Annons

Minox 35 - motsvarighet nuförtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Jag har en hög gamla Minox 35-or av olika modellschatteringar liggande
i skåpet - som ju allihop är 35mm f/2.8 24x36 fullformatare. De har varit
med om massor med äventyr - som även kostat några av dem livet, men
det var det oftast värt.
Minns speciellt en gång när dåvarande Minoxen, i bröstfickan, fick uppleva
en ofrivillig eskimåsväng under en forspaddling i Bergslagen - kameran
överlevde inte den dykturen men bilderna som tagits före doppet blev
både dramatiska och bra! Systemkamerorna fick sällan vara med om
samma typ av äventyr, de var helt enkelt för kostsamma att ha sönder...

Städningen i kameraskåpet gav mig en tanke
- finns det någon modern digitalkamera som fyller upp Minoxens nisch?
Dvs: Fullformat, lagom vidvinklig, 190-200 gram, ryms lätt i en bröstficka
(Minox 35:an är 100x60x30mm hopfälld) - och har vettig glasoptik?
/Odd
 

törnan

Aktiv medlem
Ricoh GrIIIx?
Förvisso APS-C men motsvarande 40mm och väldigt kompakt format. Största minuset i min mening är avsaknaden av sökare (och batteritid som inte är fantastisk).
Vill du ha lite vidvinkligare så är GRIII motsvarande 28mm
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Den enda fullformat som brukar kallas kompakt jag kommer på är Sony RX1R II. Men den väger dryga halvkilot med batteri, mäter 113 x 65 x 72 mm och är över 8 år gammal.
 

Bengf

Aktiv medlem
FF-kamera liten som Minox 35 blir nog svårt, det fans ju små kameror med rullfilm som Yashica förr i tiden, men dagens digitala varianter blir det nog svårt att hitta. RX100-serien som kom 2012 bröt väl ny mark med sin 1 tums sensor mot alla kompakter med sina pyttesmå sensorer, inom dessa kompakt modeller kom det äventyrs varianter, som passa för kanotturen. Men FF-modeller små som 2 tändsticks askar kommer nog inte, det skall ju vara batteri med också.
 

laha

Aktiv medlem
Jag har 3 st avsomnade Minox 35. Alla reparerade några gånger. Det var en spole i slutaren som blev överhettad vid långa exponeringstider. Jag visste om det, men kunde inte låta bli att fota på konserter och teaterföreställningar.
En Sony RX 100 III blev ersättare. Den sista RX 100 med ljusstark vidvinkel.
Lars "Sumpen" Sundbom Minox 35.1993-127.jpg
 

Cygni

Aktiv medlem
Sony Rx 100 vii har även sökare och blixt. Pytteliten i format, men stor i funktioner och kvalitet.
Letar du efter den ultimata äventyrskameran finns OM-System TG 7.
 

PerK

Aktiv medlem
Sony RX100 i sina olika iterationer. Sensorytan är 1/4 jmf 24x36 men jag är ganska säker att den väl motsvarar 24 x 36 film i bildkvalitet.
(Jag har fotat sedan 1961 och har även fotat med film i nutid, även digitaliserat bilder från analoga eran. Har ägt tre iterationer av RX100)
 

ErlandH

Aktiv medlem
- finns det någon modern digitalkamera som fyller upp Minoxens nisch?
Dvs: Fullformat, lagom vidvinklig, 190-200 gram, ryms lätt i en bröstficka
(Minox 35:an är 100x60x30mm hopfälld) - och har vettig glasoptik?
Jag tror nog också att Sonys olika versioner av RX100 är en bra motsvarighet, trots att det inte är fullformat. Bara marginellt större än Minox 35, ungefär 50 procent tyngre, Bra optik, inte lika ljusstark som Minox men å andra sidan hyfsat zoomomfång.

Ricoh GR är ett annat alternativ, lite större än RX100 men lättare, och precis som Minox fast brännvidd (motsvarande 40 mm). Halvformatssensor vilket gör den lite ljusstarkare än RX100.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ricoh GR är ett annat alternativ, lite större än RX100 men lättare, och precis som Minox fast brännvidd (motsvarande 40 mm). Halvformatssensor vilket gör den lite ljusstarkare än RX100.
GR IIIx är motsvarande 40 mm på småbild. GR III är motsvarande 28 mm i bildvinkel. Detsamma gäller de äldre versionerna, då det är först version III där det finns en variant med snävare bildvinkel. I och med att den kom senare så är det nog färre exemplar i omlopp även bara räknat på version III.

Tillägg: Man kan lägga beskärningsläget på knappen på vänstersidan av kamera så kan man lätt beskära i kameran från motsvarande 28 till 35 mm. Blir ca 4/3-sensor i yta kvar och förstås färre pixlar, vilket fungerar ganska bra så länge som man har nog med ljus. Finns ett hack ytterligare beskärning också, men då tycker jag att det blir väl lite kvar, särskilt i de äldre versionerna med APS-C och16 MP.
 
Senast ändrad:

Cygni

Aktiv medlem
Sony RX100 i sina olika iterationer. Sensorytan är 1/4 jmf 24x36 men jag är ganska säker att den väl motsvarar 24 x 36 film i bildkvalitet.
(Jag har fotat sedan 1961 och har även fotat med film i nutid, även digitaliserat bilder från analoga eran. Har ägt tre iterationer av RX100)
Jag fotograferade med en Minox ML som jag hade för länge sen på mina semestrar, då man inte ville släpa på en Nikon F2.
För något år sen köpte jag en RX100 vii när den kom ut och använder den som semesterkamera tillsammans med min Olly TG5'a.
Bildkvaliteten på RX100'n är superb och har alla digitala fördelar gentemot Minoxen. Man kan tycka att den är dyr, men ser man vad man får för pengarna så var i alla fall jag villig att betala för en A9'a i miniformat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sony RX100 i sina olika iterationer. Sensorytan är 1/4 jmf 24x36 men jag är ganska säker att den väl motsvarar 24 x 36 film i bildkvalitet.
(Jag har fotat sedan 1961 och har även fotat med film i nutid, även digitaliserat bilder från analoga eran. Har ägt tre iterationer av RX100)
Runt 1/4 hade det varit om det hade varit en 4/3-kamera. Sensorn är dock mindre än så, lite under 1/7 av småbild i yta.
 

laha

Aktiv medlem
För mig är RX100 III optimal. Brännvidden motsvarar 24-70 mm och ljusstyrkan går från f/1,8 till f/2,8. Således är ljusstyrkan bättre än Minox. Den har även blixt och sökare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För mig är RX100 III optimal. Brännvidden motsvarar 24-70 mm och ljusstyrkan går från f/1,8 till f/2,8. Således är ljusstyrkan bättre än Minox. Den har även blixt och sökare.
Nej, ljusstyrkan är sämre än Minox. Om du räknar om brännvidden till motsvarande fullformat måste du räkna om maxbländare på samma sätt också.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag har en hög gamla Minox 35-or av olika modellschatteringar liggande
i skåpet - som ju allihop är 35mm f/2.8 24x36 fullformatare. De har varit
med om massor med äventyr - som även kostat några av dem livet, men
det var det oftast värt.
Minns speciellt en gång när dåvarande Minoxen, i bröstfickan, fick uppleva
en ofrivillig eskimåsväng under en forspaddling i Bergslagen - kameran
överlevde inte den dykturen men bilderna som tagits före doppet blev
både dramatiska och bra! Systemkamerorna fick sällan vara med om
samma typ av äventyr, de var helt enkelt för kostsamma att ha sönder...

Städningen i kameraskåpet gav mig en tanke
- finns det någon modern digitalkamera som fyller upp Minoxens nisch?
Dvs: Fullformat, lagom vidvinklig, 190-200 gram, ryms lätt i en bröstficka
(Minox 35:an är 100x60x30mm hopfälld) - och har vettig glasoptik?
/Odd
Inte småbild men det är inte så viktigt anser jag, dem här räcker långt.


 

laha

Aktiv medlem
Nej, ljusstyrkan är sämre än Minox. Om du räknar om brännvidden till motsvarande fullformat måste du räkna om maxbländare på samma sätt också.
Om f/2.8 och 1/125 s vid ISO 200 ger rätt exponering för en kompakt, så blir det rätt exponering för halvformat, småbild och mellanformat också. Att sedan skärpedjupet blir olika är en annan sak.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om f/2.8 och 1/125 s vid ISO 200 ger rätt exponering för en kompakt, så blir det rätt exponering för halvformat, småbild och mellanformat också. Att sedan skärpedjupet blir olika är en annan sak.
Det är rätt exponering, men inte samma ljusstyrka. Både den faktiska (inte relativa) bländaröppningen och sensorn är mycket mindre och samlar därmed in mycket mindre ljus.

Sen blir det i och för sig kanske lite meningslöst att jämföra egenskaper vid lågljusfotografering mellan en modern digitalkamera och en kamera som använder film.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag suktade efter efter en Olympux XA under tidigt 80-tal. Den hade ju dubbelbild för fokusering men kostade hela 995:- minns jag. Minox gissnings-fokus kände jag inte så mycket för men jag lånade en ett par dagar och körde genom ett par svartvita rullar. Riktigt fin skärpa hade den ändå. Har fortfarande negativen kvar.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag bryr mig inte om storleken på sensorn, bara bilderna blir bra.
RX100 vii har en 1 tums sensor och levererar fantastiskt bra resultat. Det är det viktigaste för mig.
 
ANNONS