Annons

Minimalistisk montering

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Jag tycker att man vinner mycket på en bra inramning av bilden, och eftersom jag ofta väljer ganska mycket svärta i bilderna så trivs jag med svart eller märkt grafitgrå passepartout, gärna då av papp som är ljus "inuti" så att man får en tunn ram kring bilden.

Men i övrigt så vill jag att inramningen ska vara så litet som möjligt. Om bilderna ska hänga i hemmiljl så inser jag inte behovet av glas egentligen och heller inte ram. Annat än då av rent praktiska skäl, någit att hänga upp den i t ex.

Jag kan då ändå tänka mig en tunn svart ram. Någon annan som tänkt liknande banor och kanske någon som monterat passepartout direkt på en litet grövre skiva att hänga upp direkt. Jag tycker mig ha sett bilder monterade på det viset direkt på några mm tjock skiva som påminner litet om cellplast.

Någon vet vad det kan ha varit för material och var man skaffar det?
 

AWid

Aktiv medlem
Jag tycker att man vinner mycket på en bra inramning av bilden, och eftersom jag ofta väljer ganska mycket svärta i bilderna så trivs jag med svart eller märkt grafitgrå passepartout, gärna då av papp som är ljus "inuti" så att man får en tunn ram kring bilden.

Men i övrigt så vill jag att inramningen ska vara så litet som möjligt. Om bilderna ska hänga i hemmiljl så inser jag inte behovet av glas egentligen och heller inte ram. Annat än då av rent praktiska skäl, någit att hänga upp den i t ex.

Jag kan då ändå tänka mig en tunn svart ram. Någon annan som tänkt liknande banor och kanske någon som monterat passepartout direkt på en litet grövre skiva att hänga upp direkt. Jag tycker mig ha sett bilder monterade på det viset direkt på några mm tjock skiva som påminner litet om cellplast.

Någon vet vad det kan ha varit för material och var man skaffar det?
De skivor du nämner i ditt inlägg kallas "foam board", "kapaskiva" eller bara "cellplastskiva". De finns i en massa olika format, färger och tjocklekar. För fotomontage är nog 3 eller 5 mm vanligast, men det finns tjockare, t ex 12 mm. För lite stabilare montage finns skivor med en tunn aluminiumskiva på ena eller båda sidorna.

Men tänk på att passepartouter och monteringsskivor ska vara av syrafritt material om du är rädd om bilderna:) Glas är också ett bra skydd mot UV-strålning som bleker bilder, särskild om de hänger på en ofta solbelyst vägg. Tänk också på att plexiglas inte skyddar mot UV-strålning. Bildmontage är en hel (och rolig) vetenskap. Det är svårt att ge fullödiga svar i ett diskussionsforum så använd Google och YouTube. Det finns massor "där ute"

Här är några av de länkar jag sparat så har du i alla fall något att komma igång medl:
Länk_1
Länk_2
Länk_3
Länk_4
 

ajoe

Aktiv medlem
Beställde litet för att testa några passepartouer 52/42 x 32 cm i yttermått från passepartout-werkstatt.de, mörkt grå med vit kärna. Total perfektionism! Hörnen är absolut perfekta. Helt klart något att satsa på om det är bilder man tror på.

Blev ca 700 kr för fyra stycken med frakt.
 
ANNONS