Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta X-700 eller Pentax me

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en lite tåligare kamera än min Dynax 40....
Hittade 2 kamerar hos handlaren
Minolta X-700 med 35-50 obj.... 1 500:-
Pentax me med 50 mm 1,7........ 1 100:-

Vilken bör man välja eller nån som kan rekkomendera nåt bättre??

Minoltan har en otroligt fin och ljus sökare. Den har dessutom manuella möjligheter. En mycket bra kamera.

Pentax ME har lite sämre sökare och saknar manuella inställningar. Den är dock liten och trevlig. Försök hitta en ME Super som har manuella tider också.

Köp gärna privat via fotosidan, Blocket eller Tradera. Du hittar då motsvarande kameror för kanske halva priset.

Enligt mina erfarenheter är Pentax:en en mer tålig kamera. Jag har själv en mängd olika kameror och jag måste säger att Minoltan krånglar inte så sällan med elektroniken.
Försök att få en Pentax ME super eller en K2 eller K2DMD (kanske svår att hitta) eller en Pentax LX (bara kolla att inte spegeln går segt).
Jag skulle inte ge mer än 500:- för en ME super och inte mer än 800:- för en X700. Har man lite tålamod finns dom till dom här priser.
Själva Pentax ME är lite begränsat, men det är en fantastiskt känsla i dom här små kamerorna.

Har en X700 sedan 1984 (tror jag). Den har aldrig någonsin krånglat.

Den pensionerades 2002 när jag blev digital men jag behåller den som en mycket värdig backupkamera.
Håller med Olle, X700:ns sökare är fantastisk.

/Johan

Jag har haft tre stycken X700 som alla har lagd av. Den första överexponerade mer och mer, till sist säkert 3-4 bländarsteg. Den sålde jag som skrotkamera. Den andra la helt enkelt av när man tryckte i avtryckaren. Stendöd. Dom bytte ett kretskort för 1200 Spänn på den.
Just nu har jag en till som jag köpte, för den såg helt oanvänd ut. Efter ett år...stendöd.

Med andra ord, jag har blivit rejält brännt på Minolta. Synd egentligen, är annars en trevlig kamera

Hej

X700 är en trevlig kamera, jag sålde dock min och bytte ut den mot en Minolta XE.

Vill du ha en tålig kamera tror jag detta är den bästa.
Prova att hålla i en sådan och tryck av, smidigare och tystare spegelreflexkamera än XE kan du nog inte hitta.

Yes! Det kan jag hålla med om Minoltas XE modeller är outstanding. Så bra att till och med Leica sålde dom som Leica R3 :)

Men tung är dom.

ANNONS
Götaplatsens Foto