Annons

Minneskortshastighet + Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Vilken hastighet har vanliga Sandisk Compact Flash 1 GB (inte i MB utan i 8x tex..?)

Sitter och funderar på om en separat kortläsare är bättre än kamerans långsamma port? Tar ju säkert 4 min att få ut ett 256 MB-kort..

Sen en sista fråga, hur länge har ni fått era batterier att hålla, 1100 mAh som standardbatteriet är på..? Jag köpte 2 st 1800 mAh och tänkte testa uthålligheten i antalet exponeringar..

// Jocke

Det är klart bättre att ha en separat kortläsare.

Vad gäller batteritiden så tänk på att det är stor skillnad om man fotograferar i minusgrader.

Batteritiden med medföljande batteri ligger på ca 500 bilder vid + grader.

Var hittar du 1800 mAh batterier som passar till 300D?

Köpte via tradera av någon snubbe. har dem här hemma nu, 259 kr för 2 st om man kör "Köp nu". Då bjuder han på frakten också..

// Jocke

Jocke... Handlat av Valle? .. gjorde jag med.. fungerar skitbra.. om jag kunde ta 250-300 bilder (EOS 10D) med orginal så kan jag ta 500 med dom batterierna. men det som egentligen styr batterikonsumtionen är bildskärmens användande, den tar mycket mer ström än kameran i övrigt så jag kör med den normalt alltid avslagen och har tagit bort 2 sekundersvisningen efter varje exponering.

Enda som jag upptäckte men de stora batterierna var att när man laddar och Canons laddare säger att det är fullt så ta ur batteriet i ett par minuter och sätt i det i laddaren igen. Laddaren laddar helt enkelt inte fullt utan bryter vid ca 70%

Köpte även en ny billaddare för bara några 10:eek:r och den funkar lika bra den.

Senast ändrad:
Hmm, jag har inte ens fått igång displayen så det är lugnt för min del ännu *asg*. Jag har också att den visar i 1-2 sekunder efter varje bild, sen kollar man varje bild separat om det behövs.

Jepp, tror det var denna, köpte 2 i paket på 1800 för 259 :-.

Hmm, hur menar du med "ta ur", det fanns väl ingen knapp som laddar ur batteriet?

// Jocke

jocke.. jag menar givetvis inte ladda ur.. utan lyfta ur batteriet urladdaren eller stänga av laddaren så att laddautomatiken får diagnostisera batteriet en gång till och på det viset "lurar" man den att fortsätta att ladda batteriet fullt ut

vad det gäller displayen så har jag i menyn satt "Visning -> Av" då kommer inte bilden upp 2 sekunder ..eller vad man nu satt visningstiden till, efter varje exponering.

förvisso har jag betterigrepp på min så jag har dubbla kapaciteten men är man ute en hel dag så vill man inte råka på batteritorsk ändå så därför snålar jag med displayen ändå.

Bo: ok, då fattar jag, ska genast slänga i batterierna en gång till.. Hmm, har nu testat att ladda batterierna igen och den visar fortfarande på fullt? kan du ha fått dåliga exemplar?

En fråga, hur lång tid tar det att ladda fullt? Har inte lyckats hitta det i manualen än.. jag tycker i alla fall att det går ganska snabbt, eller har jag fel?

// Jocke

min laddare ger 630mA, för att ladda 1800mA/h tar det strax under 3 timmar 1800/630 = laddtid
från det att batteriet är fullt, men sen finns det vissa saker att ta hänsyn till:

1. Laddaren ger inte fullt tills den stänger av utan den ger laddström efter en logaritmisk kurva, den ger mest i början och ju fullare batteriet är desto lägre laddström

2. Batterier har en viss tröghet som är olika beroende på batteri och det gör att dom tar åt sig laddning olika fort.

en uppsskattning är att ett 1800mA med min laddare tar ca 4 -4.5 timmar från att det är helt tomt till att det är fullt

Jo, exakt, men batteriet var delvis laddat så det tog ca 1 h/batteri att få full pott.

Har inte testat dem än dock, men 130 kr för ett batteri är riktigt bra, speciellt om det är 1800 mAh :)

// Jocke

jag kör med mina bägge i batterigreppet nu.. har inte laddat om sen jag fick dom (drygt en vecka) och har knäppt runt 500 exponeringar och det visar fortfarande fullt...

Haha, snuskigt bra alltså! Hör gärna av dig hur många exp. du kommer upp i, alltid intressant att jämföra när man kör sina egna!

Vad kostar ett originalbatteri ungefär? 1100 mAh?

// Jocke

Usch va dyra batterierna är ;)

Usch va billiga Bosses och mina batterier var ;)

Ett klart bra köp alltså! Dock är jag fortfarande lite snurrig ang. vidvinkel-normal som jag fortfarande spånar på, men det löser sig väl.. :(

// Jocke

Cyberphotos är Canon orginal....enligt märkningen på batteriet. Det finns inte sååå jättemånga tillverkare av batterier .. ofta är det samma batteri under olika namn.
Skillnaden mellan "orginal" och "pirat" är att orginalbatterierna har lite mer kontrollerad kvalitet och de dyrare har en inbyggd termosäkring. Den senare gör att batterierna inte kan explodera som en del mobiltelefonbatterier gjort på sistone.
Anledningen till att batterierna exploderar är oftast en intern kortslutning som får till följd att batteriet blir ohyggligt varmt innan det smäller. Denna värme löser ut termosäkring som ligger i serie med en av polerna. Man kan ta ut ohyggligt höga strömmar ur ett litet kamerabatteri. Utan att ha mätt skulle jag gissa att korslutningsströmmen är säkert 30-40A

ANNONS
Götaplatsens Foto