Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort av märket PNY... bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Hej,

Någon som har erfarenheter av minneskort av märket PNY?

Tänkte ev köpa ett PNY Compact flash Type II 1GB men vill gärna höra först så att det inte är skit. :)

/Madde

Det ænda jag kan berætta ær att vældigt få kort øverhåller CF kort standarden.
Nær vi (Phase One) utvecklade dom førsta mellanformats backstyckena som hade CF korts kompatiblitet detta var ett klart problem.
Vi (och andra som Canon Nikon etc etc) måste hålla tollerancerna vældigt stora då dom varierar ganska kraftigt.
Vi har en serie med kort som vi klart har sett att vi inte kan supportera och det kan vara problem i din 35mm kamera också.
Ett kort gick i sønder efter det blev tappat c:a 15cm från en kamer ner på ett skrivbord, bilder på kortet kunde inte ræddas.

Gør det enda vettiga i min mening, køp ett kort av kvalité, typ Sandisk eller Lexar.

Efter Sandisks prissänkning häromdagen behöver man ju inte heller bli straffad med högt pris för att köpa ett kort av känt märke. Ett 1 GB-kort från Sandisk kostar ju ca 500 kr. Är ens PNY så billiga?

(Jag har aldrig hört talas om PNY. Det behöver iofs inte betyda något, jag hänger inte med så mycket i det som händer kring sånt där)

madelenrisberg skrev:
Type II
Type II förresten. Det är ju den tjockare typen, vilket i regel indikerar att det är en microdrive och inte flashminne. Med dagens låga flashminnepriser skulle jag avstå från micridrivar.

Typ 1 eller 2 indikerar ju bara formfaktorn, men ja, det finns nästan inga flashkort i den större formfaktorn då minneskapslar inte är så stora liksom.

Jag vill nog påstå tryckfel. Hittar inget om ett Typ 2 kort på PNYs hemsida.

i Princip alla CF kort som tillverkas idag är av typ II, Speciellt dom större storlekarna.

PNY är mer känt i england och usa, finns andra märken som är lite okända i sverige men fungerar aldeles utmärkt. TwinMos ex. hade problem med dom med den första firmwaren till min 1D MK II, men sen funkar det aldeles utmärkt, märker inte någon skillnad mot SanDisk Ultra II som jag oxå har. se bara till att det är någon form av HighSpeed modell som du köper.

Jag kanske har missupffatat det här med type II, trodde det innebar ett höghastighetskort.

Kan nån ge mig förslag på ett 1GB CF med hög hastighet och hyfsat pris. under 1000 kr iaf...?

/Madde

Några prisvärda exempel från Webhallen (www.webhallen.com):
Snabbast:
SanDisk Extreme III Compact Flash 1GB kostar 669:- (2GB kostar 1049:).
Inte fullt lika snabbt:
Sandisk Compact Flash 2GB Ultra II kostar 895:- (1GB kostar 569:).

Som du ser är 2GB-korten märkbart billigare/GB. Är din budget begränsad framstår ett 2GB Ultra II kort som ett bra val, mer för pengarna än 1GB kortet. Bor du i Stockholmsområdet kan du hämta ut kortet i någon av Webhallens två butiker. Då slipper du frakten.

hjäääälp... vadå mekanisk hårddisk? Är de som nämns här ovan det? Stress stress... åker om en vecka... :)

Tack för hjälpen so far i alla fall!

Vissa CF-kort är inte en minneskapsel utan helt enkelt en liten hårddisk med snurrade magnetiska skivor. Dessa brukar ofta kallas Microdrive och tillverkas bland annat av Hitachi och Sony.

defiant skrev:
i Princip alla CF kort som tillverkas idag är av typ II, Speciellt dom större storlekarna.
Svar NEJ. Skillnaden mellan typ 1 och typ 2 är endast formfaktorn. Typ 1 kort har en tjocklek på 3.3mm, och typ 2 kort har en tjocklek på 5mm.

http://www.compactflash.org/faqs/faq.htm#What_is

Däremot har jag sett i specarna hos bland annat Lexar att de faktiskt listar en del kort som Type II-unformatted, trots att formfaktorn är Type I. Troligen för att det i princip är så att alla kameror som klarar Fat 32, har en type-II slot, och Fat32 är ett krav för de större korten.

Men enligt den standard som finns så är den enda skillnaden mellan Type I och Type II formfaktorn. Alla de resterande elektriska interfacen och signalstandardern är identiska.

Hela standarden finns att ladda ner gratis på compactflash.org om du har lust att kolla själv.

madelenrisberg skrev:
hjäääälp... vadå mekanisk hårddisk? Är de som nämns här ovan det?
Nej med största sannolikhet är ingen av dem det. Det blev lite förvirring på grund av ett märkligt påstående och att din tilltänkta leverantör förmodligen gjort ett skrivfel. Du bör nog dock dubbelkolla om PNY-kortet verkligen är typ II och om det i så fall passar i din kamera.

Eller så tittar du på länkarna som pekar på Sandisk Extreme III. Det är ett av marknadens absolut bästa typ I-kort (passar i alla kameror med CompactFlash-kort) från en av marknadens allra mest etablerade tillverkare till ett pris som förmodligen inte är mycket dyrare än PNY.

Madelene låt inte tekniksnacket här skrämma upp dig. Det du med allra största säkerhet vill ha är ett av de sandiskkort som finns som länk här uppe. Det är bra och pålitliga och ligger som du ser väldigt bra i pris. Microdrivar är inte lika driftsäkra och drar dessutom ström från kameran då de har lösa delar som ska drivas. Skillnaden mellan Sandisk Extreme och Sandisk Ultra märker du bara om du har väldigt höga krav på att kameran ska skriva från bufferten (när den är full) till kortet (förstår du inte vad jag snackar om så tillhör du förmodligen inte den kategorin) eller om du har en kortläsare i datorn. I det senare fallet tjänar du in lite tid när du tankar från kort till dator. Läser du direkt från kameran tror jag inte den skillnaden är särskillt märkbar. Extremekortet har även fördelen av att klara lite mer extrema förhållande vad gäller kyla och, tror jag, fukt.

jimh skrev:
Ge gärna exempel på ett typ II-kort som inte är en mekanisk hårddisk.

Jim och Peter: jag har farit med osanning här och ber om ursäkt för detta... osaningens grund är nog baserad på okunskap. efter lite efterfoskning så hittade jag samma sida som Peter refererar till ....

Ingen fara. Ingen vet allt innan man lärt sig. Jag å andra sidan är nog lite miljöskadad. Skrev en artikel i Kamera & Bild för ett antal nummer sen om just standarder på minneskort. Det blev en hel del djupdykningar i ämnet inför det.

ANNONS