Annons

Minolta 100mm f2.8 soft focus?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSand

Aktiv medlem
Funderar lite på Minolta 100mm f2.8 soft focus men känner mig osäker på hur pass mycket glädje jag har av soft focus. Har sökt efter bilder med soft focus här på fotosidan men har inte blivit direkt impad av dem. Är väl mest ungarna som jag har tänkt plåta med det isf.

Nån som har erfarenhet av soft focus-objektiv som kan ge vettiga argument för eller emot?

100mm f2.8 macro är ju ett alternativ men eftersom jag i stort sett aldrig tar macro så borde väl det andra passa mig bättre?
 
Man kan stänga av SF-effekten och använda det som ett vanligt 100 2.8.

SF var väl mest till för när man fotar med film, du kan få samma effekt med lite gaussian blur eller liknande i PS.

SF-funktionen används annars i porträttsammanhang när man inte vill ha perfekt skarpa bilder som visar hudens struktur och "felaktigheter".
 
FILM) (Anddje skrev:
Man kan stänga av SF-effekten och använda det som ett vanligt 100 2.8.

SF var väl mest till för när man fotar med film, du kan få samma effekt med lite gaussian blur eller liknande i PS.

SF-funktionen används annars i porträttsammanhang när man inte vill ha perfekt skarpa bilder som visar hudens struktur och "felaktigheter".

Ah, tack för en bra förklaring, kan man ju lika gärna isf satsa på en macro om det inte skiljer alltför mycket i pris.
 
DanielSand skrev:
Ah, tack för en bra förklaring, kan man ju lika gärna isf satsa på en macro om det inte skiljer alltför mycket i pris.
Japp, tror ett macro är lite dyrare, men inte jättemycket.

Jag hade definitivt satsat på ett 100 2.8 Macro.
 
Soft Focus-objektivet kan, förutom vid porträttfoto, också vara användbart i natur- och landskapssammanhang. Det ger en lite trollsk stämmning åt framför allt motljusbilder.

Prismässigt var SF betydligt billigare än macro på den tiden de fanns att köpa i butik. Nu har det hänt konstiga saker på begagnatmarknaden så det verkar vara andra regler som gäller.

Ett alternativt kan ju vara ett 85/1,4 som ju ger ett betydligt kortare skärpedjup. Det är ju ibland önskvärt vid porträttfoto. Kan dessutom softeffekten läggas på i efterhand så är det något att tänka på. Men de är ju betydligt dyrare.
 
Michael Johansson skrev:
Ett alternativt kan ju vara ett 85/1,4 som ju ger ett betydligt kortare skärpedjup. Det är ju ibland önskvärt vid porträttfoto. Kan dessutom softeffekten läggas på i efterhand så är det något att tänka på. Men de är ju betydligt dyrare.

Jo, den hade absolut varit trevlig att ha men jag känner att minst 8000:- (på ebay) är lite väl saftigt för min plånbok när det är ett fast objektiv.
 
Var "G D-modellen" som jag avsåg med mitt förra inlägg, den gamla modellen är ju billigare, hade glömt av att det fanns 2 modeller. :)
 
FILM) (Anddje skrev:
Grattis, var nog ett hyfsat pris om den var i bra skick.

Tack, var i bra skick enligt säljaren. 5000:- för ett objektiv som är 10 år gammalt är ju ganska mycket men med tanke på hur begagnatmarknaden ser ut så var det ett ok pris.
 
Michael Johansson skrev:
Ett OK pris var väl ett riktigt understatement. Ett riktigt fynd är nog riktigare.

Grattis!
Njae, jag tycker mig komma ihåg att nån internetbutik reade ut sina 85 1.4 G D för 5-6000kr när paniken var som värst.
 
ANNONS