Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort (snabbhetsfråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fidi

Medlem
Jag undrar vilka minneskort som är snabbast?

Min gamla trotjänare Fuji Finepix 40i från stenåldern (den var fin som partykamera) har dött och nu funderar jag på att köpa en ny kompakt liten partykamera. Mina gamla minneskort kan jag antagligen kasta i sjön för de är väl både gamla och långsamma (Smartcard 3 st 128M).

Om det är någon som har ett bra tips på en kompakt tålig liten kamera som tar bra bilder i dåligt ljus inomhus (party) så tar jag mer än gärna emot dem.

Sort tack på förhand

Jag tar mig friheten att svara mig själv lite...

Jag hittade just ett test i digitalfoto nr 13 2004. OM kameran har en hög upplösning, t.ex. 8 megapixel så gör ett snabbt kort (CompactFlash 80x) ingen skillnad mot ett långsammare (CompactFlash 12x). "Det beror på att filstorlekarna blir så stora att det är kameran som är flaskhalsen, inte kortet."

MEN "Om man har en spegelreflex lönar det sig alltså definitivt med ett snabbare kort."

Även en kompakt nybörjarkamera med ganska låg upplösning (testet hade Canon A85 som exempel) kan man dra fördel av ett snabbare kort.

Fidi skrev:

Jag hittade just ett test i digitalfoto nr 13 2004. OM kameran har en hög upplösning, t.ex. 8 megapixel så gör ett snabbt kort (CompactFlash 80x) ingen skillnad mot ett långsammare (CompactFlash 12x). "Det beror på att filstorlekarna blir så stora att det är kameran som är flaskhalsen, inte kortet."

Filstorleken har absolut inget att göra med skrivhastigheten.

Visst tar det kortare tid att skriva en liten fil än en stor men hastigheten är densamma.

Jämför man med vanlig hastighet när man kör bil så tar det längre tid att åka 2mil i 110km/h än det tar att åka 1mil i 110km/h.

ANNONS
Götaplatsens Foto