Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minna bilder blir för mörka

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
jag har problem med mina utskrifter.
Jag har tänkt slippa köpa skrivare och istället få mina bilder kopierade hos ett bra labb.
Jag har några gånger anlitat crimson och varje gång blir jag missnöjd pga. bilderna blir mörkare än vad jag upplever på skärmen.
Jag använder mig av Spyder3 som skärmkalibrerare så det borde inte bero på detta. Crimson skickade mig provbilder från sin hemsida och när jag jämför dem med samma bilder på min skärm så är även dessa bilder ljusare på skärmen än som färdiga bilder.
Jag antar att det är hos mig felet finns men vad gör jag för fel?
Blir bilder rentutav mörkare utskrivna än vad de är på skärmen?
Hoppas någon kan hjälpa mig för just nu är jag en fotograf som bara har elektroniska bilder på skärm.
Mvh Billy.

Hej!
jag har problem med mina utskrifter.
Jag har tänkt slippa köpa skrivare och istället få mina bilder kopierade hos ett bra labb.
Jag har några gånger anlitat crimson och varje gång blir jag missnöjd pga. bilderna blir mörkare än vad jag upplever på skärmen.
Jag använder mig av Spyder3 som skärmkalibrerare så det borde inte bero på detta. Crimson skickade mig provbilder från sin hemsida och när jag jämför dem med samma bilder på min skärm så är även dessa bilder ljusare på skärmen än som färdiga bilder.
Jag antar att det är hos mig felet finns men vad gör jag för fel?
Blir bilder rentutav mörkare utskrivna än vad de är på skärmen?
Hoppas någon kan hjälpa mig för just nu är jag en fotograf som bara har elektroniska bilder på skärm.
Mvh Billy.

Det är fler än du som upplevt detta hos Crimson! Jag med. Det finns en annan tråd om detta men jag minns inte var den ligger, du kan söka. Och inte har jag någon bra förklaring. Vet inte om någon annan har det. Men himla skumt är det, och irriterande!

Det är fler än du som upplevt detta hos Crimson! Jag med. Det finns en annan tråd om detta men jag minns inte var den ligger, du kan söka. Och inte har jag någon bra förklaring. Vet inte om någon annan har det. Men himla skumt är det, och irriterande!

Hej!
Vad har du gjort för att lösa det hela - Har du bytt labb? eller skriver du ut själv?

Upplever också att bilderna blir mörkare från crimson. Har en helt okalibrerad bärbar dator som jag antog var felet, men så är det kanske inte.

Hej!
Vad har du gjort för att lösa det hela - Har du bytt labb? eller skriver du ut själv?

Nej, jag bytte nyligen TILL Crimson från ett annat ställe och har varit nöjd med kvalité, pris, leverans, uppladdning, snabba svar på frågor, ja, det mesta utom just detta med mörkret - men jag har liksom många andra trott att jag själv gör något fel. De har ju fått så fina omdömen i tester så då måste det ju bero på mig... Är inte världens proffs heller. Men nu är det ju så många som klagar på detta! Knepigt. Jag ska göra så att jag ska skicka identiska bilder till Crimson och min förra fotoaffär och jämföra. Gör det du med, så ser vi hur resultaten blir!

Visar jag bilden med deras softproof-profil skiljer endast färgerna lite, inte ljusheten.

Har också valt crimson då det talas så gott om dem.
ÄR det kanske så många tror att de gjort något fel, bara pga crimsons goda rykte?

Vet dom kanske inte själva om detta "problem"?

ANNONS
Götaplatsens Foto