Annons

Minneskort till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

tager

Aktiv medlem
Hej!

Fick i fredags mitt minneskort till D60n. Efter att de mesta av slantarna gått åt till kameran så fick det bli ett 256mb "noname"-kort. När jag tryckte i det i kameran fick jag till min stora besvikelse upp "Err 02", dvs att det var något fel på kortet. Provade formatera det i en kortläsare/skrivare och körde igen men det fungerade inte.

Tog en sväng in på en datorbutik i stan och ville testa lite andra märkeskort eftersom kortet verkade fungera i läsaren men inte i kameran. Mycket riktigt fungerade ett märkeskort de hade där utan problem medans deras noname inte heller fungerade. Är det någon som erfarat liknande problem?

Kanske är det så att kameran inte klarar av alla sorters kort? Jag vill naturligtvis få det till att kortet inte är 100% compactflash-kompatibelt så jag får ett nytt utan att behöva kosta på mig allt för stora summor, men de kommer förmodligen säga att det fungerar i en kortläsare och därför är det inget fel på kortet.

Det vore kul om någon hade erfarenhet av vilka sorter/märken i storleksordning 256mb som fungerar bra, vet ju att det inte är några problem med microdrives.

Hej,

Har provat formatera via CF-läsare i PC, dock ej via kameran eftersom man inte kommer så långt så det ens är möjligt. Kameran startar inte ens med det kortet i (trots att den startar bra helt utan kort).

Får göra ett försök med märket Apacer, synd bara att man beställt över internet så man inte kan prova före. Känns som det här kan bli en halvlång historia med skickande av minneskort fram och tillbaks. Med lite tur kommer man upp i samma pris som en microdrive om man får betala frakten fram och tillbaks tillräckligt många gånger ;)

Hej

Har ett motsvarande problem med 80MB viking, men 96 funkar med min firewireläsare.

Min w2000 dör om jag sätter 80mb i läsaren, det är bara att slå av strömmen, inget annat gäller.

Roine

Ajdå, tråkigt. Bara företaget jag köpte kortet av nu förstår mig så jag får byta och så.

På tal om "något helt annat", hur gör du (och ni andra) om bilderna från D60n när du lägger upp dem här?

Eftersom orginalet är 3072x2048 tänkte jag att 25% är lagom så så det försvinner pixlar i jämn takt. Dock blev 768x512 inte det ideala formatet för fotosidan som snällt krympte ner den till 600x400 (eller vad det nu blir) och där rök allt vad kvalitét heter :)

Krymper du dem till 600x400 direkt? Någon annan behandling (oskarp mask etc?)

Hej

Se längst ner i högra kanten på min hemsida över länkarna. Kör alltid RAW.

1. Jag laddar över från Mikrodriven med CF läsare
2. Konverterar i PS7, skärper mm. Beskär
3. Krymper i Xsquizeme, där kan man nämligen ställa max kb och mått i samma repa.

Roine

Mig veteligen så är vissa kameror kinkiga med vissa minneskortsfabrikat. Nikon rekommenderar att jag ska använda Sandisk kort till min Nikon 5700, och det har fungarat klockrent än så länge.

Jag hade lagt min Fuji S2:a nära ett ventilationsfönster som stod öppet, pga kylan (som det verkar) kunde inte kameran läsa av mitt Sandisk Ultra 256Mb kort utan det stod bara "err" i displayen.. har kortet utsatts för kyla måntro? Mitt funkade igen efter att jag "värmt upp" kameran igen.. mycket skumt iaf.

tager skrev:
På tal om "något helt annat", hur gör du (och ni andra) om bilderna från D60n när du lägger upp dem här?

Eftersom orginalet är 3072x2048 tänkte jag att 25% är lagom så så det försvinner pixlar i jämn takt. Dock blev 768x512 inte det ideala formatet för fotosidan som snällt krympte ner den till 600x400 (eller vad det nu blir) och där rök allt vad kvalitét heter :)

Krymper du dem till 600x400 direkt? Någon annan behandling (oskarp mask etc?)
Visserligen har jag ingen D60 (än), men jag krymper bilder rutinmässigt till min hemsida. Dels från scannade analoga bilder, dels från min lilla Olympus C-1.

Från bägge källorna arbetar jag fram en beskuren, färgkorrigerad "master" som har proportionerna 3:2, i högsta möjliga upplösning.

Ifrån denna "master" krymper jag bilderna till 1200x800, 600x400, 300x200 och 100x67. Jag har ett macro i PhotoShop som lägger på oskarp mask och sparar 1200x800, därefter ångrar den oskarp mask, krymper till 600x400, lägger på oskarp mask, sparar, o.s.v.

När du krymper från 3072x2048 till bilder för webben, behöver du inte bekymra dig om att pixlarna ska gå jämt upp. Jag krymper bilder från digitalkameran från 1280x853 till 1200x800, det är ju lite på gränsen, men jag har ínte sett några konstiga effekter. Det lär ju försvinna mer data i jpeg-komprimeringen...

ANNONS
Götaplatsens Foto