Annons

MINOLTA AF 70-210/ 4,0 - Åsikter

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Tänkte införskaffa ett Minolta objektiv till min Dynax 7.. Har tittat lite på MINOLTA 70-210/ 4,0 AF (från 80-talet?). Vad tycker ni om detta?
Hur är den optiska kvalitén?
Det lär vara ganska tungt, stort och allmänt klumpigt, är det någon som kan säga ungefärlig vikt/mått?
Vad är era åsikter om detta objektiv helt enkelt?
Bör jag tänka på ngt speciellt vid ett beg. köp av ett objektiv? Det är klassat som B/C skick vilket motsvarar "mycket gott skick/Snygg, normalt slitage"..

Ha det gött!

Det är mitt absoluta favoritobjektiv.
Skarpt och bra färgåtergivning.
Visst är det tungt men det är gediget, absolut kvalitet.
Köp det om priset är rimligt, jag gav 800:- tror jag för några år sedan för mitt, säljer det aldrig.

Måtten är ca 170mm långt o ca 70mm diameter.
55mm filtergänga

Tjenare, det var ju ganska långt. Hur är det med vikten? Tungt men hur? =) Nyfiken
Priset är 1300 och det är det nog värt

motsvarar B/C verkligen "mycket gott skick/Snygg, normalt slitage" ?
C brukar då kunna vara "dåligt yttre skick, ful"
Där jag sett ;)

AA = Fabriksny
A = Som ny.
B = Mycket gott skick.
C = Snygg, normalt slitage.
D = Ytterst hårt sliten.
E = Mycket dåligt skick (Ej garanti)

Fast jag måste säga att det plötsliga steget mellan C -"Snygg, normalt slitage" och D -"Ytterst hårt sliten. " verkar lite oroväckande.. Finns liksom inget mellanting typ "dåligt yttre skick, ful" som Björn säger...
Vad tror ni? Riskabelt??

Ha det gött

Den väger 695 g.
Helt underbart objektiv. Enda problemet är att man kan blanda ihop det med sin termos om man rotar i ryggsäcken :)

Här finns bild och specifikationer.

Kanonobjektiv helt klart, det du dock kan hänga upp dig på är den inte alltför snabba fokuseringen samt den roterande frontlinsen.
Helt klart ett klipp på begagnatmarknaden, rekommenderas!

Förmodligen det mest prisvärda teleobjektiv som finns för Minoltaanvändare. Bra skärpa, även ut med kanterna. Köp!

Tack!

Tack för alla svar.
Jag har bestämt mig för detta objektiv nu.. Längtar tills jag får det så att jag kan testa det!
Ha det gött
/Andy

ANNONS
Götaplatsens Foto