Annons

Minolta AF 50mm f/1.7

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Lindgren

Aktiv medlem
Hej igen!

Nu är det så att jag tänker köpa mig ett
normalobjektiv.

Jag har hittat ett par begagnade
Minolta AF 50mm f/1.7 som det nästan bara verkar talas gott om här på FS.

Men jag tar gärna emot ytterligare kommentarer.

Det jag spekulerar just nu över är hur mkt som förändrats i objektivet på 10år?
Kommer jag få några negativa effekter tillsammans med min D7D ?

Det objektiv jag är på väg att köpa just nu är varianter som fortfarande är i metall som ska vara i fint skick. Det köptes för ~10 år sedan och är sparsamt använt och i fint skick.

10 år är väl ingen ålder

Hej Markus,

Eftersom det är ett objektiv med en relativt enkel uppbyggnad, inte en komplicerat zoom med liten brännvidd, så säger jag så här.

Om Du får det billigt, säg 700:- så kan det nog vara värt det. Har ett själv som jag köpte begagnat för samma pengar. Ett nytt objektiv kostar på Scandinavian Photo 1395:00 och 1269:00 på Cyberphoto.

Kolla igenom objektivet mot ljuset, det skall inte synas några dammanhopningar i objektivet eller fett som har krypit ut på linserna bländaren skall löpa lätt och se symmetrisk och oskadad ut om du manuellt bländar upp och ner objektivet. Kolla det på Din kamera det skall fokusera snabbt och lätt. Det är ett fint objektiv.

Det är upp till Dig att avgöra om Du vill ha ett nytt, med garanti, eller ett begagnat för ca halva nypriset. Nytt är dock alltid nytt, här kanske Du inte sparar så mycket i kr och ören, detta objektiv är ju trots allt relativt billigt.

Jag har inte sett något om att det skulle finnas någon äldre och eventuellt bättre version av objektivet. Jag tror mest det handlar om att man har moderniserat objektivet genom åren.

Det borde fungera helt utan problem med Din D7D.

Hoppas att det hjälpte

/Jörgen

Aningens efter med att svara, men men, antar att du köpt ett nu eftersom det är såpass längesen tråden gjordes, blev det isåfall begagnat eller nytt? är du nöjd?

Jag köpte nämligen ett nytt sådant som jag använder till min D7D och är kanon nöjd, jag upplever bäst skärpa vid bländare 8, och det är ingen dålig skärpa!

ANNONS
Götaplatsens Foto