Annons

Minneskort 40D och PD70X

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Har ett par frågor angående vilken typ av CF-kort man bör köpa till en 40D. Finns svar i andra trådar, men har också en fråga angående PD70X och de olika korten och "tömningshastighet".

1. Innebär Sandisk Ultra II en flaskhals i Canon 40D? Ger Extreme III någon prestandaökning? Går det snabbare att ladda över ett Extreme III-kort till hårddisk?

2. Har en CompactDrive PD70X. Finns någon för el nackdel med de nämnda minneskorten i en sådan. Finns t ex någon risk att PD70X inte kan läsa Extreme III-korten?

Tacksam för svar...

px kan inte läsa HC-SD korten, och det innefattar bla de större än 2GB, men CF korten är inga problem. Men det lär finnas problem med kort större än 2GB med den om du raderar enstaka bilder.

Så har bytt ut min mot en annan portabel disk.

Roine

Jag hade tidigare både PD7X och PD70X. Bägge enheterna har en begränsning i hur många filer du kan ha på ett minneskort när du laddar ner dem till CompactDrive enheten. På PD7X var siffran runt 1000 och den var lite mer på PD70X. Sen stannar den och kan inte ladda ner resterande bilder. Tidigare kunde du läsa om det på deras sajt. Vet inte om det är kvar.
Med stora kort och framför allt jpg bilder är det ett problem. Annars inte. Eftersom jag nästan uteslutande använder 8 & 16GB kort så går de inte att använda så bra, så jag sålde mina.

Du kan använda det till större än 2GB. Men inte hur stora som med jättemånga bilder på. 4GB ger aldrig problem enligt min erfarenhet

En av deras återförsäljare:

http://www.roumazeilles.net/news/en/wordpress/2007/02/25/compactdrive-pd70x-last-news/

A new firmware version (2.2) is available from the German site (Resolves compatibility issues with certain Lexar CF cards; Fixes bug in usage of fragmented non-contiguous hard disk space (requires reformatting of hard drive); It is still unclear if this solves all the 2GB/4GB card problems)
The new firmware increases the battery charge time (to better compatibility with most recent large capacity batteries)
The PD70X is now officially considered by its manufacturer as a product having reached end of life and will no longer receive new firmware upgrades (but people will certainly keep checking the HyperDrive firmwares since up to now it was a successful bet)

ANNONS
Götaplatsens Foto