Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minolta Program 2800 AF som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut0315

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har en äldre Minolta Program 2800 AF blixt och har nu köpt radiosändaren som bl a kaffebrus säljer.

Min Sigma DG Super funkar utan problem med min Canon 300D tillsammans med sändaren.

Finns det någon möjlighet att använda sändaren i manuellt läge med Minolta Program 2800 AF blixten?

Någon sade att man bör ta bort de tre extra stiften... Finns det inget annat sätt?

Om det inte finns, hur gör man då?

Tack i förhand för svaren

Josef

Det var förmodligen jag som nämnde de extra stiften. Jag vet inte om man måste ta bort dem (testa), men om det skulle vara nödvändigt är det lätt att göra (och lätt att göra ogjort).
På 2800AF har du 4 små skruvar som håller foten vid blixt-kroppen. Lossa dessa skruvar och ta loss foten. I foten sitter ett litet "kretskort" med ytterligare 4 skruvar. Lossa dessa, lyft på kretskortet, ta bort de stift du inte behöver (stiften sitter löst i foten), skruva ihop blixten igen. Fjädrarna för stiften är fastlödda på det lilla kretskortet om jag inte minns fel så den här blixten är enklare att arbeta med än 4000AF.

Anledningen till att jag tagit bort stiften på mina gamla minolta-blixtar är att jag emellanåt använt dem på min 350D och extrastiften kan då störa kameran/blixten.

Hej Per

Tack för ditt svar.

Jag hade tagit bort de tre extrastiften men blixten vill inte funka med radiosändaren. Föröskte olika kombinationer men utan något resultat.

Jag vet tyvärr inte vilka stift måste tas bort...

Använder du din Minolta blixt fastmonterat på Canon 350D?

Hälsningar

Josef

mittstiftet och blecket på sidan behöver vara kvar, de övriga hör ihop med af-belysning och annat som är specifikt för de gamla minolta-kamerorna
Med endast mittstiftet och blecket kvar behöver en slavtändare eller radio-mottagare bara sluta kretsen och har egentligen inget som ska kunna störa.

Men om nu radiosändaren fungerar tillsammans med din Sigma-blixt så är allt frid och fröjd. Sätt bara en slavtändare på minolta-blixten så borde allt fungera finfint.

Har använt min 2800AF med extrastiften borttagna monterad på min 350D och det har fungerat alldeles utmärkt. Det är inget jag rekommenderar om man redan har en blixt som är gjord för att användas på en canon-kamera, men som en nödlösning emellanåt kan det fungera. Det ska inte vara någon risk att blixten skadar kameran, varken enligt mina mätningar eller enligt den lista med synk-spänningar som finns på http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html, men better safe than sorry.

Om du inte har kollat strobist-gruppen på flickr så gör det: http://www.flickr.com/groups/strobist/

hej Per och tacxk för att utförligt svar.

Jag tog bort alla stift utom den i mitten och blecket. Det gick lätt.

Men det är något konstigt med kontakterna, om jag kortsluter mittstiftet och blecket så fyras blixten av.

När jag monterar radiomottagaren på blixten händer det ingenting. Kan det vara något med fjädrarna? Skulle jag ta bort fjädrarna också?

Hälsningar

Josef

fjädrarna ska vara kvar. Om blixten avfyras när du kortsluter blecket och stiftet så funkar den som den ska. Det är ju precis så en kamera eller slavtändare avfyrar blixten.

Om det inte funkar med minolta-blixten men går bra med andra blixtar är det dags för felsökning. Har blixten och radiomottagaren kontakt? Verkar som att det ibland är ett problem för min 4000AF tillsammans med slavtändare.

Hej Per

Min svärfar tittade på radiosändaren och sade att den har en transistor som stängs vid signal och denna signal räcker tydligen inte för att utlösa gamla Minolta men det är tillräckligt att utlösa Sigman.

Möjligen blir detsamma om man använder IR sändare.

Jag kommer att etsta med synkkabel. Hoppas att det kommer att funka, bättre med kabel till blixten än blixten på hyllan.

Hälsningar

Josef

Med slavtändaren verkar det snarare vara lite glappkontakt :)

Kan det vara så att synkspänningen för minolta-blixten är för låg (för högt motstånd i kretsen i radiomottagaren)?

hej Per, verkligen var det glappkontakt, jag fick löda...

Men det går ändå inte att få signal från kameran att utlösa Minoltan ens med kabel.

Jag sökte då på nätet och hittade följande schema som svärfar sade att det ska funka med kabel. Man kan göra med 2-3 kontakter til för att utlösa flera blixtar.

Tack för dina svar

Hälsningar

Josef

Bilagor

• krets.gif
    krets.gif
    4.5 KB · Visningar: 140
ANNONS