Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Så fungerar det inte. Ta 40 bilder, flytta över dom till dator, kort är nu tomt, ta 40 bilder igen, flytta över dom till datorn.

Kör ett recovery-program på kortet och det kommer hitta alla 80 bilderna.
Jag tog 10 kort, klippte ut dem från minneskortet och förde över till hårddisken. Gjorde detta varje dag tills minneskortet gick sönder.

Har hört att det är bättre att utnyttja hela minneskortet samt låta kameran formatera kortet. Självklart kopierar jag bilder till hårddisken varje gång jag fotat men har då minneskortet som backup om jag råkar radera fel bild på hårddisken. När jag har över 500 bilder brukar jag dock formatera. Men jag har 128GB att leka med så är inte orolig att det tar slut på plats på kortet. Men om det inte spelar någon roll så är det väl som du säger.
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
Som alltid gäller, köp inte för billigt.
Varje sommar kommer turister in till mig och vill ha hjälp när minneskortet ger upp och nästan alltid är det något okänt krafs.
Skillnaden mellan ett kort som kostar 200 eller 300 kr har du glömt innan nästa vecka, men det dyrare kanske låter dig ha lite sinnesfrid.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tog 10 kort, klippte ut dem från minneskortet och förde över till hårddisken. Gjorde detta varje dag tills minneskortet gick sönder.

Har hört att det är bättre att utnyttja hela minneskortet samt låta kameran formatera kortet. Självklart kopierar jag bilder till hårddisken varje gång jag fotat men har då minneskortet som backup om jag råkar radera fel bild på hårddisken. När jag har över 500 bilder brukar jag dock formatera. Men jag har 128GB att leka med så är inte orolig att det tar slut på plats på kortet. Men om det inte spelar någon roll så är det väl som du säger.
Jag kör också 128GB-512GB-kort och har du hyfsat ok minneskort så skriver kortet på så olika ställen som möjligt hela tiden och som UlfHan skrev är det faktiskt kontraproduktivt att inte tömma det så ofta som möjligt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Som alltid gäller, köp inte för billigt.
Varje sommar kommer turister in till mig och vill ha hjälp när minneskortet ger upp och nästan alltid är det något okänt krafs.
Skillnaden mellan ett kort som kostar 200 eller 300 kr har du glömt innan nästa vecka, men det dyrare kanske låter dig ha lite sinnesfrid.
Samsung, Sandisk, Lexar, Sony har proffesional kort som brukar strula väldigt lite.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Har aldrig haft ett pajat kort. Mitt äldsta är från min första lilla digigalkamera från början på 00-talet. Men nu använder jag det för annat än bilder.

Har också alltid tömt kortet. Fast jag deletar bilderna först nästa dag jag ska fota igen. Det har att göra med att jag valt att kameran ska börja numrera filerna från 00001 igen om kortet är tomt. På så sätt håller jag numren låga och lättare att identifiera. Deletar jag när jag laddat över bilderna på datorn blir det problem om jag får för mig att ta en bild till samma dag då jag får två filer med samma namn.

Jag köpte ett nytt, snabbare kort till OM-1 nu när jag köpte den lilla Sonyn. Så får Sonyn ärva det gamla. Brukar köpa Sandisk, men Sony med samma prestande var runt hälften så dyrt, så det blev ett sånt.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Samsung, Sandisk, Lexar, Sony har proffesional kort som brukar strula väldigt lite.
Lexar var ju ett kvalitemärke förr. Nu har en kinesisk firma som satsar på lägre kvalite till lägre pris köpt märket. Om jag har fattat rätt så har de som jobbade på Lexar tidigare, bildat märket ProGrade som ska vara bra nuförtiden.
 
ANNONS