Annons

Minneskort kan inte läsa informationen

Produkter
(logga in för att koppla)

caalm32

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har fotograferat idag och skulle överföra bilderna till min dator. Till min förvåning fanns det ingen information om korten. Enbart bilden, men inget om ISO, bländare, kamera osv. Men på gårdagens kort står allt med. Vad kan ha hänt? Informationen står om jag har kortet kvar i kameran.

Bilagor

• Skärmavbild 2020-09-04 kl. 15.54.21.png
    Skärmavbild 2020-09-04 kl. 15.54.21.png
    7.4 MB · Visningar: 47
Såg att den var skapad 1979! Kan vara felet? Jag får prova formatera om den.
Såg inget om några rutor att boka i/avboka.
Nu använder jag datorns egna förhandsvisning. Men alla kort är kvar på minneskortet. Men jag kan prova att över föra till Apples Bilder oh se vad som händer.

Bilagor

• Skärmavbild 2020-09-05 kl. 16.31.47.png
    Skärmavbild 2020-09-05 kl. 16.31.47.png
    586.7 KB · Visningar: 40
Såg att den var skapad 1979! Kan vara felet? Jag får prova formatera om den.
Såg inget om några rutor att boka i/avboka.
Nu använder jag datorns egna förhandsvisning. Men alla kort är kvar på minneskortet. Men jag kan prova att över föra till Apples Bilder oh se vad som händer.

Det som är skapade "1979" är information om minneskort/USB minne så det har inte så mycket med dina bilder (filer) att göra.
Det som brukar bli problem är att att bilderna är sparade i fel format, jag har för mig om filen är skapade i Fotonamn.PNG tappar all bildinformation (exif data/metadata).

Kolla i vilken format dina foto är sparade i dvs filnamn.XXXX där XXXX anger bildformatet.

Bra tanke, men på första skärmbilden syns det att det är en jpg. Men kan det finnas möjlighet att stänga av exif i kameran?

du skriver ju att informationen finns om du tittar på bilden i kameran. Då finns den helt klart i filen.
Nu var det inte jag som var TS, men visst, informationen finns helt klart i kameran, men inte nödvändigtvis i filen. Nu framgår det inte vilken kamera det är eller vilka inställningar den har, men det är säkert möjligt rent tekniskt att kameran lagrar den information som brukar hamna som exif-data någon annan stans än i bildfilen. Det finns i och för sig också en möjlighet att något har hänt med kameran, att den har gått sönder eller nån inställning har ändrats, så att exif-informationen sparas på ett sådant sätt att även om kameran fortfarande kan tolka den så fungerar det inte i datorn. Som redan har föreslagits i tråden skulle jag börja med att prova med ett annat bildhanteringsprogram. Jag tror man får experimentera lite för att komma fram till en förklaring. Blir det t.ex. samma problem med ett annat minneskort från samma kamera? Samma problem med ett minneskort från en annan kamera? Samma problem i en annan dator?

ANNONS
Götaplatsens Foto