Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta x-700

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Jag hittade en minolta x-700 hemma för några år sedan som min far hade använt när han var ung. För några dagar sedan hittade jag den igen och tänkte prova den lite..då märkte jag att bilden i sökaren är RUND och inte fyrkantig. Vad beror detta på ? Det sitter 50mm optik på (minolta). Jag har svaga minnen av att ngn tog bort objektivet för några år sedan och att det då ramlade ut någon plastbit..kan det ha med detta att göra ? :O

Det låter som att mattskivan har trillat ur. Det är på den man tittar när man ser bilden, det går inte att veta vad man får på bilden. Man ställer också in skärpan på mattskivan.

På en del kameror kan man själv byta mattskivan, det går kanske på denna. En ny brukar kosta ca 300 kronor. icke-utbytbara mattskivor ska inte kunna lossna - så antagligen kan du byta själv.

Minolta X-700 säljs fortfarande i Tyskland.

Enligt en gammal broschyr för Minoltakameror jag har, behöver man lämna in kameran till en verkstad för få mattskivan utbytt. Det finns 8 olika.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto