Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slow_shutter

Aktiv medlem
Nu är jag här igen! :p
Min 300D gör mej lite förvirrad..
Ibland står det att det är 110 bilder kvar..och ibland typ 70 bilder kvar. Detta är när jag har tagit nån enstaka bild..
Jag har ett s.c 256 kort...
Nån som vet whats going on??
Har Large normal storlek på bilderna.

Bilder av samma valda storlek (i ditt fall large normal) kan de facto vara av olika datastorlek! Kolla på datorn så märker du att de kastar lite. Det beror på informationen i bilden. Kameran räknar konservativt - Canon utgår logiskt nog från att det är bättre att du vet att du har utrymme för minst så och så många bilder på kortet. Nu vet jag inte hur det räknar, men det är möjligt att den tar ett medeltal av storleken på de bilder som finns på kortet. Eller så utgår den från den största bilden som finns på kortet. Om den första bilden råkar vara stor kan det betyda att siffran för hur många bilder som ännu ryms på kortet blir rätt låg. Är det däremot en fullt överexponerad bild som inte innehåller just nån information kan kameran ge en mycket hög siffra. Kanske. Som sagt, vet inte hur kameran räknar, men det handlar alltså om att bilderna kan variera rätt mycket i storlke beroende på vad de innehåller i informationsväg.

/Andreas

EDIT: försökte göra den första meningen mer logisk... :)

Beror med största sannolikhet på att du varierar iso-inställningen på kameran! högre iso-tal=färre bilder.
Om du ställer kameran i "P"-läge och varierar iso-inställningen kommer du se att antalet "bilder kvar" ändras.

mvh
Patrik

edit: givetvis påverkar motivet också en del som andreas skriver, dock borde inte skillnaden vara så stor!

Det ändras också beroende på val av storlek på bilden samt ISO nivån. Högre ISO ger färre bilder pga att brus packas sämre.

Kollade just på min 20D. Från 105 bilder på ISO100 till att bli 86 bilder på ISO3200. Inställt på RAW- format då. Otrolig skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto