästa tips för att få bort bruset på kort tagna med ISO 1600, Jag har tillgång till photoshop och Noseninja, men tänkte om du har något bättre du använder, för att vissa bilder kommer att förstoras till 30*40

Har inga speciella trix för att få bort bruset, noiseninja borde fungera bra. någon annan kanske har?

Vill du var säker på att få någonting bra att förstora kan rigga upp ett stativ och ta några kort med lägre ISO.
Är du säker på att de vill ha ett kort som är tagit under vigseln i så stort format?
Om det finns tid kan ni alltid gå in i kyrkan efter vigseln för att ta några fler kort och då med stativ.
Glöm inte att ställa om ISO inställningen när du börjar fota utanför kyrkan (been there done that...)

Det är just där ljusstarka gluggar kommer in. Sen beror det ju lite på väder(hur ljust/mörkt det är) och hur kyrkan ser ut. Man klarar sig säkert på de objektiv du nämner MEN det skadar inte med ljusstyrka. Det ger utrymme att sänka iso eller eliminera rörelseoskärpa. Under vissa betingelser är det också en förutsättning för att kunna ta bilder över huvudtaget.

jonasforsgren skrev:
Glöm inte att ställa om ISO inställningen när du börjar fota utanför kyrkan (been there done that...)

he he, just det, det är en klassiker som jag har råkat ur för tidigare när jag har flyttat från mindre ljus till bättre ljus,

ANNONS
Götaplatsens Foto