Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

LaGGE

Medlem
Hej, tänkte höra med er Canon 10D ägare och övriga vad ni rekommenderar för minneskort till kameran.
Tänkte börja använda RAW formatet vilket kräver ett större minne samt att jag skall ha den till att fotografera mycket rörligt, bilar m.m.

Har kikat på Microdriven som verkar prisvärd, men är den snabb nog så den inte slöar ner kameran om man tar säg 4-5 bilder i en följd. Hinner kameran spara undan det eller blir man stående med en längre "bufferskrivningstid" mot tex. ett ultra kort. Skall man istället köpa ett snabbt CF kort, typ Ultra eller funkar microdriven bra?

Mvh Fredrik L

Hej

Lita inte helt på testerna. Läste att en Microdrive är mycket snabbare i en Canon D30/D60 än i en Nikon med motsvarande filstorlek.
Man påstod att Canon optimerat skrivningen på Microdriven.

Jag har enbart psotiva erfarenheter med mina microdrivar, men har inte testat nått CF kort så jag har ingen rferens.

That's true Roine. There are very varying opinions on CF versus Microdrive. Difficult to really get a handle on it, except that most people agree that the Microdrives are a wee bit more sensitive when abused than CF cards.

Bests, Duncan

Hello Duncan, nice to see You again!

Japp, dock har jag 9st 1GB Microdrivar, de flesta mer än ett år gamla, och det enda som dött för mig var mitt 128MB viking CF kort, stendog i Thailand. Satt i Ixusen (s100)

Roine

roinek skrev:
Hello Duncan, nice to see You again!

:) You too! I've heard all kinds of reports from people who killed their microdrives after a few hours to one like yourself.

Personally, I'm real careful, even with my CF cards, and haven't had a problem yet (touch wood:))

Cheers, Duncan

Jag har ett Sandisk Ultra 256Mb och ett Viking 512Mb till min 10D. Utan att ha tagit tid upplever jag Viking som snabbare, märks när jag bläddrar runt bland tagna bilder.

/Andreas

Hej

OBS att det är stor skillnad på att mäta skriv (Spara) o läs (titta) hastighet.

Kolla grafen i de länkar som finns ovan så ser du.

Själva skrivningen till kortet tycker jag inte att jag märker någon större skillnad på med Microdriven jamfört med mina Lexar 12x och 24x kort på min 10D. Däremot själva uppstarttiden av kameran går betydligt fortare med Lexarkorten. När jag använde min D100, kunde man börja fota i princip omedelbart efter att strömställaren vridits till ON, både med Microdrive och vanligt Compact flash. Klar fördel Nikon, enligt mig.

Själv så använder jag ett 512 MB Apacer Steno Pro kort som enligt Apacer skall ha en teoretisk överförings hastighet av 4 MB/sek, vad sen kameran har för överföringshastighet när den skall spara ner bilderna är ju en annan fråga, fördelen är i alla fall att om jag sätter kortet i en USB2 kortläsare så går det fort att ladda bilderna till datorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto