Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minolta dynax 7000i objektiv på 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter bohman

Aktiv medlem
Hej!
Har en minolta 7000i med ett 100-400 objektiv till, någon som vet om det funkar med en adapter mellan ? På kaffebrus hittar jag en adapter mellan minolta MD och canon EOS, funkar denna? Någon som testat?

tack på förhand!

Jag vet inte om det finns adaptrar för Minolta AF-objektiv till Canon EOS-kameror. Om det finns så kommer inte autofokus att fungera och antagligen inte en del andra funktioner heller.

Jag vet däremot att du inte kan montera ett Minolta AF-objektiv på en MD-adapter. Minolta använde MD-fattning till sina kameror med endast manuell fokusering. När dom började med autofokus bytte dom till en helt annan fattning. MD och A (som jag tror Minoltas autofokusfattning kallas) är inte kompatibla.

Olle

Så här är det. Först och främst behöver du definiera vilken 7D-kamera du har (tyvärr beslöt Canon sig för att välja samma namn som för en redan existerande kamera, vilket är dumt alternativt okunnigt, och kommer förstås att skapa förvirring i fortsättningen). Ifall det är en Minolta (Konica Minolta Dynax 7D) du har, så är det inga problem, objektivet passar direkt och AF fungerar.

Ifall det däremot är en Canon EOS 7D du har så passar Minolta-objektivet inte. En MD till EOS-adapter passar inte heller, det måste stå Minolta AF, α, Alpha eller Sony till EOS på den. Men även om du hittar en sådan, så fungerar inte AF, som sagt. I detta fall är det vettigaste du kan göra att sälja Minolta-objektivet (lämpligen här på Fotosidan).

ANNONS
Götaplatsens Foto