Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minneskrävande kamera (10d)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tobias Lindberg skrev:

kim: det är väl mest i de situationer då man sitter och pular, tex försöker lätta upp skuggpartier för att få fram detaljer etc som raw kan skilja sig från bra jpeg. Dessutom så finns det ju extra bitar att ta av för exponeringskompensation etc.

Japp..det stämmer bra det.

hgz skrev:
Så rätt!
Testade att ställa in ISO 100 och då var jag uppe 425 bilder igen!
:)

Intressant, min D100 ger ingen skillnad oavsett känslighet.

OBS, detta är inget vs-inlägg, jag blev bara förvånad över att det skiljer sig mellan olika märken.

Det skiljer sig säkert mellan olika kameror antingen pga olika komprimeringsalgoritm, eller pga olika datakraft (komprimering tar tid...)
Jämför med t.ex, WinZip - där kan du ställa komprimering och får ganska stor skilnad i filstorlek. Men på en långsam dator tar det mycket längre tid både att packa och packa upp. Så det är troligt att en stor del av skillnaden ligger här.

ANNONS