Annons

Minolta Dimage 7HI och macro

Produkter
(logga in för att koppla)

mathiasjohnson

Aktiv medlem
Finns det något tillbehör som man kan få bättre Macro med 7HI:n, typ som Nikons kameror. Det är ju 13 cm närgräns, jämfört med Nikons 2cm.

Tacksam för hjälp.

Det bör fungera med försättslinser, jag plåtar själv analogt med försättslinser, och skulle även ha hunnit testa dessa på min nyinköpta D7Hi om det inte vore för att den havererade....
Jag kommer att få en ny inom några dagar och ska då testa just detta...

Fungerar autofokusen då?

Det är ju ganska väsentligt att autofokusen fungerar vid macro, annars blir det lite suddigt kan jag tänka mig.

Var köper man sådana isåfall? Och hur mycket kostar de. Jag hade sådana en gång i tiden och de var inte speciellt dyra. Jag har för mig att jag köpte ett trepack som man monterade som filter,

Jo, autofokusen fungerar. Men jag brukar endå fokusera manuellt för att få skärpan precis där jag vill ha den. Återstår att se hur det funkar med D7Hi...
Mina försättslinser kostade ca 700:- och de kom i ett trepack med en st 1+, en st 2+, och en st 4+. de kan man sedan kombinera ihop, men jag tycker att man tappar skärpan alldeles för mycket då.
Jag tror mig ha hört talas om en annan pryl vid macrofotografering & D7Hi, har du sökt i forumet för "Dimage"?

Jag har för mig att jag har sett Janne Arleklint prata på att han har någon sorts makrokonverter till sin D7i. Kolla med honom..

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto