Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minolta af 50mm 2,8
- Trådstartare tomasbz
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Funderar på det, är det något som kan lovorda det??
/T
Visste inte att det fanns ett sådant, utan bara f/1,4 och f/1,7.
Folk tycker olika om det här och en del verkar avguda de gamla Minolta-objektiven, men jag gör det inte. Rätt ofta lider de av CA och 20 år gamla grejer kan ha en del problem, typ bländare som kärvar pga oljeläckage osv. Nyare objektiv brukar ha bättre coating osv. Myten om Minolta-färgerna tycker jag absolut inte är nåt att hänga up sig på, vilket jag redogjort för på andra ställen. Tycker f.ö. att dessa gamla minoltor ofta ligger högre i pris än vad de är värda. köp nytt och fräscht istället är mitt råd.
Ser också i din kameraväska att du redan har ett minolta 50/1,7, så varför är du på jakt efter ett 50/2,8?
Själv har jag Sony 50/1,4 och är mycket nöjd med det.
Det sägs att Sigma 50/1,4 är bättre än Sonys. Lite större och marginellt dyrare.
Eftersom du har en FF, så går ju det nya Sony 50/1,8 SAM bort.
Däremot om du vill ha en bättre porträttglugg för FF och inte vill spendera ohyggligt mycket på Zeiss-85an osv., så är det nya Sony 85/2,8 SAM mycket bra och extremt prisvärt.
/Mats
tannler
Aktiv medlem
Jag har haft två exemplar av den - köpte nummer två efter att konstaterat att det var skarpare än det första. Jag var helnöjd med det, men retade mig på det korta arbetsavståndet när jag närmade mig 1:1. Jag skaffade ett 100 mm f/2,8 i stället. Inte heller det var riktigt vad jag letade efter - fortfarande lite för nära för min smak.
Jag skaffade ett Canon-system bara för att kunna använda Sigma 150 mm f/2,8, men vande mig inte riktigt med att hoppa mellan systemen. Det tillverkades inte för M/AF. Idag är det uppgraderat till att passa även Sony, men har ännu inte dykt upp i handeln. Jag sitter med mitt 100 så länge.
Står man ut med det korta arbetsavståndet på 50 mm makro är det ett mycket smidigt objektiv som inte väger eller tar en massa plats. Optiskt skäms det inte för sig, trots sin ganska ålderstigna konstruktion.
Jag skaffade ett Canon-system bara för att kunna använda Sigma 150 mm f/2,8, men vande mig inte riktigt med att hoppa mellan systemen. Det tillverkades inte för M/AF. Idag är det uppgraderat till att passa även Sony, men har ännu inte dykt upp i handeln. Jag sitter med mitt 100 så länge.
Står man ut med det korta arbetsavståndet på 50 mm makro är det ett mycket smidigt objektiv som inte väger eller tar en massa plats. Optiskt skäms det inte för sig, trots sin ganska ålderstigna konstruktion.