Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minneskort till canon kameror (7D i synerhet)

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
ja vet inte om denna tråd hmnar rätt men med tanke på att jag syftar på minneskort till canon framför allt 7D men även 40/50D

Vad krver kamerorna för hastighet egentligen. har testat Ultra II kort på min 30/40D och där märker man att det tine räcker till Extreame III kortetn gör betydlig skillnad å så. med senare så känner jag itne at jag är begränsad, visserligen kasnke mans kulle göra det om man testat nå snabbare..

men vad säger ni? vart går gränsen för det som räcker och när är kortet för bra för kameran att utnytja så att säga..

samam är ju intressant nu då till nya 7D. beställde i dag nya Extream kortet UDMA kort på 32gb räcker det till elelr hade man behöft Pro kortet eller ja.. vad hade man märkt av nån skillnad å så, vart är gränsen för ekonomiskt försvarbart och dumdristigt köp bara för att ha så att säga...

En bra webbsajt för den typen av funderingar är Rob Galbraiths. Han har tittat på de nya korten, men av naturliga skäl inte kunnat testa dem på 7D. Man kan gissa att de olika korten ger liknande prestanda i 7D som i 5D mk2.

Mitt intryck är att om man har både en 7D och t ex en 40D kan det vara bra en bra kompromiss att satsa på Extreme-korten istf Extreme Pro, eftersom äldre kameror inte verkar hantera UDMA6-kort speciellt bra.

Klickar man på "CF/SD" i sidans meny kommer man till en databas där många olika kort är testade i olika kameror. 7D och de nya korten kommer förmodligen att dyka upp där ganska snart.

Mitt intryck är att om man har både en 7D och t ex en 40D kan det vara bra en bra kompromiss att satsa på Extreme-korten istf Extreme Pro, eftersom äldre kameror inte verkar hantera UDMA6-kort speciellt bra.

Åtminstone Sandisks UDMA6-kort klarar att byta till långsammare UDMA också, så de borde fungera bra tillsammans med äldre UDMA-kapabla kameror (som t.ex. EOS 50D/40D).

Eller är det någon nyfunnen inkompatibilitet du syftar på?

Åtminstone Sandisks UDMA6-kort klarar att byta till långsammare UDMA också, så de borde fungera bra tillsammans med äldre UDMA-kapabla kameror (som t.ex. EOS 50D/40D).
Eller är det någon nyfunnen inkompatibilitet du syftar på?
Fungerar gör de säkert, men inte speciellt snabbt -- om man ska döma efter Galbraiths tester (länk i förra inlägget). Där skriver 1D mk3 snabbare till gamla Extreme 3 (!) än till de nya Sandiskkorten. Gissar att det kan vara liknande resultat med 40D.

ANNONS
Götaplatsens Foto