Annons

minneskortsläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe1

Aktiv medlem
jo - återkommer när jag fått den och testat (sandisk i transcend)...
fast egentligen undrade jag ju om det var någon som redan provat den?
 

PMD

Aktiv medlem
Har du någon annan USB enhet ansluten samtidigt?

Anledningen till min fråga är att om du ansluter en enhet som bara har USB 1.x kommer alla portar som sitter på samma hub ställa om till den lägre hastigheten. Så kombinera aldrig USB 1.x och USB 2.0 på samma hub (i datorer är portarna oftast hubade två och två).
Var kommer den uppgiften från? Jag har aldrig förut hört talas om att det skulle vara så. Tvärtom så ska ju en high-speed-hub separera high-speed-trafik från full-speed- och low-speed-trafik.

Däremot vet jag att man inte ska blanda high-speed-hubbar med full-speed-hubbar. Då går allting bara i full-speed.

High-speed: USB 2.0, 480 Mbit/s.
Full-speed: USB 2.0 eller USB 1.1, 12 Mbit/s.
Low-speed: USB 1.0, 1.5 Mbit/s.
(Observera att det alltså finns USB 2.0-enheter som bara klarar full-speed.)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Visst är det skillnad på läsare och läsare.

Själv har jag en Dörr 18i1-läsare för 99kr. Tror den klarar 3MB/s =)

Använder den bara på vintern när kameran ska ligga och vila i väskan tills den fått rumstemepratur.
 

tobbe1

Aktiv medlem
nu kan jag svara mig själv att Transcend P8 håller måttet fast den är billig - minst 12 mbyte/s och upp till 25 beroende på filstorlekar och datorns dagsform...
och förresten "poker" - om du läst inläggen noga hade du kanske lagt märke till att jag var en av de första som klockade min läsare etc
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Var kommer den uppgiften från? Jag har aldrig förut hört talas om att det skulle vara så. Tvärtom så ska ju en high-speed-hub separera high-speed-trafik från full-speed- och low-speed-trafik.

Däremot vet jag att man inte ska blanda high-speed-hubbar med full-speed-hubbar. Då går allting bara i full-speed.

High-speed: USB 2.0, 480 Mbit/s.
Full-speed: USB 2.0 eller USB 1.1, 12 Mbit/s.
Low-speed: USB 1.0, 1.5 Mbit/s.
(Observera att det alltså finns USB 2.0-enheter som bara klarar full-speed.)
Det är sedan länge ett välkänt faktum, som jag också har personlig erfarenhet av. Det var för övrigt en av anledningarna till att man började göra tangentbord med USB2, vilket egentligen inte skulle behövas rent hastighetsmässigt.

Sedan är det möjligt att moderna hubbar egentligen är switchar och därmed kan hantera olika hastigheter på varje port, men normalt brukar portarna vara hubbade 2 och 2 (eller 4 och 4). Sätter du då en USB1 enhet på den ena porten går även den andra porten i low-speed. Kolla själv så får du se.
 
ANNONS