Annons

Minolta Dual Scan III eller IV?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan fotovanner!

Har nu varit ute till sjoss hela sommaren och har en hel del rullar liggande som vantar pa framkallning. Da det kostar en del att fa dem pa CD, och eftersom vissa ar Dia funderar jag pa att kopa en filmskanner istallet. I langden lonar det ju sig, och man kan paverka resultatet sjalv.

Jag har sett att Minolta har slappt en ny Dual Scan, nummer fyra. (IV). Ar det nagan som har nagan erfarenhet av deras tidigare modeller? Ar det stor skillnad med den nya dammreduceringsfunktionen?

Mycket tacksam for alla synpunkter!!

Mvh
Mattias

MinoltaMatte skrev:
Ar det stor skillnad med den nya dammreduceringsfunktionen?

Hej. Menar du att det är en annan dammreducering i fyran än trean? Det visste jag inte men det kanske det är. Några hurrarop om att fyran skulle klara det så mycket bättre än trean har då jag inte hört. Det är väl den detaljen som är sämre än de dyrare modellerna, men då är vi på dubbla priset kanske eller mer. Det lilla jag anat är att det mest skiljer i hur "stora bilder" du får ut. Exakta skillnaden i upplösning finns i produktbeskrivning på bl.a cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se

Trean räcker långt där skall jag säga. Fritt ur minnet får du väl upp en 16 bitars TIF. fil med dryga 20 * 30 cm i 300 dpi om du läst in i högsta upplösning och öppnar den i PS. De bilderna kan man ju blåsa upp mer om man vill. Det beror på behovet. Men många pixlar blir det

Inget för bildbyrån kanske men vi vanliga dödliga klarar oss en bra stund.

Du kan kolla recensionerna under "produkter" här längst upp på sidan. Båda modellerna finns nog med. . .

PS/ Om du använder "sök" och skriver "skanner" så så har du läsning fram till hösten. Sen pratar en del engelska mitt i det hela ;-) så skriv "scanner" också så har du ännu mer läsning

Senast ändrad:
Tackar for det snabba svaret!

Jag vet inte om det ar nagon skillnad, men anledningen till att jag stallde fragan ar att jag laste pa minoltas hemsida, och dar skrot man valdigt om dammreduceringen pa IV men det stod inget om den pa III, men det ar mycket mojligt att det ar samma.

Det for nog bli sa att jag koper IV nar jag anda ar igang. Nagon bra sida i USA dar man kan kopa grejer? Antar att det ar billigare over dar..

Vad galler engelskan har du nog ratt. Lite ironiskt da jag pratar engelska hela dagarna har och forsoker vara sa svensk jag kan nar jag skriver svenska. Jag far halla mig till engelskan helt enkelt!

Tack igen!

Smileyn om Engelska var bara glad

Bara för att förtydliga. Det var inget jag kritiserade.mot dig eller någon annan heller. Blir så jobbigt om man ska se fel hela tiden.

Tänkte inte ens på din text, den såg väl så Svensk ut som helst. Det var att ordet skanner lika ofta skrivs scanner i forumen som min smiley avsåg. Alltså att man får söka på båda orden annars missar man lätt.

Men kolla om någon skriver att fyran verkligen har bättre dammreducering, jag vet inte den detaljen.

Lite utanför tråden men eftersom du skrev om det och jag ändå har semester så... Jag lusläste dina inlägg och din text är helt perfekt skriven. (Det var väl ordet "någon" som upprepades i en mening om man ska vara extrem korrekturläsare och petimeter). Annat tangentbord kan inte du rå för så skriv på svenska med stort självförtroende, för du skriver helt perfekt.

Hej igen Sven!

Tillbaka i sverige igen!

Jag är verkligen ledsen om du uppfattade det som att jag tog illa upp!! Jag hade väldigt ont om tid när jag skrev svaret och glömde att stoppa in en smiley där! Njut av sommaren som äntligen är här, och ha en trevlig helg!

Mvh

Mattias

Ingen fara alls.
Det är jag som är noga med att undvika missuppfattningar. Såg att mitt inlägg är fullt möjligt att missuppfatta.

En liten yrkesskada hos mig då jag jobbar en del med hur människor uppfattar saker. Har lärt mig att allt kan tolkas fel.

Damocles skrev:
Fast då kan man nästan stega upp till en Minolta Elite 5400. Det är bara 20% till på priset.

Då har du ej förstått vinken. Nikon LS50 är nyare och mycket bättre samt mer prisvärd än Minolta. Runt 5300kr för en LS50......

Vad är det som gör den bättre då. Förutom 20% bättre pris.

Den har sämre upplösning, den har sämre AD omvandlare, sämre dynamisk omfång enligt tillverkarens uppgifter, den saknar firewire.

Så vad gör den så mycket bättre i praktiken?

Den är både bättre och dyrare en Scan Dual 3 och 4, men inte mot 5400. Som ger riktigt bra resultat om man lägger ner lite tid.

Frågan är vad den erbjuder för dom extra pengarna mot en Scan Dual 3 eller 4. Behöver man dom extra funktionerna, eller är det bara pengar som slängs ut och inte riktigt ger valuta.

Senast ändrad:
ICE enbart kanske inte är värt 2000kr, men med det andra. Frågan är ju iaf vad man har för behov, och hur mycket man vill lägga ner efter hur många bilder man tänkt scanna.

Jag har lärt mig klara mig utan det. Men då är det i första hand dia. Som direkt ur plastfickorna(strips om 4a) läggs i scannern.
Då slipper man det mesta av dammet har jag märkt.
Men köper man dom ramade får man det jobbigare.

Efter att ha bytt upp mig och skaffat en scanner med ICE kan jag bara tala för mig själv. Utan tvekan är det värt 2000:- om man har en hel del som ska scannas.

(Att det sedan känns som att det tar lika lång tid som att efterbehandla i PS är en annan sak. Det går ju att titta på TV medan maskinen skramlar på...)

ANNONS
Götaplatsens Foto