Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta telezoom 2:a försöket...

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Får väl formulera om min frågeställning som inte tycktes generera några svar.

Tänker någon gång under året komplettera min (minolta)samling med en telezoom.(ett av mina nyårslöften) Den ska vara relativt portabel då den ska följa med på resor och vandringar m.m.

Framför allt har jag tittat lite närme på två olika telezoomar:

Minolta AF 70-210/4
Har inte sett något MTF-test på den men den får bra omdöme av alla. Är den möjligtvis lika bra som Canons motsvarande L-version. Nä, knappast möjligt va! Eller?? Man verkar hur som helst kunna hitta den begagnad för 1000-1500 kr! Men relativt tung och otymplig..

Minolta AF 100-300/4,5-5,6 APO
3,2 på MTF-testet och endast 455 gram tung. Men går loss för cirka 5000 kr.

Vilken skulla ni valt? Vilken tror ni är skarpast?? Hur skarp är 70-210:an egentligen??

Några Minoltafanatiker där ute??

70-210/4:an är riktigt bra, med rätt bra ljusstyrka. Ett klipp. Skarp, men långsamt fokuserande. Den har en front som roterar vid fokusering så det kan vara svårt att använda pol-filter.
100-300an har jag inte testat, men jag har för mig att den är snabbare fokuserande, lite taskigare ljusstyrka har den dock, plus att fronten inte roterar vid fokusering.

Beror på vad du ska använda gluggen till, behöver du 300mm? Jag rekommenderar iaf 70-210:an.
Optiskt kan jag tänka mig att de är rätt likvärdiga, med ett extra plus till 70-210:an.

EDIT: ser att du har en 800si, jag körde en 70-210/4 på min 800si, tyckte det fungerade klart tillfredsställande med autofokusen.

herminator skrev:
[.

Beror på vad du ska använda gluggen till, behöver du 300mm?

Det är just det. Har ingen erfarenhet av att fota med teleobjektiv så jag vet inte vad jag behöver i form av brännvidd. Användningsområdet kommer nog att vara ganska allmänt från att få lite andra perpspektiv till att komma närmare vissa bestämda objekt..

Sitter här och provar mitt 70-210/4 och kan bara konstatera att den är förbaskat skarp. Tung däremot och det är därför jag inte använder den nuförtiden, får väl ändra på det. På min Dynax 7a fokuserar den riktigt snabbt och på gamla 9xi likaså. APO objektivet vet jag inget om men den har inte macrofunktion som 70-210 har.
Behöver du längre brännvidd så investera i en bra 1,4 converter istället, men 210 räcker ganska långt beroende på vad du tänker plåta.

Jag har själv ett 70-210/4 och till dom pengar det kostar är det egentligen inget att diskutera.
Bra närgräns för detaljbilder och skärpa över hela bilden talar för denna goding.

Det kan verka motbjudande med roterande front men det har jag löst på följande enkla sätt.På polfiltret har jag satt ett motljusskydd i gummi (hama) det underlättar att ställa in lämplig effekt på detta sätt och nyttan med motljusskydd kvarstår.

Komplettera med en skaplig converter och du har en fullgod utrustning med stort omfång till ett oförskämt bra pris.

Den väger sina 700 gram men är ganska slimmad så en djup ficka är ofta tillräcklig för tillfällig förvaring.

mvh/gunte..

Jo tack Gunte!

Vi har ju haft denna diskussion förut som du säkert minns men jag har ännu inte blivit färdig till att handla!

Det jag har varit aningen tveksam över är ju hur bra objektivet är i förhållande till nyare glas. Den har ju några år på nacken som bekant och då jag inte sett något MTF-test känns det svårt att förlita sig på andras omdömen.

MEN, alla hyllar den ju! Fast ibland är det där lite självuppfyllande har jag en känsla av. Den ska vara skarp och därför uppfattar man den som skarp.. Fast det verkar ju inte råda några tveksamheter i det här fallet..

Ok, det lutar väl åt en sådan då!

En fråga till bara: Objektivet ska tydligen ha tillverkats i två olika serier. Någon som vet om det är någon skillnad mellan dem??

Är du säker på att det är 70-210/4 du menar och inte 70-210/4,5-5,6 som finns i två varianter.

Liza skrev:
Är du säker på att det är 70-210/4 du menar och inte 70-210/4,5-5,6 som finns i två varianter.

Blir osäker nu men jag har för mig att jag sett den säljas begagnad där man har påpekat att det var första serien. Men jag kan ha fel..

Mitt 70-210 f:4 sitter oftast på när jag är ute o fotar hundar o annat 2-4 fotat.
Jag instämmer i hyllningssången till objektivet, det är skarpt o bra på alla sätt
Tyngden är väl inget att gny för, gå på gym om ni inte orkar bära eller hålla :)
Jag kan hålla med om att fokuseringen inte är blixtsnabb men jag försöker förutse var jag ska trycka av och förfokuserar där så att kameran slipper köra hela skalan för att hitta fokuseringen.

Upprepar frågan igen för att se om någon sitter inne med kunskap till att svara!

Objektivet Minolta AF 70-210/4 lär ha tillverkats i flera serier! Hur många vet jag inte. Någon som vet om det är någon skillnad mellan serierna???

mvh/peter

Hej . Kan det vara så att med andra serien menas
objektivet 3,5-4,5 / 70-210 ? Jag äger själv ett
sådant , är dock inte särskilt nöjd med detta (
mtf värden finns på photodo:s hemsida ) och har själv tänkt att byta till det 4/70-210 .

P.S yahoo har en klubb för ägare med manuella
Minoltor , dom tillhanda håller ett antal bra länkar och hemsidor, har för mig det finns även för autofokusägare , kan det vara nåt' .

Tänkte bara fylla i med att jag nu fått svar på hur det ligger till med de olika serierna. Den 2:a serien är de objektiven som har haft powerzoom i namnet och i det aktuella fallet är det alltså
Minolta Powerzoom AF 70-210/4,5-5,6 som syftas på!

mvh/ Peter, snart ny ägare till 70-210/4

ANNONS
Götaplatsens Foto